W perspektywie długofalowej montaż instalacji LPG to oszczędność nie tylko czasu, ale i pieniędzy
Każdy, kto myśli o kupnie auta, zastanawia się nie tylko nad wyborem marki i mocy silnika, ale także nad rodzajem paliwa. Olej napędowy, benzyna, a może LPG? Coraz więcej użytkowników decyduje się na to ostatnie rozwiązanie, licząc przede wszystkim na oszczędność finansową. Niektórzy obawiają się wadliwości instalacji gazowych i ograniczeń narzucanych posiadaczom takich aut. Czy w ostatecznym rozrachunku auto z LPG straci, a może zyska?
Od lat 90. popularność LPG rośnie – szczególnie teraz, kiedy firmy z segmentu instalacji gazowych inwestują w produkcję zaawansowanych technologicznie rozwiązań, a ceny paliwa tradycyjnego są coraz wyższe. Jednak przeciwnicy argumentują często, że gaz zmniejsza dynamikę samochodu, nie nadaje się do nowych aut, a ubezpieczenie OC kosztuje więcej. Jak jest w rzeczywistości?
Zarzuty przeciwników
Według przeciwników instalacji gazowych oszczędności wynikające z użytkowania auta z LPG są niewielkie. Co prawda za gaz zapłacimy średnio o połowę mniej (np. w porównaniu do oleju napędowego), jednak by zaoszczędzić, najpierw trzeba zainwestować w instalację. Za jej montaż trzeba zapłacić ok. 2,5 tys. zł, wyższe są również koszty badań technicznych (o ok. 60 zł). Na obronę instalacji gazowych warto jednak przytoczyć argument, że opłata za montaż jest jednorazowa, a kalkulatory LPG wskazują, że koszt instalacji zwraca się już po kilku miesiącach. Przelicznik jest prosty: zakładając, że cena benzyny wynosi 4,80 zł, gazu 1,90, samochód spala ok. 8 litrów paliwa na 100 km, a średni przebieg w miesiącu to 2 tys. km, koszt instalacji LPG zwróci się już po 7 miesiącach.
Popularny argument przeciwników LPG jest też taki, że „gaz niszczy silniki”. Stwierdzenie to w rzeczywistości ma niewiele wspólnego z prawdą. Przyczyn ewentualnego problemu należy szukać w nieprawidłowym montażu instalacji gazowej. Wszystko sprowadza się zatem do jakości – jeśli praca na początku zostanie wykonana rzetelnie, pozwoli to zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas.
Amatorzy szybkiej jazdy często zarzucają samochodom z LPG brak dynamiki. Okazuje się, że to już nieaktualne. Problem ten dotyczył poprzednich generacji instalacji gazowych – przy obecnym rozwoju techniki, od czasu pojawienia się instalacji gazowej z bezpośrednim wtryskiem gazu w formie ciekłej, samochody mają taką samą dynamikę i osiągają nawet większą moc niż auta jeżdżące na benzynie.
– Istnieje przekonanie, że montaż instalacji LPG wpływa na zmniejszenie mocy silnika – wyjaśnia Marek Bezubik, specjalista ds. technicznych AC S.A. – Fakty zaś mówią jasno: spadek mocy wynosi zaledwie ok. 4%, których przeciętny kierowca nie jest w stanie odczuć w trakcie jazdy. Kluczem do pełnego zadowolenia są trzy warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów – najlepiej od jednego producenta, a montaż powinien mieć miejsce w profesjonalnym warsztacie. Chcąc zaoszczędzić na komponentach instalacji, można w efekcie więcej stracić, niż zyskać. Aby cieszyć się dynamiczną jazdą bez niespodzianek, warto rozpocząć liczenie oszczędności wynikające z różnicy cen między gazem a benzyną, a nie wcześniej, przy wyborze komponentów instalacji czy pozornie „oszczędniejszego” warsztatu.
Opinie zwolenników
Najnowsze generacje instalacji gazowych znacznie różnią się od tych pierwszych – są bezpieczne nie tylko dla samych użytkowników, ale także dla środowiska. Ostatni wspomniany czynnik, zaraz obok oszczędności, jest najmocniejszym argumentem przytaczanym przez zwolenników tego typu instalacji. Samochody jeżdżące na gaz wytwarzają znacznie mniejszą ilość gazów cieplarnianych. Biorąc pod uwagę dyrektywy wydawane przez Unię Europejską, w najbliższych latach kwestia ekologii będzie odgrywała decydującą rolę. Warto zacząć dbać o środowisko, jeszcze zanim zmuszą nas do tego przepisy prawa.
Zwolennicy instalacji gazowych przekonują, że samochód na gaz sprawdzi się podczas długich podróży, kiedy stacje benzynowe znajdują się w znacznych odległościach. Kiedy kończy nam się jeden rodzaj paliwa, wystarczy dosłownie kilka sekund, żeby przełączyć się na drugi. Tym samym można uzyskać wzrost zasięgów auta i pokonać trasę bez ponownego tankowania.
– Warto przywołać także inne zalety tego rozwiązania, takie jak lżejsza masa zbiorników czy dłuższe życie silnika – zapewnia to łagodniejszy zapłon, a dodatkowo fakt, że olej silnikowy chroniący ścianki cylindra nie jest z nich spłukiwany. Należy pamiętać, że dobrze wykonany montaż instalacji gazowej zagwarantuje również cichą pracę silnika, co znowu przemawia na korzyść tego rozwiązania – mówi Marek Bezubik, specjalista ds. technicznych firmy AC S.A.
Zakup samochodu zazwyczaj traktowany jest jako inwestycja długoterminowa, dlatego instalacja LPG sprawdzi się tylko wtedy, jeśli jej montaż zostanie przeprowadzony profesjonalnie. W perspektywie długofalowej zaoszczędzimy dzięki temu nie tylko pieniądze, ale i czas. Samo auto zyska, osiągając większą moc przy jednoczesnym wzroście zasięgów. Pamiętajmy również o ekologicznych aspektach LPG, czyli korzyściach dla całego społeczeństwa.
Komentarze (0)