Paliwa i oleje

ponad rok temu  14.11.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Regularna wymiana oleju w skrzyni biegów po prostu się opłaca

Zainteresowanie przekładniami automatycznymi wciąż rośnie. Według Otomoto w 2021 roku ponad 70% użytkowników portalu szukało nowych pojazdów z automatyczną skrzynią biegów. Zmianę preferencji polskich kierowców potwierdzają też producenci samochodów. Automaty potrzebują jednak szczególnej uwagi i regularnego serwisu olejowego, o który warto zadbać przy okazji okresowej wizyty w serwisie. Dowiedz się, dlaczego warto zaproponować klientowi wymianę takiego oleju i jakie produkty Petronas możesz zarekomendować.

Przez długi czas zautomatyzowane przekładnie miały w Polsce kiepską opinię. Obawiano się ich awaryjności oraz wysokich kosztów serwisowych. Był to niejako efekt zaniedbań eksploatacyjnych właścicieli, którzy nie dbali o regularną zmianę płynów przekładniowych. Dzisiaj automaty dostępne są praktycznie w każdym modelu, wypierają manualne skrzynie biegów i częściej trafiają do niezależnych warsztatów.
Nie da się jednak ukryć, że w przypadku awarii przekładni nadal trzeba liczyć się z kilkukrotnie, a nawet kilkunastokrotnie wyższym kosztem naprawy niż w przypadku skrzyni manualnej. Dlatego tak ważny jest regularny serwis olejowy, zgodny z zaleceniami producenta. Przyjmuje się, że przekładnia automatyczna bez wymiany płynu wytrzyma około 150 tys. km, później może dojść do kosztownej w skutkach awarii.
Częstotliwość wymiany oleju w skrzyniach automatycznych zależy od marki i modelu auta, ale i rodzaju skrzyni. Zazwyczaj pierwsza wymiana następuje po 60-120 tys. km, kolejne co 40-100 tys. km. Krótko mówiąc, serwis olejowy jest zdecydowanie prostszy i tym samym mniej czasochłonny niż naprawa uszkodzonej skrzyni biegów.
Między innymi właśnie dlatego warto zachęcić klientów do wymiany oleju. Usługa ta jest mniej kosztowna, angażuje też zdecydowanie mniej środków i czasu pracy niż pełna naprawa przekładni. W tym samym czasie można przecież wykonać więcej pracy serwisowej i obsłużyć większą liczbę klientów.

Prawidłowa eksploatacja to same korzyści dla warsztatu i jego klientów
Stosowanie się do zaleceń producentów przekładni i skrzyń biegów wydłuża ich żywotność, a zatem wpływa korzystnie na bezproblemową eksploatację. Jednocześnie pozwala warsztatom na uruchomienie nowej ustandaryzowanej usługi, która nie jest tak angażująca jak zaawansowane prace mechaniczne. Korzyści z regularnego serwisu olejowego mają zarówno kierowcy, jak i mechanicy.
Naprawa manualnej skrzyni biegów to usługa czasochłonna i droga, ponieważ w większości przypadków konieczny jest demontaż. Najdroższą składową ceny pozostaje tzw. robocizna. Przy czym taka usługa blokuje stanowisko pracy na jeden, czasem dwa dni, wyłączając je z użytku. Zupełnie inaczej wygląda cennik za diagnostykę i naprawę skrzyń automatycznych i zautomatyzowanych. W ich przypadku średni koszt serwisu mieści się w przedziale 5-15 tys. zł i trwa odpowiednio dłużej.
Przykładowo, ceny manualnych skrzyń biegów do popularnych samochodów z grupy VAG zaczynają się od 1-1,5 tys. zł w przypadku przekładni regenerowanych, a kończą na 3-4 tys. zł dla podzespołów fabrycznie nowych. Automatyczne skrzynie kosztują nawet dwa razy więcej. Jednak poza samym kosztem części i materiałów kluczowe znaczenie mają czas naprawy i liczba zaangażowanych osób.
Z perspektywy warsztatu wyzwaniem jest efektywne zagospodarowanie dostępnych środków i czasu pracy. Zablokowanie podnośnika nawet na kilka dni niesie za sobą szereg kosztów alternatywnych. W tym czasie można wykonać wiele prostszych i bardziej dochodowych napraw lub czynności serwisowych, takich jak wymiana oleju przekładniowego.

Wysoka jakość potwierdzona sukcesami w F1
Testowany na torach Formuły 1 olej przekładniowy Tutela cechuje się wysoką jakością i odpornością na ekstremalne warunki. Ten w pełni syntetyczny olej ma dopuszczenie Dexron VI/Mercon LV i można go stosować praktycznie we wszystkich automatycznych skrzyniach przekładniowych najnowszej generacji, nawet tych 9-biegowych.
Uniwersalność środków smarnych z gamy Tutela (np. Multi ATF 700) zmniejsza ryzyko użycia niewłaściwego oleju i upraszcza zarządzanie zapasami magazynowymi. Wybierając olej ATF 700, można zastąpić kilka dotychczas stosowanych produktów jednym. Płyny eksploatacyjne z gamy Tutela gwarantują oszczędność paliwa, długotrwałą sprawność i trwałość podzespołów stosowanych w automatycznych skrzyniach biegów. Spełniają także wymagania określone w specyfikacjach najważniejszych producentów, co udowodniły badania stanowiskowe i testy terenowe.
Oleje Tuteja nadają się również do stosowania w układach kierowniczych ze wspomaganiem i układach hydraulicznych samochodów osobowych wymagających olejów na poziomie jakościowym GM Dexron-VI/Ford Mercon LV (lub niższym). Produkty Petronas można stosować w bardzo wielu skrzyniach biegów, także w niemal każdym klimacie, a to ze względu na bardzo niską temperaturę płynięcia, która wynosi -540C.

Dopasowanie oleju do przekładni jest bardzo proste
Aby dobrać właściwy płyn eksploatacyjny, wystarczy odwiedzić stronę internetową Petronas i skorzystać z dostępnej tam wyszukiwarki. Po wybraniu modelu i wersji silnikowej pojawi się lista kompatybilnych produktów z oferty marki. Oleje Petronas dostępne są u dystrybutorów w całej Polsce, kontakt do nich również znajdziesz na stronie internetowej firmy.
Możesz również samodzielnie sprzedawać sprawdzone w F1 produkty Petronas w ramach sieci warsztatów partnerskich. Firma wciąż poszukuje partnerów handlowych w Polsce. Liczba serwisów współpracujących z marką stale rośnie, są wśród nich zarówno warsztaty obsługujące auta osobowe, jak i te wyspecjalizowane w obsłudze samochodów ciężarowych.
Szczegóły na temat oferty oraz narzędzie ułatwiające dobór właściwego oleju można znaleźć na www.pli-petronas.com/pl-pl.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony