Większa żywotność i energooszczędność
Na rynku wciąż dostępne są żarówki halogenowe i lampy ksenonowe, ale dla większości ekspertów oczywiste jest, że przyszłość oświetlenia samochodowego należy do technologii LED. Przemawia za nią większa żywotność i energooszczędność. Trwałość standardowej żarówki halogenowej szacuje się na 1 tys. godzin użytkowania. Lampy ksenonowe mogą świecić trzy razy dłużej, nawet do 3 tys. godzin. Natomiast trwałość modułu LED‑owego jest minimum dwukrotnie dłuższa niż lampy ksenonowej, nawet do 7 tys. godzin użytkowania. Moduł powinien więc działać tyle, ile wynosi średni czas użytkowania samochodu. Ponadto, LED‑y nie tracą swoich właściwości świetlnych z upływem czasu.
Także w kwestii energooszczędności oświetlenie LED wypada bardzo korzystnie. W trakcie jazdy na światłach mijania przednie żarówki halogenowe pobierają 110 W. Jednocześnie energię pobierają także inne żarówki w samochodzie, co w sumie daje zużycie na poziomie 150‑180 W. Światła do jazdy dziennej w porównaniu ze zwykłymi żarówkami halogenowymi pozwalają oszczędzić ok. 150 watów. Każdy z dwóch modułów LED pobiera zaledwie 7 W. Całkowite zużycie energii w przypadku świateł do jazdy dziennej wynosi więc 14 W. Jak to się przekłada na zużycie paliwa? Do wyprodukowania 110 W energii potrzeba 0,23 l benzyny na 100 km. Tymczasem w przypadku świateł do jazdy dziennej wytworzenie 14 W energii na 100 km, to zużycie tylko 0,02 l benzyny.
Aspekt bezpieczeństwa
Zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej 2008/89/WE, od 7 lutego 2011 roku wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze muszą być wyposażone w system uruchamiania świateł dziennych. Od sierpnia 2012 roku obowiązkiem tym zostaną objęte także samochody ciężarowe i autobusy. Według badań Komisji, używanie DRL zmniejszy w krajach Unii Europejskiej liczbę wypadków od 1200 do 2000, ponieważ kierowcy używający świateł do jazdy dziennej są lepiej widoczni przez innych użytkowników ruchu. - Jasność diod na poziomie ponad 800 kandeli pozwala być widzianym nie tylko w pełnym słońcu, ale także w czasie złych warunków pogodowych – informuje Jarosław Kaflak, ekspert ds. oświetlenia samochodowego Philips Automotive. Temperatura barwowa oświetlenia LED wynosi 6000 K, czyli znacznie więcej niż w standardowych żarówkach halogenowych, a także lampach ksenonowych (4000 – 4500 K). Dzięki takim parametrom moduły LED‑owe emitują białe, jasne światło, które zwiększa bezpieczeństwo na drodze i nie męczy wzroku kierowcy. Należy pamiętać, że do jazdy nocą, w czasie deszczu, czy we mgle, służą światła mijania.
Zasady montażu
Zasady montażu świateł do jazdy dziennej szczegółowo określają przepisy. Światła powinny być zamontowane nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Wysokość montażu powinna mieścić się w przedziale 250‑1500 mm nad powierzchnią drogi. Światła do jazdy dziennej muszą zapalać się automatycznie po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych. W niektórych modelach samochodów instalacja nie jest możliwa ze względu na nietypowy kształt wlotów.
Homologacja
Decydując się na montaż świateł do jazdy dziennej należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy mają one homologację, czyli pozwolenie na użytkowanie na terenie danego kraju. Oprócz tego legalne lampy muszą mieć na kloszu skrót RL, który oznacza światła do jazdy dziennej. Aby uniknąć kłopotów, należy kupować oświetlenie samochodowe od sprawdzonych producentów. Decydując się na podrabiane oświetlenie LED, narażamy się na brak homologacji i mandat. Ponadto, słaba jakość wykonania lampy drastycznie obniża jej trwałość. W podrabianych lampach występują często problemy z nieszczelnością i brakiem efektywnego odprowadzania ciepła. Takie lampy świecą gorzej, a dodatkowo mogą przeszkadzać kierowcom jadącym z naprzeciwka.
Komentarze (0)