Białe lakiery perłowe są trudne w renowacji. Jeśli lakiernik nie będzie precyzyjnie wykonywał swojej pracy, na karoserii może pozostać widoczny ślad po naprawie. Grzegorz Kotliński, doradca techniczny marki Standox, wyjaśnia, jak prawidłowo wykonać naprawę.
Od dziesięciu lat biały lakier nieustannie zyskuje na popularności. Kolor ten odzwierciedla współczesny styl i świadomość ekologiczną. W ramach tego trendu wielu producentów wprowadza do swojej oferty specjalne perłowe lakiery z efektem, np. Mineral White BMW czy Mystic White Mercedesa. Składają się one z dwóch warstw lakieru bazowego, dzięki którym samochód zyskuje połysk, zmieniający barwę w zależności od kąta patrzenia. Renowacja takiej powłoki lakierniczej wymaga złożonej aplikacji wielu warstw lakieru.
Aby pomóc lakiernikom, marka Standox opracowała szczegółowe wytyczne dotyczące napraw lakierów perłowych.
Wskazówka nr 1: przygotuj blaszki do natrysku próbnego
– Kluczowym elementem w białych lakierach perłowych jest warstwa zapewniająca efekt – wyjaśnia Grzegorz Kotliński. – Aby uzyskać efekt najbardziej zbliżony do oryginalnego, należy użyć blaszek do natrysku próbnego.
Zaleca się, by przed rozpoczęciem pracy przygotować trzy blaszki, na które będziemy aplikować lakier bazowy. Każdą z nich należy polakierować inaczej – odpowiednio jedną, dwoma i trzema warstwami. W ten sposób na każdej blaszce uzyskamy inny efekt, a to pozwoli nam określić, który jest najbliższy oryginałowi.
Wskazówka nr 2: oznacz blaszki
Czynność pozornie oczywista i prosta, ale łatwo o niej zapomnieć.
– Należy odnotować liczbę warstw na odwrocie każdej blaszki – mówi doradca techniczny marki Standox. – W przeciwnym wypadku łatwo się pomylić.
Wskazówka nr 3: zawsze lakieruj elementy razem
Podczas samej naprawy najpierw należy przeprowadzić aplikację lakieru bazowego na uszkodzone miejsce, aż do uzyskania dobrego krycia, a następnie przystąpić do cieniowania sąsiadujących elementów.
– Dopasowanie koloru do lakieru na obszarach w pobliżu uszkodzenia jest bardzo ważne – wyjaśnia Grzegorz Kotliński. – Co więcej, podczas renowacji lakierów trójwarstwowych nie należy nigdy lakierować elementów osobno – zawsze razem.
Przed aplikacją lakieru z efektem trzeba ostrożnie usunąć pył, ponieważ po jej nałożeniu wszelkie niedoskonałości staną się widoczne.
Wskazówka nr 4: liczba warstw ma kluczowe znaczenie dla pasowalności koloru
– Podczas aplikacji lakieru z efektem należy zaczynać od zewnętrznej krawędzi naprawianego obszaru i kierować się do środka. Warto wykorzystać całą dostępną przestrzeń – doradza Grzegorz Kotliński. – Konieczna jest aplikacja takiej samej liczby warstw jak na blaszce, która najbardziej odpowiadała oryginałowi. To pozwoli uzyskać idealny efekt.
Komentarze (0)