Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

SIA’2004

Salon International de l’Automobile

W dniach 25-30 maja w Kijowie odbył się 12. Kijowski Międzynarodowy Salon Samochodowy SIA’2004, jedna z najważniejszych imprez targowych na Ukrainie. Targi zajęły obszar 55 tys. m2 i zgromadziły 687 wystawców z 32 państw. Liczba odwiedzających osiągnęła pół miliona! Podczas majowego salonu liczne grono wystawców to firmy z Polski.

Targi SIA wpisane są do oficjalnego kalendarza wiodących salonów samochodowych Światowej Organizacji Producentów Samochodów OICA, w którym znajduje tylko dwadzieścia największych targów motoryzacyjnych na świecie. Świadczy to o prestiżu targów, co można było zaobserwować w niemałej liczbie wystawców i zwiedzających. Na tegoroczne kijowskie targi przyjechał również Yves van der Straaten, Generalny Sekretarz OICA.

Na targach SIA’2004 swoje auta prezentowały wszystkie firmy samochodowe, jakie znajdują się na rynku ukraińskim.
Na tegorocznych targach dominowały firmy z rynku części zamiennych. Aż 248 wystawców oferowało różnego typu części i akcesoria samochodowe. 44 firmy prezentowały wyposażenie dla warsztatów samochodowych, 115 firm oferowało środki chemiczne i kosmetyki samochodowe, zaś 23 wystawców opony oraz wyposażenie dla serwisów ogumienia.
Nie sposób było nie zauważyć, że na targach przeważały firmy z Turcji i Polski. Rynek ukraiński jest dla polskich firm bardzo interesujący. Wiele firm motoryzacyjnych działa już na Ukrainie, inne z kolei przygotowują się do prowadzenia tam swoich interesów.


Swoje oferty prezentowały następujące firmy z Polski: APP, Astromal, Auto Renova, Automan M. Dobiszewski, Autonadwozia A., Matczak, BSL Truck, Complex, Ecochem, E-Moto, Fischer Automotive, Fota, Gabiga, Inter Cars, JAN MOR, Kegel Błażusiak, KTJ Kolor, Latex, Lotos Oil S.A., Magneti Marelli Aftermarket Poland Ltd., Maxpol, Morpak Gdańsk, Motogama, Moto-Szlif, Narva, Novol, Paradowscy, Polskie Autobusy, Prima, Parys, RanAl, Ratal, SAF Polska, Ster, Sultof, Tatara, Techmot, Tedex Oil, Unibud, Wielton Trading.

Ocena rynku ukraińskiego – szanse i perspektywy


Alena Nowak BSL TRUCK Export Sales Manager

BSL TRUCK funkcjonuje na rynku polskim od 10 lat. Jesteśmy najstarszym w Polsce, a więc najbardziej doświadczonym dystrybutorem uznanych na świecie producentów części zamiennych, takich firm jak np.: Kolbenschmidt, Euroricambi, Eaton, Wabco, Good Year, Beral, Monroe, Sidem, SLP, Borg Warner Turbo System, Victor Reinz i wielu innych.
Do dyspozycji naszych klientów jest magazyn z 40 000 części zamiennych, niespełna 300 kilometrów od granicy Ukrainy. Od kilku lat trwa nasza współ-praca z tym rynkiem. Sprzedajemy części zamienne do zachodnich samochodów ciężarowych oraz naczep
Firma BSL TRUCK brała aktywny udział w targach SIA w Kijowie. Rynek Ukraiński jest bardzo duży i chłonny, ze względu na rozwijającą się infrastrukturę i rosnące zapotrzebowanie na usługi transportowe. Obserwujemy duże zainteresowanie klientów ukraińskich nawiązaniem nowych kontaktów z zachodnimi firmami, w tym także z Polską. Odnieśliśmy wrażenie, iż klient ukraiński jest coraz bardziej wymagający.
Dlatego widzimy tam dla nas duże możliwości, gdyż BSL TRUCK sprzedaje części wyłącznie renomowanych producentów.
Wśród wielu firm działających na polskim rynku wyróżnia nas wysoka jakość sprzedawanych towarów i dobra opinia na rynku motoryzacyjnym. Nasze pozytywne nastawienie w kierunku klienta i chęć nawiązania trwałej niejednorazowej współ-pracy z młodym dynamicznie rozwijającym się rynkiem motoryzacyjnym już zaowocowało obecnymi kontaktami.
Chcielibyśmy zaproponować potencjalnym odbiorcom nowe, nieznane jeszcze na rynku ukraińskim produkty, które w Polsce cieszą się dużym powodzeniem, a parę lat temu zostały wypromowane przez BSL TRUCK na naszym rynku.
Ukraina zaskoczyła nas swoim entuzjastycznym i otwartym przyjęciem, gościnnością. Mamy nadzieje, iż kontakty handlowe, które nawiązaliśmy w trakcie trwania targów SIA, przyniosą wymierne korzyści.


Sławomir Synowiec Fota S.A. Dyrektor Regionu Wschód i Warszawa

Na Ukrainie drogi są dużo gorsze niż w Polsce. Po tych kiepskich drogach jeździ blisko 5 milionów samochodów. Kraj jest wielki, a paliwo tanie. Na efekty nie trzeba długo czekać. Klocki hamulcowe, filtry, oleje, zawieszenie – bardzo często wymagają wymiany. Samochodowe części zamienne stają się więc artykułem pierwszej potrzeby.
Poziom organizacji ukraińskiego rynku części zamiennych, łańcuchy dystrybucyjne, zachowania konsumenta, przypominają sytuację w Polsce z roku 1996-97. Kierowca jest pierwszym diagnostą swego auta, poszukuje do niego części, często sam je naprawia. Dzięki temu bardzo dobrze funkcjonują sklepy, kwitną bazary i sprzedaż czarnorynkowa. Importerzy nie są na tyle silni kapitałowo, aby tworzyć własne magazyny w dużych miastach, wykorzystują w tym celu sklepy. Warsztaty nie są jeszcze postrzegane jako końcowi klienci. Natomiast coraz sprawniej funkcjonuje logistyka. W ciągu doby towar może dotrzeć w każde miejsce kraju, a wymiana informacji (zamówienia, cenniki) oparta jest na poczcie elektronicznej.
Dla oficjalnych importerów istotny problem stanowi przemyt części – przede wszystkim z Polski, Niemiec, Turcji i Węgier. Jego efektem jest totalny chaos cenowy i niski poziom marży. Wielu importerów i producentów stawia to przed fundamentalnym pytaniem: kombinować i przeżyć, czy pracować legalnie, ale bez zysków. Aby oddalić konieczność dokonywania takich wyborów, ukraińskie władze powinny wprowadzić rzetelny system fiskalny i niskie stawki celne.


Dariusz Palonka Dyrektor Tedex Oil

Rynek motoryzacyjny Ukrainy oceniam pozytywnie. Dokonujące się od kilku lat otwarcie, wpływa na kształtowanie wolnorynkowych zasad handlu i pracy. Konkurencja firm europejskich, od niemieckich, austriackich, skandynawskich, tureckich, aż po rosyjskie, nawet japońskie i arabskie, nie daje łatwych możliwości opanowania tego rynku. Konsumenci częściej doceniają jakość oferowanego produktu i pewność jego zakupu w dłuższym perspektywicznie czasie. Handlowcy nie chwytają, jak wcześniej, każdej możliwości zarobienia, chcą budować swoje firmy ze stabilnymi partnerami. Motoryzacja jest pierwszą z dziedzin życia, pozwalającą korzystać ze swobody poruszania się, czy posiadania zachodniego samochodu. Ukraina jest dużym państwem, pokonywane tam odległości są dla Polaków imponujące. Podróż ze Lwowa do Odessy (800 km), Doniecka (1200 km) lub Charkowa (1000 km) nie robi wrażenia na Ukraińcu. Paliwo jest tanie i drogi, wbrew panującym w Polsce opiniom, nienajgorsze. Oglądałem budowę autostrady Kijów-Odessa. To imponujące, buldożery i ciężarówki na przestrzeni 200 km.
Na Ukrainie istnieje możliwość zakupu części zamiennych w salonach markowych, sieciach zaopatrzeniowych, sklepach i na bazarach. Istnieje różny poziom jakości i ceny, ale oferta jest bardzo bogata. Powstaje wiele warsztatów obsługujących pojazdy. Organizacja i wyposażenie są na przyzwoitym poziomie. Stacje paliw są w dużej ilości i europejskim standardzie. To wszystko świadczy o dobrych perspektywach rozwoju tego rynku. Dla polskich wyrobów wyczuwa się przychylność i uznanie ich jakości. Trwający obecnie rok Polski na Ukrainie i planowany na rok 2005 – rok Ukrainy w Polsce powinny stworzyć możliwości wzajemnego poznania się oraz zawiązania nowych kontaktów w sferach produkcji i handlu.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony