Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Regulacja temperatury

nowoczesnych silników benzynowych

Normy ekologiczne, a także rosnące wymagania użytkowników stawiają coraz większe wymagania silnikom.

Nowoczesne silniki spalinowe muszą sprostać coraz surowszym wymaganiom związanym z emisją szkodliwych składników spalin. Muszą też dać satysfakcję użytkownikom oczekującym od nowoczesnych jednostek napędowych dobrych parametrów mocy i momentu obrotowego.

Rys. 1.

Obydwa życzenia w pewnym stopniu można spełniać dzięki inteligentnej regulacji temperatury silnika (rys. 1), która odbywa się np. w silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI.

Rys. 2.

Charakterystycznym elementem w tych układach jest termostat z grzałką elektryczną (rys. 2), która jest wysterowana ze sterownika silnika (rys. 3) poprzez sygnał prostokątny, tzw. sygnał PWM. Układ ten jest w stanie stabilizować temperaturę rozgrzanego silnika w zakresach 85-90o C lub 105-110o C.

Rys. 3.

Celem stosowania regulowanego zakresu temperatur 85-90o C (tzw. niska temperatura silnika przy jego pełnym obciążeniu) jest zwiększenie mocy przez polepszenie stopnia napełnienia cylindrów oraz zwiększenie stopnia sprężania. Natomiast stosowanie regulowanego zakresu temperatur 105-110o C (tzw. wysoka temperatura silnika przy jego częściowym obciążeniu) pozwala zmniejszyć emisję szkodliwych składników spalin CO i HC oraz obniżyć zużycie paliwa.

Rys. 4.

Regulowanie temperatury silnika przez sterownik w zakresie optymalizacji mocy, zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych składników spalin jest jednak ograniczane, gdy kierowca korzysta z funkcji
ogrzewania pojazdu (rys. 4). Sterownik silnika, otrzymując informację o załączeniu pełnego ogrzewania, stabilizuje temperaturę silnika na stałym poziomie 95oC, umożliwiając utrzymanie stabilnych parametrów temperatury w układzie ogrzewania wnętrza pojazdu.

Rys. 5.

Elektroniczna regulacja ogrzewania silnika jest nadzorowana przez samodiagnozę – ciągłe monitorowanie przyrostu temperatury silnika oraz cieczy chłodzącej z chłodnicy, a także nadzór rezystancji grzałki w termostacie. W przypadku uszkodzenia obwodu grzałki termostatu pojawi się kod usterki, który w niektórych serwisach może jeszcze wzbudzić zdziwienie, ponieważ taki typ termostatu jest nowym zjawiskiem w pojazdach (rys. 5).

Rys. 6.

Dokumentacja serwisowa ESI[tronic] dla silnika o oznaczeniu BAD stosowanego w VW Golf IV 1.6 FSI z układem wtryskowym Motronic MED. 7.5.11 dokładnie instruuje, w jaki sposób należy sprawdzić termostat poprzez pomiar rezystancji grzałki. Przy temperaturze 25oC powinna ona wynosić w granicach 14…16 Ohm (rys. 6).

Rys. 7.

W przypadku właściwej rezystancji należy sprawdzić sprawność termostatu, podłączając go do źródła zasilania odpowiadającego napięciu zasilania z akumulatora samochodowego. Koniecznie trzeba też włożyć podłączony termostat do wrzącej wody (sprawdzenie termostatu na wolnym powietrzu może spowodować jego uszkodzenie przez przegrzanie, które jest skutkiem zbyt słabego odprowadzenia ciepła przez powietrze). Po czasie około 10 minut skok minimalny powinien wynosić około 7 mm (rys. 7).

Jacek Pochopień
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony