Części i regeneracja

ponad rok temu  25.05.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Rozwój konstrukcji łożyska koła

Łożyska prowadzą i podtrzymują wały oraz osie przy jak najmniejszym tarciu i zużyciu. Mogą być one poddawane obciążeniu w kierunku promieniowym lub osiowym. Łożyska toczne mogą być zaprojektowane dla wszystkich wymagań obciążeniowych.

Ewolucja rozwiązań technologicznych doprowadziła do rozwoju łożysk kół samochodów osobowych od jednorzędowych łożysk stożkowych, aż do powstania łożysk trzeciej generacji wyposażonych w czujniki ABS. Powstała w 1883 roku firma FAG jest jednym z prekursorów w produkcji łożysk o szerokim zastosowaniu, w tym łożysk kół samochodów osobowych wszystkich generacji.


Łożyska stożkowe
Łożyska stożkowe są rozbieralne, pierścienie wewnętrzne i zewnętrzne mogą być montowane oddzielnie. Łożyska stożkowe mogą podtrzymywać obciążenia osiowe z jednego kierunku, więc dla przeciwdziałania obciążeniu konieczne jest zamontowanie drugiego łożyska stożkowego, ustawionego odwrotnie. W porównaniu do łożysk kulkowych skośnych łożyska stożkowe zapewniają większą nośność, ale jednocześnie pociąga to za sobą ograniczenie prędkości, do jakich mogą być stosowane. Znajdują swoje zastosowanie zwłaszcza w przypadku kół tylnych z hamulcami bębnowymi.

Generacja 1
Kulkowe łożyska skośne do kół generacji 1. to kompaktowe łożyska produkowane przez firmę FAG, mające zdefiniowany oraz ustawiony wstępnie luz, fabrycznie nasmarowane na cały okres eksploatacji (bezobsługowe) i uszczelnione. Firma FAG zaprojektowała łożyska kulkowe skośne zarówno do osi przednich, jak i tylnych samochodów osobowych. Wytrzymują one i przenoszą duże siły poprzeczne pojawiające się podczas jazdy po krętych drogach.

Generacja 1T
Podobnie jak łożyska kół generacji 1. łożyska kół generacji 1T to kompaktowe moduły łożyskowe, jednakże zamiast kulek jako elementy toczne wykorzystano w nich stożkowe wałeczki. Zastosowanie stożkowych wałeczków zwiększyło nośność łożysk w zakresie dużych obciążeń osiowych i przyspieszenia poprzecznego. Dzięki wykorzystaniu do obliczeń metody elementów skończonych i uwzględnieniu budowy elementów w otoczeniu łożyska udało się zaprojektować fabrycznie smarowany na cały okres eksploatacji moduł łożyska stożkowego (bezobsługowy) ze zdefiniowanym napięciem wstępnym.

Generacja 2
Kulkowe, skośne łożyska do kół generacji 2. to kompaktowe moduły łożyskowe produkowane przez firmę FAG, mające zdefiniowany i ustawiony wstępnie luz, fabrycznie nasmarowane na cały okres eksploatacji (bezobsługowe) i uszczelnione. Łączą one ekonomiczność łożysk generacji 1. z zaletami zintegrowanego kołnierza pozwalającego na montaż tarczy hamulcowej i obręczy koła. Łożysko koła zawiera innowacyjny, sprężysty pierścień zabezpieczający, zapewniający mocowanie osiowe zewnętrznego pierścienia łożyskowego i zamocowanie łożyska do zwrotnicy.

Generacja 3
Łożyska kół generacji 3. to moduły o wysokim stopniu zintegrowania wraz z kołnierzami do mocowania tarczy hamulcowej, koła i zwrotnicy, zapewniające najwyższą z możliwych dokładność toczenia. Zintegrowane kodery prędkości generują sygnały wymagane dla układu ABS/ESP. Siła docisku łożyska jest kontrolowana w firmie FAG za pomocą wyoblonego kołnierza. Zmniejszony jest łączny koszt montażu dzięki dwukołnierzowej budowie. W konsekwencji pogorszenie działania, komfortu i trwałości łożyska spowodowane montażem stało się przeszłością. Siła docisku łożyska jest kontrolowana za pomocą wyoblonego kołnierza. Posiada ono również zintegrowany czujnik prędkości koła sterujący układami ABS, ASR i ESP Plus.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony