Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Samoobsługowe myjnie bezdotykowe
W ostatnim dziesięcioleciu nastąpił istotny przełom na rynku w dziedzinie utrzymywania czystości nadwozia pojazdów. Pojawiło się bowiem rozwiązanie kompromisowe, ograniczające koszt wykonania tego typu usługi, a jednocześnie wykorzystujące najnowocześniejsze technologie czyszczenia pojazdów.

Współcześnie eksploatowane pojazdy samochodowe są coraz bardziej doskonałe, mają coraz lepsze osiągi i zużywają mniej paliwa, zapewniają wysoki komfort jazdy i poziom bezpieczeństwa oraz są coraz bardziej trwałe. Dzięki najnowszym zdobyczom techniki w wielu kwestiach w dość istotny sposób wspierają działania kierowców w trakcie ich eksploatacji. Jednak w takich sprawach jak utrzymanie czystości pojazdu muszą oni sobie radzić samodzielnie, choć i w tej kwestii z pomocą przychodzą im najnowsze osiągnięcia techniki motoryzacyjnej. Obecnie coraz większa liczba kierowców regularnie dba o czystość swojego auta. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż po prostu umyty i zadbany samochód prezentuje się na drodze zdecydowanie bardziej okazale niż brudny. Nawet niższej klasy, ale czysty i zadbany pojazd zwraca więcej pozytywnej uwagi wśród innych kierowców niż zanieczyszczony pojazd luksusowy.


Niestety, w trakcie eksploatacji pojazdy samochodowe ulegają nieuniknionemu procesowi zanieczyszczenia. Proces ten nasila się zwłaszcza w przypadku wystąpienia opadów deszczu, kiedy to pojazdy pokrywają się zanieczyszczeniami wyrzucanymi spod kół innych użytkowników ruchu drogowego. W sezonie letnim dodatkowym utrapieniem są resztki owadów osadzających się podczas jazdy na przedniej szybie i części nadwozia oraz różnego rodzaju substancje smoliste pochodzące z nagrzanych i roztopionych nawierzchni dróg osadzające się prawie na wszystkich elementach nadwozia. W okresie zimowym z kolei przyczyną silnego zanieczyszczenia nadwozi samochodowych jest zalegające na drogach błoto zawierające różnego rodzaju związki chemiczne służące przyspieszaniu procesu topienia śniegu, pojawiające się na nadwoziach pojazdów w formie charakterystycznego białego osadu. Dodatkowo, bez względu na porę roku na obręczach kół osadza się na bieżąco trudno usuwalny pył pochodzący z okładzin ciernych hamulców.

Każdy z użytkowników pojazdów samochodowych jest więc zmuszony do okresowego, lecz w miarę regularnego mycia nadwozia. Jednak w ciągu ostatnich kilkunastu lat zmianom uległy standardy wykonywania tej czynności. Minęły już czasy, kiedy na nielicznych myjniach samoobsługowych wyposażonych w gąbki, wiadra i węże gumowe użytkownik pojazdu sporadycznie dbał o wygląd swojego auta. Obecnie ze względu na istniejące możliwości techniczne czynności związane z utrzymaniem czystości pojazdu wykonywane są przez właścicieli zdecydowanie częściej, a zarazem chętniej. Etapem przejściowym, bynajmniej dla klientów indywidualnych, były myjnie bramowe i tunelowe, w których specjalne urządzenia automatyczne myły samochód, woskowały i osuszały. Niestety, ze względu na koszt sprzętu niezbędnego do stworzenia tego typu stanowiska usługowego koszt samej usługi również nie był niski. Dopiero w ostatnim dziesięcioleciu nastąpił istotny przełom na rynku w dziedzinie utrzymywania czystości nadwozia pojazdów. Pojawiło się bowiem rozwiązanie kompromisowe, ograniczające koszt wykonania tego typu usługi, a jednocześnie wykorzystujące najnowocześniejsze technologie czyszczenia pojazdów. To dopiero wprowadzenie na rynek samoobsługowych myjni bezdotykowych spowodowało masowe mycie pojazdów przez zdecydowanie szerszą grupę ich użytkowników. Wykorzystuje się w tego typu rozwiązaniu w pełni profesjonalny sprzęt do mycia, oparty na najnowszych technologiach zdobytych w dziedzinie utrzymania czystości pojazdów, samodzielnie wykonując wszystkie operacje mycia. Technologia bezdotykowego mycia pojazdów zapewnia proces czyszczenia wyjątkowo skuteczny, a zarazem bardzo bezpieczny dla lakieru pojazdu. Cały proces mycia złożony jest z kilku następujących po sobie faz:
- odmoczenia, polegającej przede wszystkim na odspojeniu cząstek brudu od zanieczyszczonej powierzchni przy użyciu wody z jednoczesnym zastosowaniem chemicznych środków zmiękczających występujących w postaci szamponów; nasączenie mytej powierzchni płynem zwilżającym, wnikającym pomiędzy cząstki stałe zanieczyszczeń i równoważących wiążące je siły adhezji i kohezji powoduje rozluźnienie i odklejenie się zanieczyszczeń;
- usunięcia z powierzchni osadzonych cząstek zanieczyszczeń z możliwie maksymalnym zastosowaniem ich wypłukiwania obfitym strumieniem wody i minimalnym użyciem tarcia szczotkami, gąbkami czy szmatami;
- usunięcia wody z umytej powierzchni;
- nałożenia środków konserwujących, zwiększających połysk lub regenerujących zewnętrzne warstwy lakieru.

Największą zaletą myjni bezdotykowej jest to, iż jako jedyna obecnie dostępna technologia mycia nie powoduje zarysowań lakieru na nadwoziu. Drugim argumentem, dla części użytkowników pojazdów nawet ważniejszym, jest aspekt czysto ekonomiczny. Jest to obecnie najtańsza forma umycia pojazdu z wszystkich oferowanych obecnie tego typu usług na rynku. Średni koszt umycia samochodu nie przekracza bowiem nawet 10 zł. Dużą skuteczność mycia pojazdu na myjni bezdotykowej zapewnia użycie profesjonalnych chemicznych środków myjących oraz zastosowanie wody osmotycznej, która zwiększa właściwości myjące detergentu (poprzez podwyższenie pH roztworu) i nie pozostawia żadnych zacieków na nadwoziu pojazdu.

Samoobsługowe myjnie bezdotykowe oferują zwykle cztery programy w trakcie procesu mycia:
- mycie wstępne – detergent zmieszany ze zmiękczoną wodą podawaną pod wysokim ciśnieniem, wynoszącym od 15 do 35 barów;
- spłukiwanie gorącą wodą pod ciśnieniem 90-100 barów – woda wykorzystywana w tym procesie pochodzi z procesu osmozy, dzięki czemu możliwe jest całkowite usunięcie brudu i resztek detergentu z nadwozia pojazdu;
- nanoszenie wosku zmieszanego z gorącą wodą o ciśnieniu 15-35 barów, również pochodzącej osmozy; niskie ciśnienie nanoszenia zapewnia redukcję ilości zużywanego wosku przy jednoczesnym uzyskaniu maksymalnego efektu nabłyszczania;
- końcowe spłukiwanie wodą osmotyczną pod ciśnieniem 90-100 barów – gwarantujące skuteczne osuszenie nadwozia bez jakichkolwiek zacieków.

Stanowisko myjące może mieć dodatkowe dwa programy obejmujące:
- mycie obręczy kół – w którym detergent o zwiększonym stężeniu i pH poniżej 6,5 podawany jest ze specjalnej lancy;
- mycie z wykorzystaniem dodatkowej szczotki.

Proces mycia pojazdu na tego typu myjniach realizowany jest od początku do końca całkowicie samodzielnie przez użytkownika pojazdu. Wybór konkretnego programu mycia dokonywany jest z wykorzystaniem panelu sterującego stanowiska. Uruchomieniem poszczególnych funkcji steruje system aktywowania urządzenia myjącego wykorzystujący system wrzutowy żetonów i monet. W ten sposób realizowane jest pobieranie opłat od klientów za korzystanie z myjni. Dzięki elektronicznemu sterowaniu urządzenia możliwa jest zmiana czasu trwania poszczególnych etapów mycia. Oferowane obecnie na rynku samoobsługowe myjnie samochodowe mogą posiadać zabudowę jedno- lub wielostanowiskową. Na powierzchnię jednego stanowiska myjni przewidzieć trzeba przy projektowaniu tego typu myjni około 200 m2 pod zabudowę infrastruktury obiektu. W zależności od konstrukcji myjni ich sterowanie umieszczone może być w tzw. szafach modułowych lub specjalnym pomieszczeniu technicznym (tzw. myjnie kontenerowe). Uzupełnieniem praktycznie każdej myjni tego typu są automatyczne odkurzacze jedno- lub wielostanowiskowe do czyszczenia wnętrz pojazdów. Przy podejmowaniu decyzji o zainwestowaniu w tego typu przedsięwzięcie konieczne jest przeprowadzenie niezbędnej analizy oceny popytu na tego typu usługi w okolicy. Zdecydowanie najistotniejszym czynnikiem mającym wpływ na rentowność tego typu inwestycji jest lokalizacja obiektu usługowego. Najbardziej pożądane są tereny ulokowane w pobliżu osiedli mieszkaniowych.

W celu oszacowania popytu na tego typu usługi należy ustalić liczbę mieszkańców w promieniu od 4 do 8 km od lokalizacji punktu usługowego i przemnożyć przez liczbę pojazdów samochodowych przypadających na 1000 mieszkańców tego terenu (przy czym w promieniu powyżej 3 km współczynnik ten należy pomniejszyć o połowę). Otrzymaną liczbę pojazdów trzeba następnie pomnożyć przez średnią ilość mycia pojazdu w roku, którą przyjmuje się od 5 do 15 razy. Wpływ na zapotrzebowanie na tego typu usługę ma korzystne usytuowanie obiektu względem głównych szlaków komunikacyjnych w okolicy oraz intensywność ruchu i dozwoloną prędkość jazdy pojazdów w pobliżu myjni. Lokalizacja myjni w pobliżu jakiegokolwiek centrum handlowego może spowodować wzrost klientów o około 10 do 15%. Znaczenie ma również konkretna lokalizacja obiektu w terenie, czyli widoczność, dogodny dojazd, dostępność miejsc postojowych dla oczekujących pojazdów itp. Przy ocenie lokalizacji pod tego typu inwestycję konieczne jest również uwzględnienie istniejących w pobliżu konkurencyjnych obiektów. Przed przystąpieniem do inwestycji konieczne jest wystąpienie do właściwej jednostki administracyjnej z odpowiednim wnioskiem o wydanie pozytywnych decyzji oraz wydanie warunków zabudowy.

Obecnie zainwestowanie w tego typu obiekt usługowy zapewnia jeszcze szybki zwrot poniesionych nakładów finansowych. Dość duża zyskowność i ograniczone ryzyko braku powodzenia inwestycji powodują ciągły wzrost ilości funkcjonujących tego typu obiektów usługowych. Koszty postawienia myjni obsługującej rocznie kilkanaście tysięcy pojazdów zwracają się już po około 2-5 latach funkcjonowania obiektu. Trwałość tego typu myjni szacowana jest na okres około 10 lat. Przy określanej przez właścicieli takich myjni rentowności na poziomie 75-80% inwestycja przynosi niemały zysk.

mgr Andrzej Kowalewski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony