Części i regeneracja

ponad rok temu  25.11.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Rozrząd silnika D4-D – diabeł tkwi w szczegółach

W czasie tegorocznych 14. Targów części zamiennych i wyposażenia Inter Cars, firma NTN-SNR zaprezentowała rozrząd bardzo popularnego silnika D4-D, stosowanego od wielu lat m.in. w Toyotach: Avensis, Corolla, RAV 4. Dlaczego? Wydawałoby się przecież, że układ jest bardzo prosty, a do montażu niepotrzebne są skomplikowane i rozbudowane zestawy blokad.

Wystarczą: blokada koła pasowego wału korbowego – Toyota n°09213-54015 oraz ściągacz – Toyota n°09950-50013. Warto pokusić się o analizę możliwych przyczyn potencjalnych usterek, aby uniknąć w przyszłości niepotrzebnych kłopotów. Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach.


Charakterystyka układu
Rolka napinająca GT359.26 jest uruchamiana poprzez napinacz hydrauliczny GT369.40. Czasami w układzie tym pasek rozrządu pracuje na 2/3 powierzchni rolki napinacza. Jest zatem bardzo ważne, aby sprawdzić, czy pasek porusza się w prawidłowym położeniu. Złe ułożenie paska powoduje nieprawidłowy rozkład nacisków na powierzchnię rolki, co może spowodować uszkodzenie łożyska napinacza.
Pasek zębaty Dayco charakteryzuje się białą powłoką teflonową, która zapewnia mu sztywność (cecha ta ułatwia prawidłowe ułożenie paska w układzie) i wysoką odporność na ścieranie.

Rozpoznanie problemu – złe ustawienie paska na rolce
Prawdopodobne przyczyny problemu
– regulacja napięcia paska:
- niewspółliniowe ustawienie poszczególnych elementów układu,
- nieprawidłowe napięcie paska,
- błędne ustawienie napinacza GT369.26.

Nieprawidłowe ułożenie paska może prowadzić do uszkodzenia elementów z nim współpracujących. Praca układu w tak niekorzystnych warunkach może skutkować zsunięciem się paska z napinacza, a co za tym idzie – uszkodzeniem silnika. Warto również pamiętać o prawidłowych momentach dokręcenia śrub:
- śruba napinacza GT369.26: 40 Nm,
- śruba rolki prowadzącej GE369.19: 46 Nm,
- śruba koła pasowego: 180 Nm,
- śruby napinacza hydraulicznego GT369.40: 21 Nm.

W czasie demontażu starego rozrządu warto sprawdzić stan uzębienia paska. Zdarzyć się bowiem mogło, że nieszczelność napinacza doprowadziła do ubytku znajdującego się wewnątrz oleju bądź nastąpiło napowietrzenie oleju (infiltracja powietrza w oleju), co skutkuje skokową pracą tłoczka napinacza, co z kolei może doprowadzić nawet do wycięcia zębów paska lub uszkodzenia korpusu rolki napinającej.
To, że napinacz na pierwszy rzut oka wygląda prawidłowo, nie oznacza, że powinniśmy montować go ponownie. Napinacz hydrauliczny zawsze wymieniamy na nowy. Konsekwencją jego nieprawidłowej pracy jest bowiem brak jakiejkolwiek gwarancji stałego, prawidłowego napięcia paska przez rolkę napinającą, która w istocie rzeczy odpowiedzialna jest za odpowiednią dynamikę paska oraz jego stałe napięcie, niezależnie od zmiany jego długości, powodowane zużyciem i zmianami temperatury pracy.

 Wskazówki końcowe
- Zalecany interwał między wymianami wynosi 100.000 km lub 6 lat.
- Podczas wymiany rozrządu wymień wszystkie jego części.
- Nie skręcaj oraz nie zaginaj paska, przechowuj w miejscu nienasłonecznionym.
- Wszystkie dane montażowe można znaleźć na http://lc.cx/catalog-ra

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony