Układ hamulcowy

ponad rok temu  26.01.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Rozwiązania producentów dotyczące fadingu [UKŁAD HAMULCOWY]

Wielu producentów tarcz hamulcowych chwali się nowoczesnymi, unikalnymi rozwiązaniami problemu fadingu, będącego skutkiem nadmiernego wzrostu temperatury układu hamulcowego. Czy firma Lumag ma swoje sposoby radzenia sobie z tym problemem?

Odpowiada Maciej Młodzikowski, specjalista ds. badań w firmie Lumag.

Problem fadingu wiąże się ze zmniejszeniem skuteczności hamowania spowodowanej wzrostem temperatury tarczy hamulcowej i klocka. Można temu zaradzić na dwa zupełnie różne sposoby.

Pierwszy z nich to obniżenie temperatury układu hamulcowego. Krokiem milowym w tym temacie było zastąpienie hamulców bębnowych tarczowymi, a następnie, kilkanaście lat temu, wprowadzenie na szeroką skalę tarcz wentylowanych. W przypadku przednich hamulców stosowanie tego typu tarcz to dziś standard.

W porównaniu z tarczami niewentylowanymi całkowita powierzchnia bieżni tarczy wentylowanej odprowadzająca ciepło do otoczenia jest znacząco zwiększona, co wiąże się z niższymi temperaturami podczas serii postępujących po sobie hamowań lub po długim zjeździe ze wzniesienia. Porównując między sobą różne rodzaje tarcz wentylowanych o podobnym kształcie czy geometrii, nie da się uzyskać tak dużych korzyści na rzecz pewnych rozwiązań nad innymi, jak między tarczą niewentylowaną i wentylowaną.

Różni producenci stosują innowacyjne rozwiązania dotyczące geometrii bieżni hamulcowej (grubości jej ścianek) czy kształtu, rozmieszczenia i liczby żeberek wentylujących. Duży wpływ na dobre chłodzenie hamulców mają inne elementu pojazdu, które są odpowiedzialne za przepływ powietrza w okolicy hamulców (np. specjalne wloty ukierunkowujące strugi powietrza na hamulce, różne osłony zawieszenia czy np. rodzaj felg).

Drugim sposobem na zmniejszenie efektu fadingu jest używanie mieszanek do klocków hamulcowych o takich właściwościach, które nie będą powodowały odczucia dyskomfortu czy wręcz niebezpieczeństwa spowodowanego spadkiem skuteczności wywołanym wzrostem temperatury tarczy do 500 czy nawet 600°C.

Doświadczone i dobrze wyposażone w sprzęt badawczy firmy produkujące materiały cierne są w stanie opracować i produkować materiały cierne, które zarówno dzięki specjalnemu składowi mieszanek, jak i technologii ich wytwarzania (np. odpowiednia obróbka cieplna – tzw. schorching), będą w stanie zagwarantować, że ich produkty będą zachowywały się w bardzo wysokich temperaturach niewiele gorzej niż w temperaturach niskich.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony