Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

SFK

100 lat SKF!

Wszystko zaczęło się 100 lat temu, gdy Sven Wingquist wynalazł w 1907 roku wahliwe łożysko kulkowe.
Wkrótce potem firma SKF wyprodukowała łożysko nazwane Volvo. W roku 1926 utworzono przedsiębiorstwo kontrolowane pod nazwą AB VOLVO, produkujące samochody, a 10 lat później Volvo stało się niezależną spółką. Obecnie SKF jest największym samodzielnym dostawcą łożysk dla przemysłu motoryzacyjnego na świecie.


Czasochłonna naprawa silnika

Czas potrzebny, aby dostać się do układu napędu rozrządu jeszcze przed faktyczną wymianą części może być bardzo długi, o czym wszyscy dobrze wiemy. Wielokrotnie demontaż zajmuje więcej czasu niż faktyczna naprawa.

Przykładem może tu być silnik 1.9 TDI o kodzie AWX wykorzystywany w modelu VW Passat. Silnik ten jest zamontowany wzdłużnie i aby mieć możliwość wykonywania dowolnych czynności na przedniej części silnika, konieczne jest zdemontowanie całego panelu przedniego samochodu (zob. poniższe zdjęcia). Konieczność powtarzania tej czynności za każdym razem, gdy układy osprzętu wymagają naprawy stanowi dla właściciela samochodu dodatkowy koszt. Jest to jeden z ważnych argumentów uzasadniających to, że warto jest przy okazji serwisowania układu napędu rozrządu wymienić również elementy układu napędu osprzętu. W każdym razie należy pamiętać co najmniej o tym, by sprawdzić te elementy pod kątem zużycia i uszkodzeń, które mogłyby doprowadzić w niedalekiej przyszłości do awarii układu napędu.
Zestawy dostępne dla tego silnika:
- Zestawy napędu osprzętu z paskiem typu Multi-V: VKMA 31020 dla modeli z klimatyzacją lub VKMA 31000 dla wersji bez klimatyzacji.
- W przypadku napinacza hydraulicznego należy wymienić tłok, a nie tylko napinacz.

Uwaga: Rolka, wspornik i tłok są często sprzedawane oddzielnie, jednak jako że są konieczne do przeprowadzenia naprawy, dołączyliśmy je do zestawów VKMA 31000, VKMA 31020 i VKM 31013.

Zestaw do układu zawieszenia VKDA 35317 T

Producent zmienił fakturę powierzchni płytki filtrującej,0 będącej elementem zestawu VKDA 35317 T firmy SKF. Przez krótki czas zestaw ten będzie zawierał jedną płytkę ze starą fakturą i jedną z nową. Nie ma różnicy w działaniu tych produktów, jest to zmiana wyłącznie o charakterze kosmetycznym.

Seria zestawów.






Zestawy dostępne wkrótce.





a

Zestaw do układu zawieszenia, przegub kulowy VKDS 13500

W nowym Peugeocie 407 układ zawieszenia ma nową konstrukcję. Firma SKF opracowała łożysko zawieszenia do samochodów Peugeot pasujące do tego nowego układu. Nowy zestaw, VKDS 13500, odpowiada na te zmiany i składa się z łożyska CARB, przegubu kulowego i nakrętki.

W zestawie znajduje się również instrukcja montażu specjalnie dla tego modelu samochodu.

Mechaniczny napinacz rozrządu Kołek zabezpieczający w zestawie

Należy pamiętać, że kołek zabezpieczający konieczny do regulacji napięcia paska rozrządu w modelach z mechanicznym napinaczem znajduje się w zestawach firmy SKF. Dotyczy to na przykład modelu VW Passat 1.9 TDI (AWX).

Należy pamiętać, by ustawiając naprężenie nowego paska rozrządu, za pomocą odpowiedniego klucza kręcić płytką regulacyjną zgodnie z ruchem wskazówek zegara tak długo, aż dotrze do kołka zabezpieczającego.

