Ogumienie

ponad rok temu  03.04.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Rotacja – jako istotny element konserwacji opon

Rodzaj napędu, intensywność użytkowania auta czy niewłaściwe ciśnienie mogą wpływać na nierównomierne zużycie opon. Dlatego oprócz regularnej kontroli stanu ogumienia – ciśnienia, głębokości bieżnika – zaleca się także okresową rotację ogumienia.

Jest ona ważnym elementem konserwacji opon, której głównym celem jest zapewnienie jak najdłuższego czasu użytkowania opon i bezpieczeństwa ich użytkowników. Na czym polega i jak ją przeprowadzić? Eksperci Bridgestone wyjaśniają. Z reguły opony osi napędowej ze względu na fakt, że to na nich spoczywa nadanie pojazdowi ruchu, zużywają się szybciej. Jest to spowodowane intensywnością pracy jako oś napędowa, a tym samym jej opony muszą wykonać w porównaniu do osi wleczonej.
- Niejednolita głębokość bieżnika na różnych osiach może być przyczyną nierównego hamowania i prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Zmieniając miejsce montowania opony, robimy to nie tylko po to, aby zapewnić im dłuższy okres eksploatacji, ale także, by zmniejszyć utratę przyczepności osi nienapędzanej samochodu – mówi Michał Jan Twardowski, specjalista ds. technicznych Bridgestone.

Na co uważać
Opony nie mogą być rotowane dowolnie. Wszystkie „sezonówki” powinny być zamieniane według przyjętych wzorców. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na budowę bieżnika opon naszego auta. Jego konstrukcja – kierunkowa, symetryczna, asymetryczna – warunkuje sposób przekładania opon względem osi i stron pojazdu. Na przykład opony Bridgestone konstruowane są według różnych wzorów bieżnika, pozostawiając możliwość rotacji zgodnie z zaleceniami producentów, począwszy od asymetrycznych Ecopia EP001S, najbardziej ekonomicznych opon jak do tej pory w ofercie japońskiego producenta, po kierunkowe zimówki z rodziny lamelowanych opon Blizzak.
Najczęściej opony przenoszone na oś napędową zamienia się z oponami osi wleczonej. Taka metoda przyczynia się do bardziej jednolitego zużycia całego zestawu.
- W przypadku zużycia bieżnika, w stopniu, który wyklucza oponę z dalszego użytku, należy zakupić nowe ogumienie – dodaje ekspert firmy Bridgestone. - Oczywiście istnieje możliwość wymiany jednej pary, jednak rekomendowana jest zmiana całego kompletu. W przypadku decyzji o zakupie tylko dwóch opon powinniśmy zamontować je na osi nienapędzanej, ponieważ ma ona większą tendencję do uciekania w razie poślizgu i wymaga większej przyczepności.

Sposoby rotacji
Opony symetryczne pozostawiają większą dowolność rotacji. Zazwyczaj stosowane są w popularnych małych i średnich autach miejskich, a szerszy zakres adaptacji względem osi dodatkowo zwiększa ich praktyczność. W tym przypadku rotacja może przebiegać zarówno między osiami, jak i stronami oraz według wzorca X. Opony kierunkowe natomiast narzucają kierunek obrotu, w związku z czym mogą być rotowane wyłącznie po jednej stronie pojazdu, bez zmiany kierunku toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika najlepiej sprawdza się w oponach zimowych ze względu na prawidłowe odprowadzanie wody i śniegu. Taki rodzaj bieżnika zastosował np. Bridgestone w gamie zimówek Blizzak LM-32, aby zapewniać jak najlepszą przyczepność w zimowych warunkach. Warto więc po sezonie sprawdzić, czy któraś para z zimowego kompletu jest bardziej wyeksploatowana, aby w kolejnym sezonie zadbać o jej prawidłową rotację.
Opony asymetryczne także mogą być rotowane pomiędzy osiami, należy jednak pamiętać, że wzór ich bieżnika po zewnętrznej i wewnętrznej stronie czoła opony jest inny. Ta dwojaka budowa odpowiada za balans parametrów na suchej i mokrej nawierzchni. Dlatego przy przekładaniu opon trzeba zwrócić uwagę na symbole Inside oraz Outside na ścianie bocznej opony. Opony asymetryczne są coraz bardziej popularne, szczególnie przy montażu na autach o dużej mocy silnika i wysokim momencie obrotowym. Są to także często opony do aut sportowych najwyższej klasy – Ferrari czy Aston Martin – zazwyczaj na fabrycznym wyposażeniu.

Informacji o prawidłowej kolejności i harmonogramie rotacji w danym pojeździe powinniśmy szukać w instrukcji obsługi. W przypadku braku wytycznych w książce auta Bridgestone rekomenduje taką zamianę w pojazdach osobowych co 8000–12.000 km lub wcześniej, jeśli zauważyliśmy nierównomierne zużycie. Opony aut z napędem na cztery koła powinny mieć rotowane opony nieco częściej, nawet co 6000 km.
Podstawowym czynnikiem wpływającym na żywotność opony wciąż pozostaje prawidłowe ciśnienie podczas eksploatacji, dlatego zaleca się jego kontrolę minimum raz w miesiącu. Sprawdzenie ciśnienia może zaoszczędzić nawet kilka tysięcy kilometrów przebiegu opony.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony