Już po raz szósty odbył się Międzynarodowy finał konkursu Scania Top Team. Zawody, które odbyły się 10 listopada br. w podwarszawskim Nadarzynie w siedzibie Scania Polska, wygrał zespół G-H Północ z Włocławka i Bydgoszczy w składzie: Piotr Janas, Grzegorz Taglewski, Janusz Paziewski, Krzysztof Marachowski, Zbigniew Taglewski, Wojciech Sanowi, zdobywając 223,5 punkta na 250 możliwych.
Jest to najlepszy wynik w historii Top Team. Polacy udowodnili, że zajęte przed dwoma laty przez zawodników Waw Team drugie miejsce nie było dziełem przypadku, a efektem rzetelnej i ciężkiej pracy. W tegorocznych zmaganiach startowało 4 tys. uczestników, którzy tworzyli 800 zespołów. Polscy mechanicy w pokonanym polu zostawili kolegów m.in. z Włoch, Holandii, Belgii, Austrii, Finlandii, Niemiec, Słowacji, Węgier i Nowej Zelandii. Zapewne wszyscy zadają sobie pytanie, po co odbywają się takie zawody? Konkurs Top Team jest przeznaczony dla pracowników obsługi całej globalnej sieci serwisowej Scania.
Jego koncepcja narodziła się w Szwecji w późnych latach 80. W kolejnej dekadzie konkurs obejmował już firmę Scania w całej Skandynawii. Obecnie konkurs ma zasięg światowy i stanowi ważny element szkoleń pracowników. Główne założenia konkursu to:
- zachęcanie pracowników serwisów Scania do stałego podnoszenia kwalifikacji;
- podniesienie i wzmocnienie statusu pracowników obsługi;
- poprawa przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi działami wewnątrz serwisu i podkreślenie znaczenia pracy zespołowej.
Konkurs Top Team odbywa się w dwóch etapach: krajowym oraz międzynarodowym. Finały krajowe organizowane są co dwa lata, w latach parzystych przez regionalnych dystrybutorów. Finały międzynarodowe, organizowane przez Dział Sprzedaży i Usług Scania CV i AB Scania Academy, odbywają się co dwa lata w latach nieparzystych. Zwycięzcy finałów krajowych zostają automatycznie zakwalifikowani do udziału w finałach międzynarodowych.
Tegoroczna edycja Top Team podzielona była na dwie części: pierwsza obejmowała zagadnienia dotyczące pojazdów serii P i R. Brały w niej udział drużyny z 26 krajów, głównie z Europy i Ameryki. Druga obejmowała zagadnienia dotyczące pojazdów serii 4 ( 5 państw azjatyckich). Najlepsza w Azji okazała się ekipa z Tajwanu.
Finałowa rywalizacja
Finałowe zawody odbywają się w dwóch grupach. Każdy zespół musi przejść testy na specjalnie przygotowanych stanowiskach, gdzie czeka na nich m.in. test teoretyczny i zadania polegające na wykrywaniu specjalnie spreparowanych usterek. Każdy etap musi być przez zespół dokładnie udokumentowany. Należy znać i wykorzystać wszystkie procedury serwisowe, umieć korzystać z aplikacji komputerowych, wiedzieć, jakich narzędzi trzeba użyć. Liczy się też czas wykonania zadania. Podczas gdy jedna grupa rozwiązuje zadania na kolejnych stanowiskach obsługi, druga uczestniczy w zajęciach na stanowiskach informacyjnych, gdzie zawodnicy mogą poszerzyć swą wiedzę z zakresu Scania Retail System (SRS), organizacji serwisu czy nowego silnika Scania XPI, pierwszego motoru Scani, który spełnia normę emisji spalin Euro 5! Tak znakomity wynik osiągnięty został dzięki zastosowaniu przez Scanię nowatorskich technologii. Wśród nich znalazły się m.in. wielofazowy wtrysk paliwa, nowoczesny układ zasilania Common Rail i turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek.
Komentarze (0)