Ten sam napinacz, inna śruba

Opel/Vauxhall 1.5 D/TD i 1.7 D/TD/DI/DTI/CDTI


Silnik w wielu modelach marek Opel/Vauxhall posiada ten sam napinacz paska, ale śruby mocujące są inne. (Zob. zdjęcia poniżej.)

VKM 25209 pasuje do silników o kodach: Y17DT, Y17DTL, Z17DTH, Z17DTL.
VKM 25208 pasuje do silników o kodach: 15D, X15D, 15TD, X15TD, 17D, X17D, 17TD, X17TD.

Zalecenia dot. montażu automatycznego napinacza

W czasie wymiany automatycznego napinacza silnik musi mieć temperaturę pokojową. Automatyczny napinacz zaprojektowany jest tak, by kompensować zmiany wymiarów bloku silnika powodowane rozszerzalnością cieplną. Dlatego też montaż automatycznego napinacza na ciepłym silniku spowoduje, że napinacz nie będzie mógł funkcjonować prawidłowo.



Większość automatycznych napinaczy posiada kołek ustalający na tylnej płytce (jeśli kołek ustalający znajduje się na silniku, na tylnej płytce automatycznego napinacza znajduje się otwór ustalający). Montując nowy automatyczny napinacz na silniku, kołek ustalający MUSI być prawidłowo umieszczony w otworze ustalającym w silniku.



Większość napinaczy automatycznych posiada ruchomą wskazówkę i wskaźnik, których umiejscowienie w stosunku do siebie ma bezpośredni związek z poprawnym ustawieniem automatycznego napinacza i ma wpływ na właściwe napięcie paska rozrządu. Każde ustawienie jest indywidualne dla danego napinacza. Ruchoma wskazówka i wskaźnik mogą mieć różne kształty i mogą znajdować się w różnych miejscach na automatycznych napinaczach. Przykłady przedstawiono na poniższych zdjęciach. Po ustawieniu automatycznego napinacza należy obrócić silnik (liczba obrotów zależy od modelu silnika), aby ustawić takie samo napięcie dla wszystkich pozycji paska rozrządu i aby sprawdzić ustawienie wskaźników synchronizacji.

Właściwa regulacja napinacza i koła pasowego

Renault Master 2.5 D, silnik SOFIM

Renault MASTER 2.5l D jest bardzo popularnym samochodem dostawczym wykorzystującym silnik SOFIM. Silnik ten został zaprojektowany na początku lat 90. i jego układ rozrządu wydaje się być dość prosty. Jednak przy wymianie układu rozrządu należy zwrócić uwagę na kilka punktów krytycznych.
Zarówno napinacz, jak i rolka prowadząca to specjalne skośne łożyska dwurzędowe. Takie łożyska mogą przenosić obciążenia poprzeczne i lekkie obciążenia osiowe, jednak nie tolerują one żadnych odchyleń pomiędzy pierścieniem wewnętrznym a zewnętrznym. To główna przyczyna, dla której tak ważne jest, by rolki były montowane poprawnie na powierzchniach mocowania i by ich śruby zabezpieczające były dokręcone właściwym momentem.



Gdy rolki nie są poprawnie założone, a ich śruby nie są dokręcone odpowiednim momentem, wibracje silnika mogą doprowadzić do całkowitego odkręcenia się śrub, a w konsekwencji do rozpadnięcia się łożysk. Nieprawidłową pracę rolek można łatwo wykryć analizując pierścienie. Ślady obracania się można zauważyć na rowku pierścieni wewnętrznych (fot. 1). Pierścienie wewnętrzne ustawione nierówno w stosunku do pierścienia zewnętrznego zaczynają obracać się na powierzchni mocowania. Ślady kulek można znaleźć na pierścieniach zewnętrznych poza bieżniami (fot. 2), nierówne ustawienie pierścieni względem siebie skutkuje faktycznie toczeniem się kulek poza ich bieżniami.



VKM 22385 i VKM 22380 znajdują się w kilku zestawach SKF, do których wydajemy specjalne instrukcje montażu.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony