Komputer w warsztacie

ponad rok temu  14.11.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Siedem warsztatowych grzechów głównych (cz. 1)

Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. To stare powiedzenie sprawdza się także w przypadku warsztatów samochodowych. Jednak samo podjęcie działania nie gwarantuje sukcesu. Aby go osiągnąć, należy wiedzieć, w jakim kierunku mają iść zmiany oraz jakimi metodami możemy osiągnąć założony cel, a ten zazwyczaj jest jeden – zwiększenie rentowności.

Przedstawiamy listę siedmiu (w bieżącym numerze trzy, kolejne za miesiąc) błędów najczęściej popełnianych przez osoby zarządzające serwisami. Powstała ona na podstawie doświadczeń zebranych w trakcie ponad 25 lat obecności firmy ASCO na rynku rozwiązań informatycznych dla branży motoryzacyjnej. Nasz profesjonalizm został wielokrotnie doceniony, między innymi przyznaniem Diamentów Forbesa, tytułów Gazeli Biznesu, a ostatnio Złotego Medalu Targów Techniki Motoryzacyjnej 2022 w Poznaniu. Ściśle współpracujemy z liderami branży motoryzacyjnej. Przy tworzeniu naszego oprogramowania korzystamy również z doświadczeń i rozwiązań m.in. HaynesPro i TecDoc.

1. Zaniedbanie, czyli brak poszukiwania nowych możliwości i ścieżek rozwoju
Czytając ten punkt, możesz śmiało stwierdzić, że podjąłeś pierwszy krok na drodze do wyeliminowania głównych bolączek twojego warsztatu. Czytasz ten artykuł zapewne w poszukiwaniu inspiracji lub odpowiedzi na pytanie: co można zrobić lepiej? Podpowiemy ci, ale najpierw musisz pozbyć się podejścia: jak działa, to nie ruszaj. Ma ono sens, gdy mówimy o urządzeniach mechanicznych. W przypadku serwisu czy sklepu motoryzacyjnego niepodejmowanie wyzwań może spowodować jedynie nieuchronny koniec.
Brak chęci działania i zmiany na lepsze jest najpoważniejszym, najgorszym i największym błędem, jaki można popełnić, prowadząc własne przedsiębiorstwo, niezależnie, czy jest to jednostanowiskowy warsztat, czy rozbudowana sieć stacji napraw. Każdy uczestnik rynku, a w szczególności rynku motoryzacyjnego, bez chęci zmian i adaptacji do stawiającej coraz większe wyzwania rzeczywistości jest skazany na porażkę. W jakim zatem kierunku iść? W takim jak cały otaczający nas świat – automatyzacji i cyfryzacji. Co to oznacza w praktyce? Jak największe odciążenie pracowników z czynności, które mogą być wykonywane przez komputery, tablety, a nawet telefony komórkowe. Z pomocą przyjdzie skierowane do branży motoryzacyjnej oprogramowanie firmy ASCO:

  • Program Firma 2000 wraz z modułem warsztatowym, stanowiący niejako trzon całego systemu pozwalającego zarządzać serwisem samochodowym, i oparty na nim szereg rozwiązań ułatwiających pracę wszystkim członkom załogi, począwszy od mechaników, poprzez doradców serwisowych, a na osobach zarządzających kończąc.
  • Aplikacja mobilna F24 Workshop do zarządzania pracą warsztatu z dowolnego miejsca.
  • Aplikacja do rozbudowanej ewaluacji Analizator, pozwalająca przeprowadzać analizy biorące pod uwagę całe spektrum czynników mających wpływ na kondycję przedsiębiorstwa.
  • Moduł F24 Market Place do zwiększenia możliwości sprzedażowych poprzez integrację z popularnymi platformami aukcyjnymi.

2. Brak nowych wyzwań i wdrożeń
Powiada się, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka, ale nie zawsze to przyzwyczajenie jest dla nas korzystne. Do tej pory zdarza nam się odwiedzać warsztaty, które prowadzą dokumentację za pomocą kartki i długopisu oraz archiwizujące dane z użyciem segregatora czy skanera. Osobną kategorią są firmy z branży motoryzacyjnej pracujące na aplikacjach, których rozwój i wsparcie techniczne zakończyły się wiele lat temu, niedostosowanych do obecnych wymagań zarówno rynku, jak i rozmaitych instytucji kontrolnych czy nadzorczych. Czy da się w ten sposób prowadzić działalność w tak wymagającej branży? Z pewnością tak, ale należy postawić pytanie – po co się męczyć?
Rozwiązania firmy ASCO pozwalają na znaczną oszczędność czasu, m.in. poprzez zapis całej dokumentacji w postaci cyfrowej, z natychmiastowym dostępem do wybranego dokumentu, możliwość szybkiego sprawdzenia historii napraw, sprzedaży i reklamacji, a przede wszystkim, dzięki aplikacji mobilnej F24 Workshop, szybkiej i sprawnej obsługi całego procesu naprawy – od przyjęcia pojazdu, poprzez dodawanie na zlecenie towarów i usług, zamówienie części, aż po wydanie samochodu klientowi. Oferowane przez nas oprogramowanie pozwala też na prowadzenie bardzo funkcjonalnego terminarza napraw z podziałem na stanowiska lub poszczególnych mechaników, przypisywanie konkretnych pracowników do poszczególnych pozycji lub całych zleceń, precyzyjne rozliczenie mechaników z wykonanych prac wraz z obliczeniem należnej prowizji czy premii, prowadzenie przechowalni opon, a nawet ewidencjonowanie obiegu czynników używanych przy obsłudze i naprawach układów klimatyzacji. Dodatkowymi atutami są też:

  • Bogata kartoteka części z możliwością wyszukiwania po marce, typie modelu oraz VIN.
  • Możliwość prowadzenia dokumentacji fotograficznej z przyjęcia i naprawy pojazdu bezpośrednio z urządzenia mobilnego.
  • Oznaczanie statusów zleceń.
  • Możliwość głosowej obsługi aplikacji, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku mechaników pracujących bezpośrednio na stanowisku napraw.
  • Dostęp do danych naprawczych dzięki stale aktualizowanemu programowi HaynesPro.
  • Możliwość podglądu katalogu części zamiennych oraz sprawdzanie na bieżąco ich dostępności.
  • Szybki i prosty kontakt z właścicielem pojazdu bezpośrednio z aplikacji mobilnej.

