Wydarzenia

2 godziny temu  18.10.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Silnik V6 do zasilania wodorem
Strona 1 z 2

W Grupie Renault napęd wodorowy jest przewidywany w różnych rozwiązaniach, które pozwolą osiągnąć cele neutralności węglowej w Europie w 2040 roku i na świecie w 2050 roku. A koncepcyjny Alpenglow Hy6 jest doskonałą ilustracją tego, co można zrobić, aby odnieść sukces w kluczowym etapie dekarbonizacji sportów samochodowych.

Opracowany przez Alpine, pierwszy tego typu na świecie, całkowicie nowy spalinowy silnik V6 został specjalnie zaprojektowany pod kątem zasilania wodorem. Stanowi kluczowy element nowej wersji samochodu koncepcyjnego Alpenglow. Alpenglow Hy6 to najnowsza wersja prototypu Alpine napędzanego wodorem, który został zaprezentowany podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2024 w konfiguracji 4-cylindrowej z udziałem ambasadora marki Alpine Zinédine'a Zidana jako pasażera.

Nazwa „Hy6” nawiązuje do napędu wodorowego i liczby cylindrów. Ta szczególnie wydajna, zasilana wodorem jednostka V6 bi-turbo zwiększa moc pojazdu z 340 do 740 koni w porównaniu z pierwszą jeżdżącą wersją Alpenglow Hy4. Oprócz wyjątkowych osiągów wzbogaca doznania dźwiękowe o brzmienie charakterystyczne dla 6-cylindrowego silnika i oferuje jeszcze więcej przyjemności pasjonatom wyjątkowych silników.

3,5-litrowy silnik widlasty V6

3,5-litrowy silnik widlasty V6 z dwiema turbosprężarkami, rozwarty pod kątem 100° ma aluminiowy blok cylindrów obrabiany w masie z suchą miską olejową. Wał korbowy posiada czopy przesunięte o kąt 20° w celu zapewnienia równomiernego zapłonu. Głowice są wykonane z odlewanego aluminium ze zoptymalizowanym układem chłodzenia. Rozrząd zapewniają cztery wałki w głowicy z napędem łańcuchowym i 4 zawory na cylinder sterowane za pomocą dźwigni rolkowych.

Ze średnicą tłoka wynoszącą 95 mm i skoku 82,3 mm jest to tzw. silnik „nadkwadratowy”, o konstrukcji szczególnie dobrze przystosowanej do wysokich obrotów. Dźwięk wydobywający się z wydechów wykonanych z Inconelu został również starannie dopracowany, aby cieszyć ucho aż do maksymalnych 9000 obrotów na minutę. Maksymalna moc silnika Hy6 wynosi 740 KM przy 7600 obr./min, co odpowiada imponującej mocy jednostkowej 211 KM/l osiąganej przy maksymalnej prędkości pojazdu ponad 330 km/h. Przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem odśrodkowego sprzęgła i sekwencyjnej skrzyni biegów Xtrac.

Przy pracach nad tym silnikiem w pierwszej kolejności powstała wersja przeznaczona do bolidów wyścigowych, z możliwością jego późniejszego przystosowania do produkcji seryjnej.

Technologia wodorowego silnika spalinowego

Technologia wodorowego silnika spalinowego opracowana przez Alpine łączy innowacyjność w zakresie ochrony środowiska ze sportowymi osiągami i wytycza nowy kierunek dekarbonizacji samochodów sportowych. To również ciekawy kierunek rozwoju na przyszłość dla sportów samochodowych. Dzięki swoim zaawansowanym technologiom marka Alpine staje się prekursorem w tej dziedzinie.

- Opracowany przez nas całkowicie nowy silnik V6 Hy6 stanowi świadectwo naszego zaangażowania w badania nad napędem wodorowym, który dzięki wysokim osiągom mógłby znaleźć zastosowanie w sportach samochodowych. To rozwiązanie umożliwia kultywowanie sportowych pasji i wyścigów samochodowych dzięki bardzo ekologicznemu silnikowi V6 o imponującej mocy jednostkowej i brzmieniu, które wzbudza dreszcz emocji wśród kierowców i widzów przy maksymalnych 9000 obr./min. Model koncepcyjny Alpenglow Hy6 jest doskonałą ilustracją tego, co można zrobić, aby odnieść sukces w kluczowym etapie dekarbonizacji sportów samochodowych - mówi Bruno Famin, dyrektor Alpine Motorsports.

Zasilany wodorem model Alpine Alpenglow Hy6 został również dopracowany pod względem designu. Nowy silnik jest umieszczony w przezroczystej obudowie, a nadwozie jest jeszcze bardziej aerodynamiczne i lepiej dostosowane do zwiększonych osiągów pokazowego egzemplarza.

Niższa emisja tlenków azotu NOx

Zaprezentowany w 2022 roku model koncepcyjny Alpenglow był swoistym manifestem i zapowiedzią kierunków rozwoju marki w zakresie designu i zrównoważonej innowacyjności. Już wówczas pokazał potencjał wodorowego silnika spalinowego pod względem osiągów.

Przy definiowaniu i dopracowywaniu elementów kluczowych dla osiągów tego silnika posłużono się metodologią stosowaną w pracach badawczo-rozwojowych nad silnikami Formuły 1. Komora spalania została zaprojektowana z uwzględnieniem paliwa wodorowego (a dokładniej wodoru cząsteczkowego H2), aby ułatwić powstawanie zawirowań i uzyskać w pełni jednorodną mieszankę przed przeskokiem iskry. To kluczowy warunek, ponieważ wodór cechuje się bardzo szerokim zakresem palności w mieszankach z powietrzem, co sprzyja nieprawidłowemu przebiegowi procesu spalania: przedwczesnemu zapłonowi (samozapłon przed przeskokiem iskry w świecy zapłonowej, skutkujący ekstremalnymi ciśnieniami w komorze) lub spalaniu stukowemu w efekcie samozapłonu, które powoduje wytworzenie fal uderzeniowych. Aby uniknąć tych zjawisk, niezbędne jest bardzo staranne zaprogramowanie procesu przygotowania mieszanki i jej wtrysku, uzupełnionego pośrednim wtryskiem wody, który pozwala przy okazji zmniejszyć emisję tlenków azotu NOx.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony