Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Skrzynia biegów – automatyczna czy manualna?
Ścieranie się poglądów o tym, która skrzynia jest lepsza – automatyczna czy manualna, ma swój początek w czasach, w których na rynek wchodziły pierwsze przekładnie automatyczne. Od tamtego momentu powstało bardzo wiele mitów na temat automatów...

W Europie, jak również w Polsce, auta wyposażone w ASB należą cały czas do rzadkości. Szacuje się, że wyposażonych jest w nie ok. 10% samochodów poruszających się po naszych drogach. W USA natomiast proporcje są odwrotne – ponad 90% kierowców korzysta ze skrzyń automatycznych.

Większość oferowanych skrzyń biegów nie powoduje zwiększonego zużycia paliwa. Należy jednak zaznaczyć, że kierowca preferujący bardziej agresywną jazdę zawsze osiągnie większe spalanie – bez względu na to, czy ma skrzynię manualną, czy automatyczną. W obecnych czasach nowoczesne skrzynie zachowują się trochę inaczej niż te produkowane w przeszłości. Skrzynie automatyczne starszego typu reagowały zazwyczaj z opóźnieniem na wciśnięcie pedału gazu, nie zawsze rozpoznając potrzebę kierowcy, co skutkowało tym, że „kręciła” ona silnik do wysokich obrotów. Skrzynią automatyczną steruje komputer, który zapewnia optymalną wysokość obrotów, co wpływa na dynamikę jazdy.

Poruszając kwestię osiągów, obecne konstrukcje funkcjonują tak, aby użytkownik auta zawsze czuł, że w razie potrzeby (np. podczas wyprzedzania) nie zabraknie mu odpowiedniej mocy do wykonania tego manewru. Dla osób, które są zwolennikami dynamicznej jazdy, ciekawym rozwiązaniem będą bezstopniowe skrzynie automatyczne CVT. Ta skrzynia jako jedyna pozwala utrzymywać prędkość obrotową silnika w punkcie najwyższej sprawności podczas normalnej jazdy lub maksymalnej mocy, gdy potrzebujemy szybko rozpędzić samochód. Moment obrotowy dostarczany jest wówczas płynnie na koła, bez przerw na zmianę biegów. W przypadku automatu CVT stały dostęp do maksymalnej mocy pojazdu nie musi oznaczać zwiększonego zużycia paliwa.

Jeżeli samochód z automatyczną skrzynią biegów jest prawidłowo eksploatowany, konieczność napraw jest sporadyczna. Obsługa ogranicza się w zasadzie tylko do wymiany oleju i filtra. Czasem tylko samego oleju. Pamiętajmy, że samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów nie może być uruchamiany przez holowanie lub pchanie. Do rozruchu należy wykorzystać dodatkowy akumulator i specjalne przewody.
Na polskim rynku dostępne są auta z automatycznymi skrzyniami biegów różnego typu – od klasycznych przekładni automatycznych, przez bezstopniowe skrzynie CVT do skrzyń dwusprzęgłowych, które gwarantują czasem lepsze osiągi niż przekładnie manualne. W przypadku niektórych skrzyń producenci udowodnili, że auta z zamontowaną przekładnią automatyczną mogą być bardziej oszczędne i bardziej dynamiczne niż ich odpowiedniki ze skrzynią manualną. Tak czy inaczej, według nas decyzja o zakupie samochodu z automatem bądź manualem powinna ograniczyć się tylko do ceny upragnionego auta.

Marcin Handzel
Midparts – Automatyczne
skrzynie biegów

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony