Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Rynek gazu płynnego

Polska jest jednym z głównych konsumentów gazu płynnego na świecie. Jest to związane z dynamicznym rozwojem rynku samochodów zasilanych za pomocą LPG. Obecnie ich liczba przekracza 2 mln sztuk, stanowiąc 10 proc. ogólnej ich ilości, co stawia nas pod tym względem na pierwszym miejscu w Europie.

Sprzedaż gazu płynnego w Polsce osiągnęła w zeszłym roku poziom 2450 tys. t i jest podobna do poziomu osiągniętego w 2005 r. (2430 tys. t). Stanowi to tylko 1-proc. wzrost rynku, przez ostatnie lata notującego znacznie większe przyrosty. Na przestrzeni 10 lat (1996-2006) poziom sprzedaży zwiększył się z 695 tys. ton do wspomnianych wcześniej prawie 2,5 mln ton. Stabilizacja osiągnięta w ciągu ostatnich 2 lat jest wynikiem niewielkiego przyrostu rynku autogazu, który zawsze był w Polsce motorem rozwoju całej branży LPG. Sprzedaż tego paliwa na polskim rynku osiągnęła w zeszłym roku poziom 1810 tys. ton (rok wcześniej 1775 tys. ton), a w 1996 r. wynosiła 250 tys. ton. Zeszłoroczny wynik sprzedaży autogazu plasuje nas na drugim miejscu w świecie. Ten niewielki przyrost rynku autogazu jest spowodowany obniżeniem akcyzy na klasyczne paliwa silnikowe, co z kolei zakłóciło relacje w cenach pomiędzy nimi a LPG, konsekwencją czego było wystąpienie zapaści w całej branży. Doprowadziło to do zmniejszenia liczby nowo montowanych instalacji gazowych do 260 tys. sztuk, co stanowi 56 proc. instalacji zamontowanych rok wcześniej, w 2005 r. Jest to również efekt zmniejszania się ilości montowanych systemów starszej generacji. Dzieje się tak z uwagi na coraz bardziej zaawansowane technicznie układy zasilania współczesnych silników, które wymagają stosowania systemów coraz droższych, również coraz bardziej zaawansowanych. Z drugiej strony, do takiego stanu rzeczy przyczynia się również stały postęp w zakresie gazowych układów zasilania. Dla przykładu można podać, że w 2006 r. średnie roczne zużycie paliwa gazowego na pojazd wynosiło około 910 kg, podczas gdy jeszcze rok wcześniej kształtowało się na poziomie 1 tony. Taką ilość paliwa sprzedaje najliczniejsza na świecie sieć stacji autogazu, która szacowana jest na 6800 obiektów. Większość z nich jest własnością operatorów niezależnych, 1900 z ogólnej liczby jest własnością koncernów paliwowych i hipermarketów. Radykalnie zmniejszyła się również szara strefa w branży autogazu, która na podstawie wpływów z podatku akcyzowego i szacunków Polskiej Organizacji Gazu Płynnego oceniana jest na 4 proc., podczas gdy jeszcze w 2003 r. określano ją na 50 proc. Tak radykalna zmiana jest wynikiem wprowadzenia składów podatkowych.



Oczywiście, większość LPG jest importowana, tylko 12 proc. zapotrzebowania na to paliwo pokrywa produkcja krajowa - 299 tys. ton. Chociaż nie zmieniają się kraje, z których importuje się gaz płynny, to jego ilości zmieniają się znacznie. Coraz większe znaczenie mają dostawy z UE, które stanowią już 30 proc. ogólnej liczby. Główni dostawcy to Litwa, Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Czechy i Holandia. Reszta – 70 proc. pochodzi z krajów byłego Związku Radzieckiego i uległa zmniejszeniu o 7 punktów procentowych w porównaniu z 2005 r. Z tego kierunku najważniejszym dostawcą jest Rosja – 29 proc., Kazachstan – 15 proc., Białoruś – 13 proc. Dywersyfikacja kierunków dostaw wynika również ze zwiększenia udziału gazu dostarczanego drogą morską przez terminale w Gdyni i Gdańsku. Na świecie konsumpcja gazu płynnego oceniana jest na 215 mln ton. Jego zużycie w Europie i Stanach Zjednoczonych maleje (chociaż w USA i tak zużywa się go najwięcej - 50 mln ton), podczas gdy w Azji (głównie za sprawą Chin - ponad 20 mln ton) znacząco rośnie. Zmniejszające się znaczenie gazu płynnego w Europie i USA jest wynikiem stałego rozwoju rynku gazu ziemnego, włącznie z zastosowaniami transportowymi. Stale rosnący udział tego paliwa do celów grzewczych jest związany z rozwojem sieci gazowniczej, a w przypadku transportu głównym argumentem jest cena i ochrona środowiska. W Europie największym konsumentem LPG jest Rosja (blisko 7 mln ton). Dalsze miejsca zajmują Wielka Brytania, Turcja, Włochy, Francja (wszystkie te kraje zużywają po blisko 4 mln ton LPG), Niemcy (blisko 3 mln ton). Na 7 miejscu znajduje się Polska. W zakresie konsumpcji autogazu w Europie dominują trzy kraje, Polska, Turcja i Włochy, które zużywają ponad 70 proc. z ogólnej liczby 5,7 mln t tego paliwa. Na uwagę zasługuje rynek niemiecki, który obok brytyjskiego i tureckiego jest uznawany za wschodzący dla tego rodzaju zasilania. W 2006 r. w Niemczech przyjęto regulacje prawne, które zrównują opodatkowanie LPG i CNG do końca 2018 r. Dzięki temu kraj ten przeżywa rozkwit branży autogazu. Świadczą o tym również liczby. Na początku 2006 r. liczba stacji LPG wynosiła w Niemczech 1100, podczas gdy na koniec tego roku wzrosła do 2100. Branżyści porównują tę sytuację z naszym krajem przed kilkoma laty. Jako perspektywiczny jest również uważany rynek ukraiński.



W zakresie konsumpcji autogazu na świecie prym wiedzie Korea Południowa ze zużyciem blisko 4 mln ton. Stanowi to połowę zużywanego tam LPG. Wzrost rynku autogazu wyniósł tam 3,3 proc. w stosunku do roku 2005. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmuje Polska (wspomniane 1,81 mln ton). Tuż za nami w tym zestawieniu znajdują się Japonia i Turcja (po około 1,5 mln ton).
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony