Rynek filtrów dla samochodów osobowych w Polsce oceniany jest na poziomie około 240 milionów PLN. Obecnie rynek ten ustabilizował się, a zmiany na nim skorelowane są ściśle z sytuacją w branży motoryzacyjnej.
Od lat istotny udział w rynku posiadają firmy produkujące filtry w Polsce. Udział ich stanowi blisko 68% całego rynku. Wymagania stawiane filtrom przez koncerny samochodowe powodują, iż producenci filtrów muszą przeznaczać znaczne kwoty na rozwój nowych technologii. Jednocześnie od kilku lat badania wykazują, że coraz większy wpływ na sprzedaż filtrów ma cena. Jest ona o tyle istotna, że rośnie tendencja do ograniczania kosztów związanych z eksploatacją samochodu. Do obliczenia wielkości rynku mogą posłużyć badania określające ilości klientów w celu wymiany lub zakupu filtrów. Okazuje się, że 32 % firm odnotowuje od 31 do 60 klientów miesięcznie pojawiających się w celu wymiany lub zakupu filtrów. Oczywiście do obliczeń wykorzystywane są dane szczegółowe z rozbiciem na ilości klientów w warsztatach, sklepach oraz osobno w warsztatach autoryzowanych. Wykres 2 prezentuje rozkład głosów dla wszystkich grup razem. Badania dotyczące częstotliwości użycia i zakupu pokrywają się mniej więcej ze spontaniczną znajomością marek poszczególnych producentów filtrów. Według badań z 2005 roku – najbardziej rozpoznawalną marką filtrów jest Filtron. Firmy produkujące filtry ściśle współpracują z producentami pojazdów. Również w przypadku tego produktu właściciele warsztatów preferują produkty firm, które dostarczają swoje wyroby na pierwszy montaż.
Wykres 1.
Wykres 2.
Udział producentów filtrów na rynku polskim
Ponieważ struktura sprzedaży poszczególnych producentów jest zróżnicowana, dlatego też podawany udział jest tylko orientacyjny. Dla zaprezentowania bardziej szczegółowych danych należałoby wydzielić wyłącznie sprzedaż filtrów dla samochodów osobowych. Jednak bez względu na powyższe zastrzeżenia liderem na rynku polskim jest firma Filtron, której udziały stanowią aż 46,1%. Ponadto warto zauważyć, że w sprzedaży tej firmy dominują filtry powietrza, których udział w całkowitej sprzedaży wynosi ponad 40%. Istotne jest to, że firma koncentruje się na sprzedaży filtrów do samochodów osobowych, które stanowią 90% obrotu. Drugą pozycję na rynku zajmuje firma WF Sędziszów posiadająca 17,4% udziału w rynku.
Firmy Knecht/Mahle z udziałem 7,3% oraz Mann Filter z 6,9% utrzymują się od lat na trzecim i czwartym miejscu. W przypadku tych firm 25% do 30% sprzedaży stanowią filtry do samochodów ciężarowych. Firma Bosch w 2004 roku uzyskała 3,7% udziału w rynku, co jest bardzo dobrym wynikiem, gdyż jest to sprzedaż przede wszystkim do samochodów osobowych. Wart uwagi jest fakt, że firmy AB Włocławek oraz ASSO mają niemal dwukrotnie większą produkcję niż mogłoby wydawać się z przeliczenia udziału w rynku. Jednakże niemal połowa produkcji jest eksportowana, dlatego też nie została ona uwzględniona w tym zestawieniu. Firma Hengst powinna w zasadzie zostać zklasyfikowana do grupy „Inne” lub uwzględniona w analizie filtrów dla samochodów ciężarowych, gdyż 80% jej sprzedaży stanowią filtry do tych właśnie samochodów. Jednak została ona uwypuklona w tym zestawieniu ze względu na duży całkowity obrót oraz na powszechną znajomość tej marki wśród firm zajmujących się segmentem osobowym. W grupie “Inne” znajdują się prywatne marki filtrów, jak również takie marki jak Fram, Tecnocar, UFI i wiele innych. Z tych marek na szczególną uwagę zasługuje marka Fram, której sprzedaż rozwija się niezwykle dynamicznie. Najprawdopodobniej spowoduje to, że już w następnym roku będzie ona w naszym zestawieniu występować samodzielnie.
Alfred Franke analityk rynku motoryzacyjnego
Od lat istotny udział w rynku posiadają firmy produkujące filtry w Polsce. Udział ich stanowi blisko 68% całego rynku. Wymagania stawiane filtrom przez koncerny samochodowe powodują, iż producenci filtrów muszą przeznaczać znaczne kwoty na rozwój nowych technologii. Jednocześnie od kilku lat badania wykazują, że coraz większy wpływ na sprzedaż filtrów ma cena. Jest ona o tyle istotna, że rośnie tendencja do ograniczania kosztów związanych z eksploatacją samochodu. Do obliczenia wielkości rynku mogą posłużyć badania określające ilości klientów w celu wymiany lub zakupu filtrów. Okazuje się, że 32 % firm odnotowuje od 31 do 60 klientów miesięcznie pojawiających się w celu wymiany lub zakupu filtrów. Oczywiście do obliczeń wykorzystywane są dane szczegółowe z rozbiciem na ilości klientów w warsztatach, sklepach oraz osobno w warsztatach autoryzowanych. Wykres 2 prezentuje rozkład głosów dla wszystkich grup razem. Badania dotyczące częstotliwości użycia i zakupu pokrywają się mniej więcej ze spontaniczną znajomością marek poszczególnych producentów filtrów. Według badań z 2005 roku – najbardziej rozpoznawalną marką filtrów jest Filtron. Firmy produkujące filtry ściśle współpracują z producentami pojazdów. Również w przypadku tego produktu właściciele warsztatów preferują produkty firm, które dostarczają swoje wyroby na pierwszy montaż.
Wykres 1.
Wykres 2.
Udział producentów filtrów na rynku polskim
Ponieważ struktura sprzedaży poszczególnych producentów jest zróżnicowana, dlatego też podawany udział jest tylko orientacyjny. Dla zaprezentowania bardziej szczegółowych danych należałoby wydzielić wyłącznie sprzedaż filtrów dla samochodów osobowych. Jednak bez względu na powyższe zastrzeżenia liderem na rynku polskim jest firma Filtron, której udziały stanowią aż 46,1%. Ponadto warto zauważyć, że w sprzedaży tej firmy dominują filtry powietrza, których udział w całkowitej sprzedaży wynosi ponad 40%. Istotne jest to, że firma koncentruje się na sprzedaży filtrów do samochodów osobowych, które stanowią 90% obrotu. Drugą pozycję na rynku zajmuje firma WF Sędziszów posiadająca 17,4% udziału w rynku.
Firmy Knecht/Mahle z udziałem 7,3% oraz Mann Filter z 6,9% utrzymują się od lat na trzecim i czwartym miejscu. W przypadku tych firm 25% do 30% sprzedaży stanowią filtry do samochodów ciężarowych. Firma Bosch w 2004 roku uzyskała 3,7% udziału w rynku, co jest bardzo dobrym wynikiem, gdyż jest to sprzedaż przede wszystkim do samochodów osobowych. Wart uwagi jest fakt, że firmy AB Włocławek oraz ASSO mają niemal dwukrotnie większą produkcję niż mogłoby wydawać się z przeliczenia udziału w rynku. Jednakże niemal połowa produkcji jest eksportowana, dlatego też nie została ona uwzględniona w tym zestawieniu. Firma Hengst powinna w zasadzie zostać zklasyfikowana do grupy „Inne” lub uwzględniona w analizie filtrów dla samochodów ciężarowych, gdyż 80% jej sprzedaży stanowią filtry do tych właśnie samochodów. Jednak została ona uwypuklona w tym zestawieniu ze względu na duży całkowity obrót oraz na powszechną znajomość tej marki wśród firm zajmujących się segmentem osobowym. W grupie “Inne” znajdują się prywatne marki filtrów, jak również takie marki jak Fram, Tecnocar, UFI i wiele innych. Z tych marek na szczególną uwagę zasługuje marka Fram, której sprzedaż rozwija się niezwykle dynamicznie. Najprawdopodobniej spowoduje to, że już w następnym roku będzie ona w naszym zestawieniu występować samodzielnie.
Alfred Franke analityk rynku motoryzacyjnego
Komentarze (0)