motocykli w Polsce
Motocykle i skutery są bardzo popularnym środkiem komunikacji w Europie Zachodniej, szczególnie w krajach o cieplejszym klimacie, gdzie czas ich użytkowania może obejmować nawet okres zimowy, a także w krajach o specyficznych warunkach drogowych.
Wartość wskaźnika motoryzacyjnego, wyrażającego liczbę motocykli zarejestrowanych na 1000 mieszkańców danego kraju w 2004 roku wyniosła np. 98 we Francji, 79 w Szwajcarii, 75 we Włoszech, 45 w Niemczech, 39 w Portugalii, 36 w Hiszpanii i 22 w Polsce. Liczba zarejestrowanych motocykli i motorowerów w Unii Europejskiej wzrasta na przestrzeni ostatnich lat osiągając w 2003 roku blisko 27 mln pojazdów. Jednocześnie – jak wynika z zestawienia przedstawionego na rysunku 1 – liczba nowo rejestrowanych pojazdów w roku ustaliła się na poziomie około 1,8 mln, z zaznaczającą się od 2000 roku przewagą motocykli.
W Polsce od roku 1998 obserwuje się gwałtowny wzrost sprzedaży pojazdów jednośladowych. Dane zebrane od sprzedawców i producentów funkcjonujących na polskim rynku zostały zestawione na rysunku 2. Z rysunku tego wyraźnie wynika, że liczba sprzedawanych rocznie motocykli w latach 2003-2005 wynosi około 4000 sztuk, natomiast w sposób znaczący powiększyła się sprzedaż motorowerów i skuterów (2,5-krotnie w tym samym okresie).
Rys. 1. Liczba nowo rejestrowanych motocykli, motorowerów i skuterów w krajach Unii Europejskiej.
Rys. 2. Liczba sprzedanych w Polsce nowych motocykli, motorowerów, skuterów i quadów.
Rys. 3. Główni sprzedawcy motocykli na polskim rynku.
Rys. 4. Główni sprzedawcy motocykli i motorowerów czterokołowych na polskim rynku.
Rys. 5. Główni sprzedawcy motorowerów i skuterów na polskim rynku.
Rys. 6. Liczba zabitych i rannych osób w Polsce, które w chwili wypadku podróżowały motocyklem lub motorowerem.
Tabela. Zestawienie cen popularnych pojazdów jednośladowych (rok 2006).
Na kolejnych rysunkach 3-5 przedstawiono dane dotyczące liczby sprzedanych pojazdów jednośladowych i motocykli czterokołowych przez głównych producentów i importerów na terenie Polski. Z zestawienia tego wynika, że liderem sprzedaży motocykli pozostaje Yamaha, która na przestrzeniu lat 2002-2005 utrzymuje swój poziom zbytu, niezależnie od zachodzących zmian w profilu zainteresowania nabywców. Wyraźnie zaznacza się natomiast zmniejszenie sprzedaży motocykli u innych, do tej pory silnych, marek, takich jak Honda czy Suzuki. Podobna w charakterze, chociaż znacznie silniejsza tendencja zmian uwidacznia się również w sprzedaży motorowerów i skuterów. Do tej pory wiodący sprzedawcy, tacy jak: Piaggio, Yamaha, Peugeot są od roku 2003 sukcesywnie wypierani przez produkty firm tajwańskich, chińskich i koreańskich. O ich powodzeniu decyduje między innymi to, że poziom techniczny pojazdów przez nie sprzedawanych w coraz mniejszym stopniu odbiega od oferty renomowanych producentów, a jednocześnie ich cena jest niższa. Inną zaletą tych pojazdów jest ich wysoka przydatność do eksploatacji w mieście (możliwość łatwego przejazdu przez zatłoczone ulice oraz niskie zużycie paliwa). W świetle dostępnych danych należy sądzić, że w roku 2006 swoich nabywców może znaleźć nawet 25-30 tysięcy jednośladów. Dla potwierdzenia tej tezy w tabeli zestawiono również dla celów porównawczych orientacyjne ceny pojazdów jednośladowych, oferowanych przez sprzedawców na polskim rynku w 2006 roku. U części dealerów dostępne są również pojazdy nowe wyprodukowane w latach wcześniejszych. Ich wartość jest wtedy stosownie pomniejszana o około 8-12% ceny modelu z roku bieżącego. Zwiększająca się liczba motocykli i motorowerów nie pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Na rysunku 6 zestawiono liczbę osób, które zostały zabite lub ranne w wypadku motocykla lub motoroweru. Zaznacza się tu tendencja wzrostowa liczby osób rannych, co może być spowodowane wzrastającym ryzykiem uczestnictwa w wypadku drogowym tego typu pojazdu. Ponadto uwidacznia się większa ciężkość zdarzeń drogowych z udziałem motocykli niż z udziałem motorowerów (również skuterów o pojemności do 50cm3).
dr inż. Marcin Wieczorek
inż. Konrad Czwordon
Artykuł został przedrukowany z materiałów konferencji pt. “Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne” za zgodą organizatorów i autorów tekstu.
Motocykle i skutery są bardzo popularnym środkiem komunikacji w Europie Zachodniej, szczególnie w krajach o cieplejszym klimacie, gdzie czas ich użytkowania może obejmować nawet okres zimowy, a także w krajach o specyficznych warunkach drogowych.
Wartość wskaźnika motoryzacyjnego, wyrażającego liczbę motocykli zarejestrowanych na 1000 mieszkańców danego kraju w 2004 roku wyniosła np. 98 we Francji, 79 w Szwajcarii, 75 we Włoszech, 45 w Niemczech, 39 w Portugalii, 36 w Hiszpanii i 22 w Polsce. Liczba zarejestrowanych motocykli i motorowerów w Unii Europejskiej wzrasta na przestrzeni ostatnich lat osiągając w 2003 roku blisko 27 mln pojazdów. Jednocześnie – jak wynika z zestawienia przedstawionego na rysunku 1 – liczba nowo rejestrowanych pojazdów w roku ustaliła się na poziomie około 1,8 mln, z zaznaczającą się od 2000 roku przewagą motocykli.
W Polsce od roku 1998 obserwuje się gwałtowny wzrost sprzedaży pojazdów jednośladowych. Dane zebrane od sprzedawców i producentów funkcjonujących na polskim rynku zostały zestawione na rysunku 2. Z rysunku tego wyraźnie wynika, że liczba sprzedawanych rocznie motocykli w latach 2003-2005 wynosi około 4000 sztuk, natomiast w sposób znaczący powiększyła się sprzedaż motorowerów i skuterów (2,5-krotnie w tym samym okresie).
Rys. 1. Liczba nowo rejestrowanych motocykli, motorowerów i skuterów w krajach Unii Europejskiej.
Rys. 2. Liczba sprzedanych w Polsce nowych motocykli, motorowerów, skuterów i quadów.
Rys. 3. Główni sprzedawcy motocykli na polskim rynku.
Rys. 4. Główni sprzedawcy motocykli i motorowerów czterokołowych na polskim rynku.
Rys. 5. Główni sprzedawcy motorowerów i skuterów na polskim rynku.
Rys. 6. Liczba zabitych i rannych osób w Polsce, które w chwili wypadku podróżowały motocyklem lub motorowerem.
Tabela. Zestawienie cen popularnych pojazdów jednośladowych (rok 2006).
Na kolejnych rysunkach 3-5 przedstawiono dane dotyczące liczby sprzedanych pojazdów jednośladowych i motocykli czterokołowych przez głównych producentów i importerów na terenie Polski. Z zestawienia tego wynika, że liderem sprzedaży motocykli pozostaje Yamaha, która na przestrzeniu lat 2002-2005 utrzymuje swój poziom zbytu, niezależnie od zachodzących zmian w profilu zainteresowania nabywców. Wyraźnie zaznacza się natomiast zmniejszenie sprzedaży motocykli u innych, do tej pory silnych, marek, takich jak Honda czy Suzuki. Podobna w charakterze, chociaż znacznie silniejsza tendencja zmian uwidacznia się również w sprzedaży motorowerów i skuterów. Do tej pory wiodący sprzedawcy, tacy jak: Piaggio, Yamaha, Peugeot są od roku 2003 sukcesywnie wypierani przez produkty firm tajwańskich, chińskich i koreańskich. O ich powodzeniu decyduje między innymi to, że poziom techniczny pojazdów przez nie sprzedawanych w coraz mniejszym stopniu odbiega od oferty renomowanych producentów, a jednocześnie ich cena jest niższa. Inną zaletą tych pojazdów jest ich wysoka przydatność do eksploatacji w mieście (możliwość łatwego przejazdu przez zatłoczone ulice oraz niskie zużycie paliwa). W świetle dostępnych danych należy sądzić, że w roku 2006 swoich nabywców może znaleźć nawet 25-30 tysięcy jednośladów. Dla potwierdzenia tej tezy w tabeli zestawiono również dla celów porównawczych orientacyjne ceny pojazdów jednośladowych, oferowanych przez sprzedawców na polskim rynku w 2006 roku. U części dealerów dostępne są również pojazdy nowe wyprodukowane w latach wcześniejszych. Ich wartość jest wtedy stosownie pomniejszana o około 8-12% ceny modelu z roku bieżącego. Zwiększająca się liczba motocykli i motorowerów nie pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Na rysunku 6 zestawiono liczbę osób, które zostały zabite lub ranne w wypadku motocykla lub motoroweru. Zaznacza się tu tendencja wzrostowa liczby osób rannych, co może być spowodowane wzrastającym ryzykiem uczestnictwa w wypadku drogowym tego typu pojazdu. Ponadto uwidacznia się większa ciężkość zdarzeń drogowych z udziałem motocykli niż z udziałem motorowerów (również skuterów o pojemności do 50cm3).
dr inż. Marcin Wieczorek
inż. Konrad Czwordon
Artykuł został przedrukowany z materiałów konferencji pt. “Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne” za zgodą organizatorów i autorów tekstu.
Komentarze (0)