Części i regeneracja

ponad rok temu  02.04.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Retrofity następnej generacji LSPRO Next Generation

Seria LSPRO, która pojawiła się w ofercie firmy M-TECH, zmieniła pogląd na zestawy LED-owe przeznaczone do konwersji tradycyjnego oświetlenia halogenowego. Do jej sukcesu przyczyniły się najwyższej jakości komponenty, takie jak markowe diody, kompaktowe rozmiary i system chłodzenia ActiveAir. Pomimo trudności, z jakimi boryka się rynek, marka nadal jest z powodzeniem rozwijana, czego najlepszym przykładem jest seria LSPRO Next Generation.

Źródło światła to niezwykle ważny, o ile nie najważniejszy element, na jaki powinniśmy zwracać uwagę przy zakupie LED-owego zestawu do konwersji tradycyjnego oświetlenia samochodowego. W LSPRO Next Generation zastosowano najnowszej generacji chip LED CSP1860, który dzięki innowacyjnej konstrukcji i zastosowanym rozwiązaniom pozwala uzyskać do 150% więcej światła w porównaniu do produktów pierwszej generacji.
Wbrew pozorom temat nie jest wcale łatwy, ponieważ większy strumień z mniejszej powierzchni świetlnej chipu zwiększa jego temperaturę pracy. Niezwykłą efektywność świetlną przy tak małych gabarytach uzyskano dzięki bezdrutowej, wielopunktowej technologii dystrybucji prądu w pojedynczym chipie, a także zintegrowaniu trzech chipów na jednym podłożu. Połączenie to spowodowało, że stworzono jednorodną prostokątną powierzchnię świetlną (o kształcie i dystrybucji światła zbliżonych do filamentu halogenowego), a nie jak we wcześniejszej generacji, gdzie źródłami światła były oddalone od siebie diody LED. Nowa konstrukcja niesie za sobą bardziej jednorodne światło, lepsze sprzężenie z reflektorami i soczewkami, brak plam i cieni pojawiających się na ulicy, a występujących przy użyciu wielu pojedynczych chipów LED (multi-chip). Poza tym specjalnie dobrane wspólne podłoże dokonuje całkowania energii termicznej z trzech chipów jednocześnie oraz zapewnia lepsze odprowadzenie energii cieplnej.

System chłodzenia
W modelach LSPRO Next Generation udało się w zdecydowany sposób poprawić system chłodzenia. ActiveAir zastąpiona została dużo lepszym rozwiązaniem – technologią FrontAir. Polega ona na wypychaniu powietrza przez komorę trzonka świetlnego, powodując wymuszenie przepływu powietrza nawet do 20% na zewnętrznej części diody LED i chłodzenie rozgrzanego fosforu. Wpływa to pozytywnie na ustabilizowanie termiczne chipu i wymusza cyrkulację powietrza w komorze reflektora. Oddziałuje to bezpośrednio na żywotność, a co za tym idzie – bezpieczeństwo na drodze.

Zastosowanie czujnika NTC
Przy tak małych źródłach światła LED, jakimi są np. żarówki H7, ważne jest dodanie sprzężenia termicznego. W momencie rozgrzewania się żarówki powyżej 90°C sensor NTC informuje układ sterujący prądem o wysokiej temperaturze pracy, a ten z kolei zaczyna zmniejszać prąd lampy LED tak, aby utrzymać temperaturę na tym samym poziomie. Powoduje to stabilizację temperatury i jednocześnie strumienia świetlnego. Wpływa to również pozytywnie na uzyskanie niskiego dropu, czyli niewielkiego spadku strumienia świetlnego w jednostce czasu.

Rozmiar
LSPRO uchodził za najprawdopodobniej najmniejszy zestaw LED-owy do konwersji tradycyjnego oświetlenia na rynku. Kompaktowe rozmiary sprawiały, że można go było zamontować nawet w trudno dostępnych miejscach. Idąc krok dalej, firma M-TECH wychodzi naprzeciw wymaganiom i oczekiwaniom konsumentów. Dzięki zastosowaniu opisanych zalet, jak system FrontAir czy źródło światła w postaci chipu LED CSP 1860, udało się zmniejszyć średnicę radiatora o 25% w porównaniu z pierwszą generacją. Redukcja gabarytów w serii LSPRO Next Generation zwiększa ergonomię podczas montażu, a także przestrzeń powietrzną między układem chłodzenia i ściankami komory montażowej. Wbrew pozorom polepsza to wymianę ciepła, daje także nowe możliwości montażowe.

Utrzymanie konstrukcji zewnętrznego control boxa
Mimo że możliwe jest zintegrowanie układu zasilającego w samej żarówce, w serii LSPRO postanowiono utrzymać konstrukcję zewnętrznego control boxa. Z punktu widzenia bezawaryjnego użytkowania, a także zabezpieczenia się przed zakłóceniami mogącymi się pojawić w obwodzie zasilania samochodu, niezbędne stało się użycie odpowiedniej wielkości filtrów, a także układów absorbujących wysokiej energii przepięcia.
Kolejnym czynnikiem było utrzymanie tego rozdzielenia ze względu na warunki termiczne, a dokładnie tego, aby układ zasilania nie podgrzewał dodatkowo źródła LED, co pogorszyłoby wydajność świetlną całego zestawu.

Podsumowując...
Nowo zaprojektowana seria retrofitów serii LSPRO Next Generation to najprawdopodobniej najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie do konwersji tradycyjnego oświetlenia na LED-owe, które jest dostępne na rynku. Zastosowanie najnowocześniejszego rozwiązania odpowiadającego za strumień świetlny w postaci dedykowanego chipu LED CSP 1860, systemu chłodzenia FrontAir, czujnika NTC czy utrzymanie konstrukcji zewnętrznego control boxa sprawia, że na rynku trudno znaleźć podobnie zaawansowane rozwiązania w tym segmencie. Dodatkowo zmniejszenie rozmiarów radiatora o 25% powoduje, że nawet w trudno dostępnych i małych przestrzeniach, z jakimi mamy do czynienia w wielu reflektorach, montaż nie stanowi problemu. Wszystko to sprawia, iż opisywane rozwiązanie zapewnia więcej światła przy ciągłej pracy oraz niski spadek strumienia świetlnego w jednostce czasu (niski drop). Nie dałoby się tego uzyskać bez spełnienia wcześniejszych założeń i bez pracy zespołu Research & Development firmy M-TECH optymalizującego poszczególne elementy konstrukcji.
 

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony