Ostrożnie z wymianą!
LuK-Aftermarket Service przystąpił do realizacji kampanii na rzecz prawidłowej wymiany nowego na rynku Samonastawnego Sprzęgła (SAC). Nowe sprzęgło jest produktem bardzo trwałym, dzięki regulacji przy ścieraniu okładzin tarczy oraz zmniejszającym siły wyprzęgające, stałe przez cały okres eksploatacji. Sprzęgło jest nietypowe ze względu na wyposażenie
w dwie lub trzy dodatkowe sprężyny dociskowe. Niewłaściwie zainstalowanie sprzęgła może wpłynąć na nieprawidłowe jego funkcjonowanie.
Konieczne jest specjalne narzędzie
Coraz częściej w pojazdach z niższej półki pojawiają się sprzęgła samonastawne (SAC). Jednakże przy wymianie takiego sprzęgła niezbędne jest zachowanie najwyższej ostrożności. Jedenaście lat temu firma LuK, jako pierwszy producent, wprowadziła na rynek sprzęgła SAC. Obecnie jedna piąta samochodów jest wyposażona w ten właśnie typ sprzęgła. Jednak część warsztatów nie zna jeszcze tego typu sprzęgła i dlatego niektórzy mechanicy są zdumieni, gdy po raz pierwszy natykają się na taką część. Wygląd zewnętrzny sprzęgła SAC odbiega od konwencjonalnych sprzęgieł, ponieważ jest ono wyposażone w dwie lub trzy dodatkowe małe sprężyny dociskowe. Czemu one służą?
Pomysłowe rozwiązanie
Dzięki tak zwanej sprężynie sensorowej sprzęgła SAC, siła nacisku pedału pozostaje niezmienna przez cały okres eksploatacji sprzęgła, co pozwala znacznie zwiększyć rezerwę na zużycie. Dzieje się tak, ponieważ, w przeciwieństwie do konwencjonalnego sprzęgła, punkt obrotu sprężyny tarczowej nie jest przynitowany do pokrywy sprzęgła, lecz podparty sprężyną sensorową. Zużycie materiału ciernego skutkuje zwiększonym obciążeniem wyciskowym, które przeważa przeciwne obciążenie sprężyny sensorowej, powodując ruch punktu obrotowego w stronę koła zamachowego. Ruch ten zostaje wstrzymany w pozycji, w której obciążenie wyciskowe ponownie spada poniżej obciążenia sensorowego. Dwanaście plastikowych klinów – tak zwanych ramp – jest umocowanych do pierścienia nastawczego, który jest wstępnie obciążony przez wyżej wspomniane małe sprężyny dociskowe. To pomaga rampom wypełnić szczelinę. Ponieważ sprzęgło SAC składa się z wielu połączonych ze sobą elementów, do prac przy wymianie takiego mechanizmu niezbędne jest użycie specjalnego narzędzia do wymiany sprzęgieł samonastawnych. Sprzęgło SAC nie może być włączone bez koła zamachowego oraz płyty dociskowej sprzęgła, ponieważ mogłoby to spowodować uszkodzenie pierścienia nastawczego. Użycie specjalnego narzędzia pozwala uniknąć takiej sytuacji. Można je zakupić poprzez partnerów dystrybucyjnych Schaeffler Group Automotive Aftermarket.
Ryzykowne przedsięwzięcie
Wykonanie prac wymiennych bez specjalnego narzędzia powoduje uszkodzenie tarczy dociskowej sprzęgła, w efekcie czego sprzęgło przestaje prawidłowo wysprzęglać się. Ponadto może wystąpić trzęsienie sprzęgła mogące ostatecznie doprowadzić do awarii całego pojazdu. Z zewnątrz nie da się ustalić co spowodowało awarię, dlatego sprzęgło SAC musi zostać wysłane do producenta w celu przetestowania – wszelkie ewentualne koszty musi, natomiast, pokryć warsztat.
Użycie specjalnego narzędzia pozwoli wykonać prace w ośmiu łatwych i szybkich krokach:
- Wyśrodkuj tarczę dociskową przy użyciu specjalnego narzędzia nastawczego.
- Umieść pokrywę sprzęgła na kole zamachowym. Upewnij się, że kołki ustawiające są wyregulowane - nie mocuj jeszcze tarczy dociskowej.
- Wkręć trzy długie kołki gwintowane w odstępach co 120 stopni.
- Umieść trzy uchwyty ramienne na pokrywie sprzęgła, upewniając się, że rowki znajdują się naprzeciwko trzech kołków gwintowanych - umocuj uchwyt posługując się trzema śrubami radełkowatymi.
- Kręć kluczem zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby ścisnąć sprężynę tarczową aż do chwili, gdy powierzchnia śrubowa tarczy dociskowej dotknie koła zamachowego.
- Umocuj pokrywę sprzęgła śrubami mocującymi, dokręcając je równo i po kolei na całej pokrywie.
- Przekręć klucz przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, aby zwolnić obciążenie sprężyny tarczowej, usuń uchwyt, narzędzie nastawcze oraz trzy długie kołki gwintowane. Zamiast nich umieść trzy pozostałe śruby.
- Dokręć wszystkie śruby równo z odpowiednią siłą.
Powyższe instrukcje montażu dotyczą sprzęgła SAC z 3-otworowym zaciskiem. Dostępne jest także specjalne narzędzie do sprzęgieł SAC z 4-ramiennym elementem dociskowym, które służy do wymiany sprzęgła, jakie jest np. wykorzystywane w Mercedesach Klasy A począwszy od roku 2004 - SAC z 4-otworowym zaciskiem. Procedury wymiany SAC są identyczne; należy jedynie zwrócić uwagę na to, że cztery śruby są rozmieszczone co 90, a nie co 120 stopni.
LuK-Aftermarket Service przystąpił do realizacji kampanii na rzecz prawidłowej wymiany nowego na rynku Samonastawnego Sprzęgła (SAC). Nowe sprzęgło jest produktem bardzo trwałym, dzięki regulacji przy ścieraniu okładzin tarczy oraz zmniejszającym siły wyprzęgające, stałe przez cały okres eksploatacji. Sprzęgło jest nietypowe ze względu na wyposażenie
w dwie lub trzy dodatkowe sprężyny dociskowe. Niewłaściwie zainstalowanie sprzęgła może wpłynąć na nieprawidłowe jego funkcjonowanie.
Konieczne jest specjalne narzędzie
Coraz częściej w pojazdach z niższej półki pojawiają się sprzęgła samonastawne (SAC). Jednakże przy wymianie takiego sprzęgła niezbędne jest zachowanie najwyższej ostrożności. Jedenaście lat temu firma LuK, jako pierwszy producent, wprowadziła na rynek sprzęgła SAC. Obecnie jedna piąta samochodów jest wyposażona w ten właśnie typ sprzęgła. Jednak część warsztatów nie zna jeszcze tego typu sprzęgła i dlatego niektórzy mechanicy są zdumieni, gdy po raz pierwszy natykają się na taką część. Wygląd zewnętrzny sprzęgła SAC odbiega od konwencjonalnych sprzęgieł, ponieważ jest ono wyposażone w dwie lub trzy dodatkowe małe sprężyny dociskowe. Czemu one służą?
Pomysłowe rozwiązanie
Dzięki tak zwanej sprężynie sensorowej sprzęgła SAC, siła nacisku pedału pozostaje niezmienna przez cały okres eksploatacji sprzęgła, co pozwala znacznie zwiększyć rezerwę na zużycie. Dzieje się tak, ponieważ, w przeciwieństwie do konwencjonalnego sprzęgła, punkt obrotu sprężyny tarczowej nie jest przynitowany do pokrywy sprzęgła, lecz podparty sprężyną sensorową. Zużycie materiału ciernego skutkuje zwiększonym obciążeniem wyciskowym, które przeważa przeciwne obciążenie sprężyny sensorowej, powodując ruch punktu obrotowego w stronę koła zamachowego. Ruch ten zostaje wstrzymany w pozycji, w której obciążenie wyciskowe ponownie spada poniżej obciążenia sensorowego. Dwanaście plastikowych klinów – tak zwanych ramp – jest umocowanych do pierścienia nastawczego, który jest wstępnie obciążony przez wyżej wspomniane małe sprężyny dociskowe. To pomaga rampom wypełnić szczelinę. Ponieważ sprzęgło SAC składa się z wielu połączonych ze sobą elementów, do prac przy wymianie takiego mechanizmu niezbędne jest użycie specjalnego narzędzia do wymiany sprzęgieł samonastawnych. Sprzęgło SAC nie może być włączone bez koła zamachowego oraz płyty dociskowej sprzęgła, ponieważ mogłoby to spowodować uszkodzenie pierścienia nastawczego. Użycie specjalnego narzędzia pozwala uniknąć takiej sytuacji. Można je zakupić poprzez partnerów dystrybucyjnych Schaeffler Group Automotive Aftermarket.
Ryzykowne przedsięwzięcie
Wykonanie prac wymiennych bez specjalnego narzędzia powoduje uszkodzenie tarczy dociskowej sprzęgła, w efekcie czego sprzęgło przestaje prawidłowo wysprzęglać się. Ponadto może wystąpić trzęsienie sprzęgła mogące ostatecznie doprowadzić do awarii całego pojazdu. Z zewnątrz nie da się ustalić co spowodowało awarię, dlatego sprzęgło SAC musi zostać wysłane do producenta w celu przetestowania – wszelkie ewentualne koszty musi, natomiast, pokryć warsztat.
Użycie specjalnego narzędzia pozwoli wykonać prace w ośmiu łatwych i szybkich krokach:
- Wyśrodkuj tarczę dociskową przy użyciu specjalnego narzędzia nastawczego.
- Umieść pokrywę sprzęgła na kole zamachowym. Upewnij się, że kołki ustawiające są wyregulowane - nie mocuj jeszcze tarczy dociskowej.
- Wkręć trzy długie kołki gwintowane w odstępach co 120 stopni.
- Umieść trzy uchwyty ramienne na pokrywie sprzęgła, upewniając się, że rowki znajdują się naprzeciwko trzech kołków gwintowanych - umocuj uchwyt posługując się trzema śrubami radełkowatymi.
- Kręć kluczem zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby ścisnąć sprężynę tarczową aż do chwili, gdy powierzchnia śrubowa tarczy dociskowej dotknie koła zamachowego.
- Umocuj pokrywę sprzęgła śrubami mocującymi, dokręcając je równo i po kolei na całej pokrywie.
- Przekręć klucz przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, aby zwolnić obciążenie sprężyny tarczowej, usuń uchwyt, narzędzie nastawcze oraz trzy długie kołki gwintowane. Zamiast nich umieść trzy pozostałe śruby.
- Dokręć wszystkie śruby równo z odpowiednią siłą.
Powyższe instrukcje montażu dotyczą sprzęgła SAC z 3-otworowym zaciskiem. Dostępne jest także specjalne narzędzie do sprzęgieł SAC z 4-ramiennym elementem dociskowym, które służy do wymiany sprzęgła, jakie jest np. wykorzystywane w Mercedesach Klasy A począwszy od roku 2004 - SAC z 4-otworowym zaciskiem. Procedury wymiany SAC są identyczne; należy jedynie zwrócić uwagę na to, że cztery śruby są rozmieszczone co 90, a nie co 120 stopni.
Komentarze (0)