Motocykle

18 dni temu  12.09.2020, ~ Administrator   

Różnice w budowie i działaniu multiwariatorów przekładni bezstopniowych

Ruchoma tarcza multiwariatora „palcowego” z częściowo wysuniętymi „palcami”

Strona 1 z 3

Przekładnia bezstopniowa składa się z pasa napędowego współpracującego z kołami pasowymi o zmiennej średnicy. Jej kluczowym elementem jest multiwariator. Mechanizm multiwariatora powoduje płynną zmianę średnicy roboczej koła pasowego przy zmianie prędkości obrotowej wału, na którym jest on osadzony.

Ponieważ multiwariator jest zazwyczaj montowany na wale korbowym silnika, skonstruowany jest tak, że wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wału korbowego wzrasta średnica robocza koła pasowego multiwariatora. Ponieważ pas napędowy nie rozciąga się, tarcze drugiego koła pasowego, które odbiera napęd i przekazuje dalej na sprzęgło odśrodkowe i przekładnię końcową w przypadku skuterów i sportowych quadów lub przekładnię mechanizmu różnicowego w przypadku innych pojazdów czterokołowych, są rozpychane przez pas, gdy wzrasta średnica robocza koła pasowego multiwariatora. Bieżnie koła pasowego, odbierającego napęd, są ściskane dość silną sprężyną, przeciwdziałającą zmniejszaniu średnicy, na której pracuje pas.

Gdy silnik rozwija niewielką moc przy niskich obrotach, koło pasowe połączone z multiwariatorem ma najmniejszą średnicę, a drugie koło pasowe ma średnicę największą, czyli przełożenie pomiędzy silnikiem a tylnym kołem jest największe (skuter jedzie wolno). Wraz ze wzrostem obrotów wału korbowego wzrasta średnica koła pasowego połączonego z multiwariatorem. Przy maksymalnych obrotach silnika średnica koła pasowego połączonego z multiwariatorem jest największa, a średnica koła pasowego, odbierającego napęd, jest najmniejsza i wówczas mamy najmniejsze przełożenie pomiędzy silnikiem a tylnym kołem (skuter jedzie szybko). Multiwariator wykorzystuje siłę odśrodkową, która jest używana do zwiększania średnicy koła pasowego. Najpopularniejsze są multiwariatory rolkowe, ale w sporcie wykorzystywane są także multiwariatory bezrolkowe, przeważnie droższe, ale pozbawione wad mechanizmów rolkowych. Od lat stosuje się sportowe multiwariatory dźwigniowe, których największe wady to wysoka cena i dość duża masa. Typowym przedstawicielem multiwariatorów bezrolkowych jest konstrukcja z ciężarkami „palcowymi” lansowana przez firmę J. Costa.

Budowa multiwariatora rolkowego i bezrolkowego „palcowego”
Multiwariator rolkowy składa się z dwóch tarcz stożkowych, między którymi pracuje pas napędowy. Są to połówki koła pasowego, występują one w multiwariatorach wszystkich typów. Jedna z tarcz jest nieruchomo związana z wałkiem, na którym pracuje multiwariator, a druga przesuwa się względem wałka. Po przeciwnej stronie ruchomej tarczy umieszone są mocno wgłębione bieżnie dla rolek. Rolki składają się z rdzenia i powłoki odpornej na ścieranie, znajdują się w bieżniach ruchomej tarczy, a odpychają się od płaskiej tarczki oporowej, która zamontowana jest tak, że nie zmienia swojego położenia względem wału. Siła odśrodkowa działająca na rolki powoduje ich przetaczanie w bieżniach w kierunku zewnętrznej średnicy tarcz multiwariatora, co powoduje zbliżanie się tarcz stożkowych i pracę pasa napędowego na większej średnicy roboczej. Jednocześnie pokonywany jest opór sprężyny, pas napędowy rozpycha połówki koła pasowego biernego, odbierającego napęd od pasa napędowego.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 10

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony