Obie, jak na tamte czasy, były rewolucyjne. Ustanawiały nowe standardy w zakresie niezawodności i mocy. Chociaż technologie te zostały stopniowo zastąpione, nadal istnieje znacząca liczba pojazdów na całym świecie wyposażonych zarówno w pompy rzędowe, jak i DPA.
DPA
Pompa wtryskowa DPA zawiera bardzo czuły rozdzielacz w całym zakresie prędkości. Jest to kompaktowa, samodzielna jednostka do wysokoobrotowych, wielocylindrowych silników Diesla o pojemności do 2 litrów (122in3) na cylinder. Jest to stosunkowo prosta konstrukcja, która nie zawiera łożysk tocznych, przekładni czy mocno napinających sprężyn. Liczba pracujących części nieznacznie wzrasta wraz ze wzrostem liczby cylindrów silnika.
DPS
Pompa DPS, podobnie jak DPA, montowana jest do silników wysokoobrotowych Diesla o pojemności do 2 litrów na cylinder w silnikach z dwoma, trzema, czterema i sześcioma cylindrami. Wszystkie wewnętrzne części smarowane są olejem napędowym, a korpus pompy utrzymywany jest pod ciśnieniem, aby uniemożliwić przedostanie się brudu lub innych ciał obcych z zewnątrz. Może być przeznaczona do silników z wtryskiem bezpośrednim lub pośrednim oraz wyposażona w szereg opcji, aby zapewnić wydajność dla wielu różnych wymagań silnika, w tym kontrolę doładowania w silnikach turbodoładowanych.
DP200
Pompa wtryskowa DP200 przeznaczona jest do silników dwu-, trzy-, cztero- i sześciocylindrowych z wtryskiem bezpośrednim do 33 KM na cylinder. Skierowana jest ona przede wszystkim na rynek przemysłowy i rolny. Standardowe funkcje obejmują automatyczne odpowietrzanie oraz wyrównywanie różnic lepkości paliwa. Pompa została opracowana na podstawie dobrze już znanych pomp wtryskowych DPA oraz DPS i jest wynikiem polityki Delphi – ciągłego ulepszania produktów tak, aby sprostały one wymogom nowych przepisów i wymogów operacyjnych.
DP210/310
Na pompach DPA i DPS oparta jest również rotacyjna wtryskowa pompa mechaniczna serii DP210, ale jest ona bardziej zaawansowana niż pompa serii DP200. Jest to alternatywa dla elektronicznej kontroli silników Diesla, które muszą spełniać normy US Tier II i równoważyć normy emisji spalin. Odpowiednia jest do silników trzy-, cztero- i sześciocylindrowych w systemach on--road, jak i off-road. Może być stosowana w silnikach wolno ssących, jak i turbodoładowanych z lub bez chłodzenia powietrza doładowującego. Podstawowa zasada działania jest taka sama jak w pompach wtryskowych DP200, DPS i DPA. Paliwo, wchodząc do pompy, podnosi ciśnienie do około 6 barów dla właściwej kontroli ilości paliwa i timingu. Między wtryskami paliwo jest doprowadzanie poprzez zaworek dawkujący do środka wirnika dystrybucyjnego. Przy pełnej ilości paliwa zawór jest otwierany, a pompa dostarcza maksymalną ilość paliwa. Jest to regulowane poprzez maksymalne przemieszczanie się tłoczków pompujących oraz kontrolowane przez ruchome płytki. Krzywa maksymalnej ilości paliwa zaprojektowana została specjalnie dla każdego zastosowania silnika w celu optymalizacji dawki paliwa przy każdej prędkości obrotowej silnika. Przy niskich obciążeniach silnika ilość paliwa kontrolowana jest przez regulator. Podczas fazy pompowania tłoczki działają do wewnątrz, powodując impuls wtrysku z pompy do wtryskiwacza poprzez zawór dawkujący i przewody wysokiego ciśnienia. Timing wtrysku kontrolowany lub zmieniany jest poprzez obrót krzywek w stosunku do tłoczków pompujących i wałka napędowego.
EPIC
Układ wtrysku paliwa Delphi EPIC przeznaczony jest do silników z wtryskiem bezpośrednim i pośrednim, a na celu ma pomóc producentom pojazdów spełnić wymogi normy Euro 3 i równoważnej emisji spalin. Wyposażony jest on w pompę wtryskową i obsługiwany przez elektroniczną jednostkę sterującą (ECU). Oprócz pomocy w redukcji spalin, poprawia pracę biegu jałowego i polepsza osiągi silnika. Głównym elementem układu wtryskowego Epic jest pompa wtryskowa, która zawiera sprawdzony mechanizm krzywkowy pompowania. Paliwo wchodzi do pompy poprzez pompkę podającą (przetłaczającą). ECU, otrzymując informacje od czujników umieszczonych w różnych punktach pojazdu, silnika i pompy, wysyła odpowiednie sygnały do pompy w odpowiednim czasie, co pozwala na dokładną kontrolę wtrysku paliwa. System ten jest w pełni elastyczny i można dostosować odpowiednio dawkowanie i timing, aby zaspokoić różne wymagania silnika. Zastosowanie pompy: Mercedes-Benz C220/E220, Ford Transit, Renault Kangoo/Megane 1.9D, Fiat Doblo 1.9D, Peugeot Partner 1.9D, Fiat Punto 1.9D.
DPC są to pompy zaprojektowane do szybkoobrotowych silników Diesla z wtryskiem pośrednim. Tutaj również wykorzystywana jest technologia pompującej wewnętrznej krzywki.
DPCN
Rotacyjna pompa wtryskowa DPCN opracowana została specjalnie dla silników Diesla z wtryskiem pośrednim, w samochodach osobowych i lekkich pojazdach dostawczych o pojemności do 2.5 l. Jej konstrukcja oparta jest na pompie DPC, ale obsługiwana jest przez elektroniczną jednostkę sterującą (ECU), aby poprawić kontrolę emisji spalin i komfort pasażerów. Proces wtrysku paliwa inicjowany jest w momencie, kiedy pompka podająca pobiera paliwo ze zbiornika poprzez filtr. Paliwo przechodzi w elementy pompujące, a jego ilość kontrolowana jest przez profil krzywki. Początek wtrysku jest wykrywany przez czujnik skoku iglicy i wysyłany jest sygnał do ECU. Uruchamia się siłownik, który obraca pierścień krzywkowy. Paliwo jest następnie dostarczane do wtryskiwaczy pod wysokim ciśnieniem, w optymalnym czasie i odpowiedniej kolejności wtrysków.
Obecna technologia Common Rail sprawia, że wypierane są poprzednie pompy rotacyjne. Funkcjonuje jeszcze ogromna liczba pomp rotacyjnych, które wymagają stałego serwisowania. Delphi do dzisiaj zaopatruje serwisy naprawcze w oryginalne części, które umożliwiają kompletną naprawę ww. pomp wtryskowych. Firma J.R. Motor Services G.B., jako Centralny Dystrybutor Delphi Diesel, zaopatruje swoją sieć Autoryzowanych Serwisów Delphi Diesel we wszystkie niezbędne części do pomp DP200/210/310, EPIC, DPC, DPCN i innych.
Łukasz Kosikowski
J.R Motor Services G.B
Delphi od dawna jest uznawany jako światowy lider w innowacji, projektowaniu i produkcji systemów paliwowych. Ich dziedzictwo sięga legendarnej marki CAV oraz pompy rzędowej i słynnej pompy DPA - najlepiej sprzedającej się pompy rotacyjnej na świecie.
Komentarze (1)