
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił dwa kluczowe programy wsparcia, które mają przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania dla transportu ciężkiego oraz rozbudowę sieci elektroenergetycznej. Łączny budżet programów wynosi 4 miliardy złotych – po 2 miliardy na każdy z nich. Inwestycje te stanowią istotny krok w kierunku elektryfikacji polskiego transportu ciężkiego, który odpowiada za 7% krajowego PKB.
Pierwszy program koncentruje się na budowie ogólnodostępnych stacji ładowania dla ciężarówek. Dofinansowanie obejmie stacje DC o mocy co najmniej 350 kW wzdłuż sieci TEN-T oraz w depotach i terminalach intermodalnych. Program jest konkursowy, wsparcie otrzymają najlepiej ocenione projekty.
Budowy/rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy dotyczy drugi program. Dofinansowaniem zostaną objęte projekty budowy infrastruktury o parametrach:
- minimum 3600 kW dla lokalizacji na MOP-ach znajdujących się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej TEN-T (w odległości do 3 km),
- minimum 1500 kW dla lokalizacji na MOP-ach na sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T (w odległości do 3 km),
- minimum 350 kW dla centrum logistycznego (depot), bazy eksploatacyjnej, terminala intermodalnego (w odległości do 3 km).
Branża podkreśla konieczność efektywnej koordynacji obu programów.
– Z uwagi na bardzo wysokie, liczone w setkach tysięcy złotych nakłady finansowe, które są niezbędne do uruchomienia infrastruktury mocy, branża liczy, że w lokalizacjach tranzytowych dofinasowanie obejmie równocześnie przyłącza elektroenergetyczne i stacje ładowania. Dlatego bardzo ważna jest efektywna koordynacja obu programów oraz odpowiednio sprawne procedowanie wniosków przez NFOŚiGW – komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSNM.
Komentarze (0)