Dwudziestoletnia historia samochodów hybrydowych pokazuje, że systemy rekuperacyjne są praktycznie bezawaryjne
Rozmawiamy z Tomaszem Pyrlikiem z Magneti Marelli.
- Czy polscy mechanicy samochodowi interesują się rozwiązaniami hybrydowymi? Magneti Marelli w swojej bogatej ofercie szkoleniowej ma kurs pt. „Technika hybrydowa w pojazdach samochodowych”. Jaką popularnością cieszy się ten kurs? Jakie zagadnienia są tam omawiane?
Dynamicznie zmieniający się rynek motoryzacyjny i trendy z nim związane sprawiły, że zauważyliśmy stale rosnącą popularność szkoleń związanych z techniką hybrydową. Sprzedaż pojazdów hybrydowych nieustannie wzrasta. W Polsce w roku 2016 sprzedano ich o 50% więcej w stosunku do roku 2015. Z czasem będą one coraz częściej gościć w każdym warsztacie. Poznanie specyfiki budowy pojazdu hybrydowego jest niezbędne do poprawnego i przede wszystkim bezpiecznego serwisowania. Trzeba mieć świadomość, że w przypadku takich pojazdów mechanicy będą mieć do czynienia z prądem o wartościach nawet 350 A i napięciu ok. 600 V. W ofercie ośrodka szkoleniowego Magneti Marelli dostępne są szkolenia oparte na monografii następujących pojazdów hybrydowych i elektrycznych: Toyota Prius, Peugeot 3008 Hybrid, BMW i3. W pierwszej połowie 2018 roku w harmonogramie pojawi się szkolenie dotyczące nowej Toyoty Yaris Hybrid.
- Czy samochody hybrydowe zmienią branżę warsztatową? Czy naprawa tego typu pojazdów będzie zarezerwowana tylko dla autoryzowanych serwisów, czy także mniejsze warsztaty niezależne poradzą sobie w tym sektorze?
Samochody hybrydowe zmienią branżę warsztatową, każdy serwis oprócz mechaników będzie musiał zatrudniać również elektryków, którzy będą posiadać wiedzę na temat diagnostyki i naprawy wysokonapięciowych układów elektrycznych.
Naprawa samochodów hybrydowych w żadnym wypadku nie jest zarezerwowana dla autoryzowanych serwisów. Warsztaty niezależne jak najbardziej poradzą sobie z naprawą tego typu pojazdów, warunek jest tylko jeden – właściciele muszą zainwestować w odpowiednio wyszkoloną kadrę.
- O tym, co może ulec awariom w silniku spalinowym, mechanicy doskonale wiedzą. A jakich usterek można spodziewać się w silnikach elektrycznych?
W silnikach elektrycznych na pewno możemy spodziewać się problemów, które znamy z urządzeń elektroenergetycznych, takich jak uszkodzenia uzwojeń silników elektrycznych, łożysk i te związane z zasilaniem.
- Na czym polega hamowanie odzyskowe? Czy spodziewa się Pan, że może to być układ awaryjny?
Podczas hamowania odzyskowego wykorzystuje się nie tylko siłę dostarczaną przez ciśnienie układu hydraulicznego, lecz także moment oporowy wytwarzany przez prądnicę, gdy jest napędzana kołami samochodu.
Systemy rekuperacyjne obliczają konieczny moment hamujący na podstawie natężenia siły wywieranej przez kierowcę na pedał hamulca; od obliczonej odejmują siłę, jaką można uzyskać w wyniku hamowania odzyskowego powodowanego przez prądnicę. Siłę wynikającą z tej różnicy musi dostarczyć hydrauliczny układ hamowania.
W efekcie uzyskuje się system o wysokim stopniu efektywności, pozwalający odzyskać większość energii kinetycznej wynikającej ze spowolnienia prędkości jazdy, która w tradycyjnym systemie zostałaby rozproszona na ciepło, z powodu tarć niezbędnych do wytworzenia sił hamowania. Hamowanie rekuperacyjne energię tę przekształca na potencjał elektryczny akumulatora.
Dwudziestoletnia historia samochodów hybrydowych pokazuje, że układy te są praktycznie bezawaryjne.
- Jakie awarie mogą spotkać układ przeniesienia napędu?
W przypadku układu przeniesienia napędu mamy do czynienia z awariami, które znamy z tradycyjnych samochodów, takimi jak uszkodzenia przegubów napędowych, łożysk lub wycieki środków smarnych.
- Jak przygotować się do napraw samochodów hybrydowych? Pierwszym krokiem są zapewne szkolenia, np. z waszej oferty. Co dalej? Czy to wystarczy?
Szkolenia z zakresu techniki hybrydowej są podstawowym warunkiem, aby w sposób przede wszystkim bezpieczny naprawiać samochody hybrydowe. Na naszych kursach uczestnikom przekazywane jest kompendium wiedzy niezbędne do naprawy i obsługi tego typu pojazdów. Oprócz wiedzy istotne jest zachowanie podstawowych zasad BHP, mam tu na myśli elementy ochrony osobistej: rękawice ochronne, kask dielektryczny, kamizelka chroniąca przed oparzeniami łukiem elektrycznym i izolowane narzędzia.
- Czy do serwisowania samochodów hybrydowych (a dalej elektrycznych) potrzebne są dodatkowe uprawnienia, związane z serwisem urządzeń elektrycznych? Pytam też o zasady bezpieczeństwa.
Do obsługi samochodów hybrydowych wymagane są uprawnienia SEP do 1 kV, które można nabyć podczas kursu realizowanego przez naszą firmę.
- Rozmawiał: Piotr Łukaszewicz
Tomasz Pyrlik, Magneti Marelli
Komentarze (0)