Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Seminarium technologiczne Castrol – produkty specjalne
Uczestnicy seminarium technologicznego Castrol, które odbyło się w dniach 14-15 września br. w Wieliczce, poznali nowości firmy w gamie produktów specjalnych: olejów do automatycznych i manualnych skrzyń biegów, płynów hamulcowych, płynów do chłodnic i smarów. Było to kolejne już spotkanie poświęcone nowościom w ofercie Castrola.

Nowa segmentacja
Krzysztof Moczulski, specjalista w zakresie HD Marketingu Castrol, przedstawił uczestnikom spotkania nową segmentację produktów firmy. Wprowadzono podział na dwa segmenty produktowe: segment podstawowy (linia PROTECTOR) oraz segment premium (linia Advanced Performance). Segment podstawowy to następujące produkty: Coolant (płyn do chłodnic), Brake Fluid (płyn hamulcowy), ATF (olej do przekładni automatycznych), Manual (do przekładni manualnych), Axle oraz Grease (smar). Z kolei Linia Advanced Performance reprezentowana jest przez Radicool (płyn do chłodnic), React (płyn hamulcowy), Transmax (olej do przekładni automatycznych), Syntrax (olej do manualnych skrzyń biegów) oraz smary o nazwie premium. Na półkach sklepowych produkty te zobaczymy w nowych opakowaniach 1- i 5-litrowych. Aby ułatwić użytkownikowi wybór właściwego produktu, na etykiecie umieszczono ikonę-symbol, opis zastosowania, nazwę produktu oraz specyfikacje i dopuszczenia. Podział na dwie linie produktowe widoczny jest w kolorze opakowań – kolor złoty to produkty premium, zaś kolor zielony to linia podstawowa.


Wyzwania technologiczne
Podczas prezentacji w Wieliczce omówiono nie tylko zalety produktów Castrol obecnych na naszym rynku, ale przedstawiono także wyzwania technologiczne, przed jakimi rozwój techniki motoryzacyjnej stawia producentów płynów i olejów. Problemy techniczne związane z poszczególnymi produktami zaprezentował Paweł Mastalerek, specjalista do spraw technicznych Castrol Polska. Produkty firmy Castrol od lat cieszą się zaufaniem nie tylko użytkowników pojazdów, ale także producentów aut. Od lat, takie firmy jak np. BMW, GM, Audi czy Volvo  używają produktów Castrol na „pierwsze zalanie”. Uczestniczy szkolenia otrzymali solidną dawkę wiedzy technicznej. Dzięki poznaniu budowy automatycznej skrzyni biegów oraz zapoznaniu się z zasadą jej działania, docenili oni kunszt technologów, którzy potrafili stworzyć produkt spełniający tak wiele różnorodnych wymagań. Automatycznie skrzynie biegów to może nie codzienność, ale już i nie zupełna egzotyka na naszym rynku. Coraz więcej warsztatów odwiedzanych jest przez właścicieli tego typu aut. Ponieważ nie zawsze są to samochody nowe lub prawie nowe, konieczność wymiany oleju w takiej skrzyni to wymóg prawidłowego przeglądu po kilku latach użytkowania auta.

Nowe nazwy
Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów to także obowiązek, niestety, często zaniedbywany przez właścicieli pojazdów. Skrzynia biegów jest skomplikowanym mechanizmem i również wymaga właściwego smarowania, o czym nie wolno zapominać. Aby ułatwić klientom dobór właściwego oleju do skrzyni biegów, ujednolicono nazwy i wszystkie produkty stosowane w manualnych skrzyniach mają nazwę zaczynającą się od „Castrol Syntrans”. Ciekawym produktem w ofercie firmy Castrol jest olej Castrol Syntrans 2 Long Life 75W – 80 stosowany w skrzyniach ZF manualnych i manualnych zautomatyzowanych. Dzięki swoim specjalnym właściwościom charakteryzuje się on wydłużonym okresem wymiany do 540 000 km. Olej ten jest odpowiedni do innych manualnych aplikacji wymagających poziomu API GL-4, gdzie występują wysokie obciążenia oraz wysoka temperatura. Zwykły kierowca samochodu nie zadaje zwykle sobie pytania dlaczego na zakrętach, gdy koła zewnętrze pokonują znacznie dłuższą drogę niż koła wewnętrzne, samochód skręca bez problemów – zawdzięczamy to dyferencjałowi, który pozwala na obracanie się kół z różną prędkością. Produkty Castrol dedykowane dyferencjałom i przekładniom głównym mają ujednolicone nazwy: Castrol Axle oraz Castrol Syntrax.

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów
Tematem, który zaciekawił uczestników szkolenia były dwusprzęgłowe skrzynie biegów. Na naszych drogach jeździ coraz więcej samochodów z tego typu skrzyniami (określanymi przez producentów aut symbolami DSG lub DCT). Prognozy dotyczące rozwoju poszczególnych rodzajów skrzyń biegów przewidują, że na przestrzeni najbliższych 20 lat udział skrzyń dwusprzęgłowych wzrośnie do poziomu 70% w liczbie nowych pojazdów w 2035 roku. W zależności od rodzaju skrzyni dwusprzęgłowej, wymiana oleju powinna nastąpić co 60 000 km. Oleje polecane do skrzyń tego typu muszą spełniać jednocześnie wszystkie wymagania płynów do automatycznych i manualnych skrzyń biegów. Do samochodów wyposażonych w skrzynie VWDQ250 (6 biegów) lub Audi DL 501 polecany jest olej Castrol Transmax Dual.

Niezbędne płyny
Rosnące wymagania nabywców samochodów dotyczące zwiększania mocy w jednostkach napędowych są wyzwaniem dla techników, którzy muszą zwiększyć efektywność układu chłodzenia. Na rynku obecne są dwa typy płynów do chłodnic – na bazie krzemianów oraz płyny skomponowane w technologii bezkrzemowej. Zalety i wady poszczególnych rodzajów płynów wywołały wiele pytań i ożywioną dyskusję. Jak istotne są sprawnie działające hamulce, nie trzeba nikogo przekonywać. Płyny hamulcowe Castrol spełniają wymagania techniczne producentów samochodów. Produkt React SRF Racing jest alternatywą dla płynów DOT5.1. Płyn ten jest przystosowany do pracy w silnie obciążonych układach, charakteryzuje się wysoką temperaturą wrzenia; nie jest konieczna wymiana uszczelek. Im dłużej dyskutowano o zawiłościach technicznych, tym bardziej jasne było, że nawet proste czynności serwisowe należy powierzać specjalistom.

Czas na rozrywkę
Ponieważ nie samą pracą żyje człowiek, organizatorzy spotkania w Wieliczce zadbali, aby uczestnicy szkolenia odrobinę odpoczęli podczas zajęć terenowych w okolicach Myślenic. Chętni mieli okazję pokonać trasę rajdu terenowego samochodem typu off-road, skosztować przejażdżki quadami i spróbować swych sił na torze wyścigowym. Po wyczerpującym wieczorze na uczestników czekała kolacja w karczmie góralskiej.

Agnieszka Kornacka

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony