Różne

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Rozwój silnika Diesla Od 80 lat w samochodach

Minęło ponad 100 lat od czasu, gdy Rudolf Diesel uzyskał patent na zaprojektowany przez siebie stacjonarny silnik wysokoprężny i dokładnie 80 lat od czasu, gdy pojawił się pierwszy samochód z silnikiem Diesla. Początkowo diesel kojarzył się jedynie z dymiącym autem o słabych osiągach i problemach z rozruchem zimą. Jednak nowe rozwiązania w zakresie zwiększenia wydajności paliwa, redukcji poziomu hałasu, obniżenia emisji zanieczyszczeń i wzrostu mocy, zrewolucjonizowały silnik wysokoprężny.
Kiedy w 1893 roku Rudolf Diesel (1858-1913) opatentował silnik spalinowy z zapłonem samoczynnym, zapewne nie liczył na to, że ten wynalazek odniesie sukces. Tym bardziej, że wówczas jego pomysł spotkał się z ostrą krytyką. Mimo to, po czterech latach prób Diesel zbudował pierwszy silnik spalinowy. Był to silnik przewyższający swoją mocą i sprawnością istniejący silnik spalinowy Otta napędzany mieszanką benzynowo-powietrzną wytwarzaną w gaźniku. Był bardziej niezawodny, bo składał się z mniejszej ilości części, spalał ciężki, tańszy od benzyny olej i odznaczał się lepszym współ-czynnikiem sprawności.
Pierwsze silniki Diesla były silnikami stacjonarnymi, pracującymi głównie w przemyśle. Potem zainteresował się nimi przemysł okrętowy, a od 1912 roku zaczęto je stosować także w lokomotywach. Niewielka produkcja była spowodowana koniecznością stosowania dodatkowego kompresora, który pompował paliwo do komory spalania. Dopiero po opracowaniu procedury spalania w komorze wstępnej na początku XX wieku, można było przystąpić do budowy mniejszych silników z samozapłonem.
Już w 1912 roku inżynierowie Boscha eksperymentowali z techniką Diesla, stosując przebudowane pompy olejowe (tzw. olejarki). Do roku 1923 Bosch opracował i wypróbował pierwsze prototypy systemów wtryskowych. Dokładnie 80 lat temu, w 1924 roku pojawił się w Niemczech pierwszy samochód ciężarowy firmy MAN 150 PS z silnikiem Diesla, w którym Bosch mógł przetestować działanie swoich pomp wtryskowych w warunkach codziennej eksploatacji.
W marcu 1927 roku dopuszczono do produkcji pojedyncze egzemplarze pomp wtryskowych, które były prezentowane producentom silników. Udowodniona w testach przydatność pomp utorowała im w końcu drogę do produkcji seryjnej, którą zatwierdzono 30 listopada 1927 roku. Pierwszym odbiorcą pomp wtryskowych Boscha było niemieckie przedsiębiorstwo MAN, które wyposażało swoje ciężarówki w nowy system wtrysku paliwa. Już w październiku 1928 roku Bosch świętował wyprodukowanie tysięcznej pompy wtryskowej, w 1934 roku z taśmy produkcyjnej zeszła stutysięczna pompa wtryskowa, a w 1950 roku milionowy egzemplarz pompy. Z systemów wtryskowych udało się stworzyć produkt masowy. W 1936 roku po raz pierwszy zamontowano silnik wysokoprężny w samochodzie osobowym Mercedes-Benz 260 D.
Punktem zwrotnym w historii silników Diesla był wyprodukowany w 1989 roku system wtrysku bezpośredniego pierwszego silnika TDI w Audi 100 z elektronicznie sterowaną osiową pompą rozdzielaczową Bosch. Do końca lat 90. na rynku pojawiły się wysokociśnieniowe systemy wtrysku bezpośredniego: w roku 1996 promieniowa pompa rozdzielaczowa VP44, w roku 1997 system wtryskowy z kolektorem Common Rail i w roku 1998 zespół pompowtryskiwacza UIS (Unit Injector System).
Dzięki nowym rozwiązaniom w zakresie zwiększenia wydajności paliwa, redukcji poziomu hałasu, obniżenia emisji zanieczyszczeń i wzrostu mocy, dzisiejsze diesle w niczym nie przypominają swych poprzedników. Bosch w znacznym stopniu przyczynia się do rosnącej popularności aut z silnikami Diesla i wciąż pozostaje wiodącym producentem tej technologii. Koncern oferuje odpowiednie systemy wtryskowe dla prawie każdego silnika Diesla, począwszy od silnika o pojemności 0,8 litra dla Smarta, a skończywszy na silnikach okrętowych o pojemności skokowej blisko 1700 litrów. W samym tylko 2003 roku Bosch wyprodukował sześć milionów systemów wtryskowych Common Rail i Unit Injector, zaś w roku 2004 liczba ta sięgnie prawdopodobnie siedmiu milionów.

1893 Rudolf Diesel otrzymuje patent na stacjonarny silnik wysokoprężny.
1922 Bosch rozpoczyna prace nad systemami wtrysku paliwa do silników Diesla.
1924 Po raz pierwszy pojawia się samochód ciężarowy firmy MAN z silnikiem Diesla. Jego seryjna produkcja rozpoczyna się cztery lata później.
1927 Rozpoczęcie produkcji seryjnej pierwszej na świecie rzędowej pompy wtryskowej do MAN 150 PS.
1930 Pierwszy produkowany seryjnie filtr oleju napędowego. Wraz z rozpoczęciem budowy prototypów pomp wtryskowych Bosch projektował świece żarowe i filtry.
1936 Pierwszy gotowy do produkcji seryjnej system wtrysku do silnika Diesla w samochodzie osobowym Mercedes-Benz 260D. Pompa z tego silnika stała się po II wojnie światowej podstawą do produkcji wielkoseryjnej pomp wtryskowych do silników czterocylindrowych.
1962 Pierwsza osiowa rozdzielaczowa pompa wtryskowa.
1986 Bosch prezentuje pierwszy na świecie układ elektronicznego sterowania do silników Diesla EDC (Electronic Diesel Control). Pierwszy samochód osobowy wyposażony w system EDC, BMW 524td debiutuje na rynku w 1989 roku.
1989 Pierwszy na świecie układ wtrysku bezpośredniego do silnika Diesla w samochodzie osobowym z elektronicznie sterowaną rozdzielaczową pompą wtryskową VP34, zastosowany w Audi 100 TDI.
1993 Rozpoczęcie produkcji seryjnej pierwszej na świecie pompy wtryskowej z popychaczem (rzędowa pompa wtryskowa z elektroniczną regulacją momentu wtrysku oraz ilości wtryskiwanego paliwa).
1994 Pierwszy układ wtryskowy UIS (Unit Injector System) dla pojazdów użytkowych.
1995 Pierwszy układ UPS (Unit Pump System).
1996 Pierwsza na świecie wysokociśnieniowa pompa rozdzielaczowa VP44 (promieniowa rozdzielaczowa pompa wtryskowa) osiągająca ciśnienie paliwa powyżej 1000 bar. Po raz pierwszy takie pompy montowała firma Opel w modelu Astra 2.0 DI 16V i Audi w modelu A6 V6 TDI.
1997 Bosch przedstawia światową nowość – układ wtryskowy CRS (Common Rail System) dla samochodów osobowych. CRS to układ wtryskowy do silnika Diesla, który w znaczący sposób poprawia wydajność spalania, obniżając przy tym emisję zanieczyszczeń i poziom hałasu. Po raz pierwszy układ Common Rail został zastosowany w samochodzie Alfa Romeo 156, a następnie w Mercedesie C 220 CDI.
1998 Pierwszy system UIS (Unit Injector System) dla samochodów osobowych.
1999 Układ CRS (Common Rail System) do pojazdów użytkowych.
2003 Na rynek trafia trzecia generacja CRS, obniżająca emisję szkodliwych substancji nawet o 20% w porównaniu do wcześniejszych układów. Trwają prace nad przyszłą, czwartą już generacją Common Rail System. Ma ona obniżyć emisję zanieczyszczeń, zmniejszyć zużycie paliwa i jeszcze bardziej zredukować poziom hałasu podczas spalania, przy jednoczesnym wzroście mocy silnika. Wprowadzenie na rynek nowego układu CRS Bosch zaplanował na 2006 rok.

W 1924 roku pojawił się pierwszy samochód
z silnikiem Diesla – MAN 150 PS.






B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony