System SBC spełnia funkcje ABS i z tego powodu używa tych samych komponentów do sterowania hamowaniem. Urządzenie sterujące SBC jest bezpośrednio zainstalowane na urządzeniu elektryczno-hydraulicznym.
System SBC można przedstawić za pomocą poniższego schematu.
1 Napięcie zacisk 30.
2 Napięcie zacisk 87.
3 Masa zacisk 31.
4 Przedni lewy przetwornik prędkości obr.
5 Przedni prawy przetwornik prędkości obr.
6 Tylny lewy przetwornik prędkości obr.
7 Tylny prawy przetwornik prędkości obr.
8 Włącznik świateł stop.
9 Przetwornik pozycji pedału hamulca 10.
10 Złącze diagnostyczne.
11 Urządzenie sterujące SAM z modułem bezpieczników i przekaźnik tylnej komory.
12 ESP/PML oraz urządzenie sterujące BAS.
13 Urządzenie sterujące SAM z modułem bezpieczników i przekaźnik strony kierowcy.
14 Urządzenie sterujące SAM, przód strona pasażera.
15 Zespół elektrohydrauliczny SBC.
Komponenty systemu SBC – urządzenie sterujące zintegrowane jest z pompą i łączy funkcje ABS
BAS – system wspomagania hamowania (Brake Assistant System), system znany również jako BDC – sterowanie dynamiczne hamulcem (Brake Dynamic Control).
SAM – moduł bezpieczników i przekaźników. Pojazd ma trzy moduły SAM. Jeden z przodu, obok sterownika wtrysku. Drugi w przedziale pasażera, za podnóżkiem. Trzeci w bagażniku obok zmieniarki CD/DVD.
ESP – moduł sterujący stabilnością zazwyczaj mieści się w grodzi pomiędzy komorą silnika a przedziałem pasażera. Łączy funkcje PML sterowania parametrycznego.
Zadania wykonywane przez urządzenie sterujące SBC
- Wykrywanie, kiedy kierowca naciska na hamulce poprzez przetwornik pedału hamulca i czujnik ciśnienia.
- Dostarczanie ESP informacji dotyczących intensywności zamierzonego hamowania oraz ciśnienia hamulców na każdym kole, jak również prędkości (poprzez CAN).
- Wykonywanie wszystkich funkcji regulacji podczas zwykłego hamowania.
- Wykonywanie wszystkich funkcji regulacji ciśnienia, aby sterować ABS, ASR, ESP oraz BAS.
- Transmitowanie sygnału świateł stopu do urządzenia sterującego SAM (detekcja sygnału i modułu aktywacji) za pomocą modułu bezpiecznika i przekaźnika tylnego przedziału w celu bezpośredniej aktywacji świateł stopu i za pomocą magistrali CAN poprzez urządzenia sterujące ESP, PML i BAS lub ESP.
System SBC aktywowany jest, gdy:
- podłączony jest zacisk 15,
- włącznik świateł hamowania jest aktywny,
- aktywna jest dźwignia blokująca hamulec parkowania,
- otwarte są drzwi przednie lewe/prawe,
- pojazd jest otwierany za pomocą pilota.
OSTRZEŻENIE: wszystkie te operacje dotyczą wzrostu ciśnienia systemu oraz zbliżających się klocków oraz płytek hamulcowych.
Po aktywacji sterownik SBC wykonuje autotest. Sprawdzane jest ciśnienie akumulatora i w razie konieczności wykonywana jest regulacja. Co więcej, sprawdzane są również czujniki ciśnienia oraz zawory regulacyjne. Ten sam test jest wykonywany na bieżąco podczas jazdy. Podczas fazy samokontroli w układzie hamulcowym wytwarzane jest ciśnienie.
Działanie SBC
Gdy kierowca wciska pedał hamulca, informacja ta jest transmitowana elektronicznie do urządzenia sterującego SBC za pomocą czujnika położenia pedału hamulca. Wartości ciśnienia hamowania obliczone przez urządzenia sterujące ESP, PML oraz BAS są przypisywane osobno do każdego hamulca koła za pomocą urządzenia hydraulicznego SBC. Wymagana energia hydrauliczna pochodzi z akumulatora wysokiego ciśnienia zasilanego przez pompę wysokiego ciśnienia.
Urządzenia sterujące ESP oraz BAS znajdują się w pozycji priorytetowej w odniesieniu do SBC. Dwa urządzenia sterujące są wzajemnie połączone za pomocą magistrali danych CAN. Urządzenie sterujące SBC do urządzeń sterujących ESP/PML oraz BAS transmituje dane dotyczące zamiarów kierowcy odnośnie hamowania i wartości ciśnienia w systemie. Urządzenie sterujące ESP/PML oraz BAS wyliczają wymagane oszacowane wartości ciśnienia.
W przypadku sytuacji zagrożenia przeciętny kierowca nie przyciska zwykle pedału hamulca z wystarczającą siłą. W konsekwencji nie jest możliwe wkroczenie w zakres roboczy ABS. Wynikiem tego jest dłuższa droga hamowania. Z tego powodu, jeśli w razie niebezpieczeństwa kierowca szybko wciśnie pedał hamulca, ale z niewystarczającą siłą, system wykrywa intencję kierowcy i interweniuje, dostarczając maksimum ciśnienia do systemu hamulcowego.
Informacja o usterce SBC przekazywana jest kierowcy za pomocą komunikatu wyświetlonego na wskaźnikach: „STOP” oraz „Uszkodzenie hamulca – zatrzymaj samochód”. Ten sam komunikat wyświetla się po nawiązaniu komunikacji z urządzeniem sterującym poprzez tester diagnostyczny.
Lista parametrów.
Diagnostyka SBC
Do diagnozowania systemu SBC niezbędny jest tester diagnostyczny, za pomocą którego możliwe jest wykonywanie niżej wymienionych operacji serwisowych.
- Montaż i demontaż klocków hamulcowych.
- Wymiana zacisków hamulcowych.
- Wymiana tarcz hamulcowych.
- Wymiana akumulatora ciśnieniowego systemu hamulcowego.
- Wymiana komponentów urządzeń hydraulicznych włącznie z centralką SBC.
- Wymiana jednostki drogi hamowania.
- Wymiana jednego lub wielu przetworników obrotów koła.
Komentarze (0)