Nie sposób przecenić oszczędności czasu, jaką niesie ze sobą używanie w codziennej pracy naszych rozwiązań. Znaczące skrócenie czasu przyjęcia pojazdu, wyeliminowanie błędnych zamówień, a co za tym idzie – konieczności zwrotów czy szybkie rozstrzyganie ewentualnych sporów dzięki dokumentacji fotograficznej mają realny wpływ na czas pracy mechaników i doradców serwisowych. Przy ostrożnych prognozach załóżmy, że zaoszczędzisz godzinę dziennie, którą możesz wykorzystać na naprawę większej liczby pojazdów. W skali roku daje nam to ok. 250 dodatkowych godzin roboczych. Po przemnożeniu przez stawkę godzinową okazuje się, że nie tylko inwestycja w nowe oprogramowanie zwróciła się, ale możesz sobie też pozwolić na zakup nowego podnośnika, stacji obsługi klimatyzacji czy maszyny do ustawiania geometrii.

3. Brak dywersyfikacji
Na wzór stacji benzynowych warsztaty przestają być miejscem, gdzie przyjeżdża się tylko w jednym konkretnym celu, coraz częściej stają się sklepami motoryzacyjnymi, gdzie oprócz naprawy samochodu można też nabyć wiele części i akcesoriów, zaczynając od piór wycieraczek, poprzez kołpaki, uchwyty do telefonów, środki do pielęgnacji samochodów, a na elektronice i sprzęcie audio kończąc. Nasze oprogramowanie dzięki rozbudowanym modułom magazynowym i sprzedaży idealnie nadaje się do prowadzenia sklepu czy hurtowni, a naturalnym przedłużeniem sprzedaży stacjonarnej jest oczywiście sprzedaż internetowa, prowadzona zarówno przez e-sklep, jak i za pomocą platform typu Allegro czy eBay. Tutaj także z pomocą przychodzi oprogramowanie firmy ASCO.
Nasi specjaliści nie tylko przygotują sklep internetowy skrojony idealnie do twoich potrzeb, zadbają również o jego pozycjonowanie i reklamę, a rozbudowane zarządzanie sprzedażą i szerokie możliwości kształtowania polityki cenowej sprawią, że sprzedaż zawsze będzie rentowna. Niebagatelne znaczenie ma też fakt, że nasze sklepy ściśle współpracują z katalogiem TecDoc, co pozwoli twoim klientom w łatwy, przejrzysty i pewny sposób dobrać części zamienne do pojazdów. Co więcej, znacząco ograniczysz potrzebną powierzchnię magazynową!
Za pomocą Firmy 2000 i F24 MarketPlace wystawisz do sprzedaży produkty, które są dostępne w magazynach twoich dostawców bez konieczności ich wcześniejszego zamawiania. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest to, że nie zamrażasz środków w towarze, który leżałby na magazynie w oczekiwaniu, aż ktoś zdecyduje się na zakup. W znaczącym stopniu eliminujesz też ryzyko straty związane ze spadkiem wartości towaru, jego przeterminowaniem czy wahaniem kursów walut. Ceny wyświetlane w twoim sklepie internetowym są przeliczane i wyświetlane na bieżąco, na podstawie aktualnej ceny dostawcy.
Jeżeli prowadzisz sprzedaż na Allegro czy eBay, docenisz łatwość, z jaką można wystawiać i kontrolować oferty dzięki aplikacji F24 Market Place. Jeżeli (jeszcze) nie prowadzisz – zacznij! Z naszą aplikacją w dziecinnie prosty sposób: 

  • skonfigurujesz konta,
  • wystawisz oferty,
  • będziesz zarządzał sprzedażą,
  • przejrzysz dziennik zdarzeń.

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na produktywność naszych rozwiązań jest maksymalna automatyzacja. Oprogramowanie od ASCO jest w stanie m.in. sprawdzić ceny i stany u twoich dostawców, zamówić towar w najkorzystniejszej dla ciebie cenie, wystawić dokument sprzedaży i wysłać go e-mailem do odbiorcy, a szeroka integracja z najpopularniejszymi w Polsce spedytorami pozwoli w łatwy sposób przygotować i wydrukować list przewozowy.
Podsumowując, poszukiwanie nowych rynków i odbiorców jest zadaniem trudnym, wymagającym i czasochłonnym, ale niezbędnym, aby przetrwać i rozwijać przedsiębiorstwo, a odpowiednie narzędzia są w stanie ten proces znacząco uprościć.
Zwiększenie zakresu prowadzonej działalności jest w dzisiejszym świecie wymogiem, a nie opcją.
Można by więc, parafrazując słynny slogan Billa Clintona, zakrzyknąć „Dywersyfikacja, głupcze”.

ASCO

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Siedem warsztatowych grzechów głównych (cz. 1)
Siedem warsztatowych grzechów głównych (cz. 1)

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony