Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Rozwój prędkościomierzy przyspiesza
Jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu, prędkościomierz, obchodził w roku 2012 swoje 110. urodziny. W październiku 1902 r. niemiecki inżynier Otto Schulze opatentował urządzenie, które zrewolucjonizowało technologię mierzenia prędkości.

Prędkościomierz odniósł swój sukces dopiero kilka lat po wynalezieniu samochodu, kiedy mierzenie prędkości stało się koniecznością.
- Ludzki organizm jest w stanie odczuwać przyspieszanie i hamowanie, ale już nie rejestruje, z jaką prędkością się porusza – wyjaśnia Eelco Spoelder, szef działu układów kierowniczych i HMI (Human-Machine Interface) Continental AG. - W początkowym okresie rozwoju motoryzacji był to jeden z nielicznych wskaźników, jakie kierowca miał do dyspozycji.

W połowie lat 30. XX wieku pojawił się pierwszy moduł instrumentów zawierający oprócz wskaźnika prędkości również wskaźniki poziomu paliwa i świateł. Prawdziwy skok technologiczny nastąpił jednak w połowie lat 50., po wprowadzeniu obrotomierza elektrycznego. Dzięki nowemu rozwiązaniu obroty koła były zamieniane przez dynamo na sygnał elektryczny. Współcześnie wskaźnik prędkościomierza poruszany jest przez silnik krokowy. Co ciekawe, kształt prędkościomierza nie zmienił się zasadniczo od 110 lat – mimo wprowadzenia modnych, cyfrowych wyświetlaczy, w konsolach pojazdów nadal dominuje obrotomierz klasyczny, okrągły. Wynika to m.in. ze względów ergonomicznych, ponieważ okrągłe zegary są bardziej intuicyjne i nie rozpraszają uwagi kierowcy. Obecnie samochody wyposażone są w nowoczesne moduły wskaźników, które oprócz prędkości mogą wyświetlać wiele dodatkowych istotnych informacji, takich jak zużycie paliwa czy średnią prędkość. Coraz większa ilość informacji dostępnych dla kierowcy niesie ze sobą jednak ryzyko rozproszenia jego uwagi. Aktualnie praktycznie niemożliwym jest odseparowanie istotnych informacji docierających do kierowcy podczas jazdy od tych, które znajdują się na centralnej konsoli auta. Z tego względu Continental pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwia kierowcy decydowanie o tym, jakich informacji potrzebuje. Nowe wyświetlacze łączą w sobie analogowe instrumenty, takie jak prędkościomierz lub obrotomierz oraz ekrany dla kolejnych informacji. Coraz popularniejsze staje się stosowanie wyświetlaczy prezentujących dane na wysokości oczu kierowcy (tzw. head-up displays), dzięki którym dane takie jak prędkość lub instrukcje nawigacyjne wyświetlane są na przedniej szybie, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Niezależnie od kierunku, w jakim pójdzie wyświetlanie istotnych parametrów jazdy, wyświetlanie nawet złożonych informacji musi obywać się w sposób prosty i przejrzysty. Mimo zachodzących zmian prędkościomierz pozostanie bardzo istotnym elementem deski rozdzielczej każdego samochodu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony