Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Smarowanie tulei prowadzącej i tarczy sprzęgła
Eksperci ZF Services związani z marką SACHS zwracają uwagę na konieczność przestrzegania zaleceń producenta dotyczących właściwego smarowania podzespołów sprzęgła.

17546 Fot. 1. Torebka smaru SACHS. right Wszystkie zestawy do sprzęgieł marki SACHS dostarczane są z torebką smaru o wysokiej wydajności – odpornego na temperaturę i wysokie obciążenia powierzchniowe (fot. 1). Zawartość torebki wystarcza na jednorazowe nasmarowanie profili piasty sprzęgła oraz, jeżeli jest taka konieczność, tulei prowadzącej, po której porusza się wysprzęglik. Przestrzeganie zaleceń dotyczących smarowania poszczególnych elementów sprzęgła jest kluczowe dla ich sprawnego działania. W przeciwnym razie przedwczesnemu zużyciu mogą ulec np. tuleja prowadząca (zwana również prowadnicą rurową) oraz tulejka przesuwna wysprzęglika. Warto pamiętać, że te dwa elementy można smarować wyłącznie w sytuacji, gdy oba wykonane są z metalu. Jeśli tulejka wysprzęglika wykonana jest z tworzywa sztucznego, w żadnym wypadku nie można nakładać na nią smaru. Jednocześnie, w przypadku tulejek z tworzywa sztucznego nasmarowanych fabrycznie, warstwy takiego smaru nie wolno usuwać.

17547 Fot. 2. Zużyta tuleja prowadząca. right Odpowiednie smarowanie prowadnicy sprawia, że wysprzęglik porusza się po niej swobodnie, bez szarpnięć i zakleszczeń. Zanim przystąpi się do smarowania prowadnicy, należy zwrócić uwagę na jej ogólny stan. Warto też skontrolować, czy jest dokładnie centralnie ustawiona nad tarczą zamachową. Prowadnica nosząca wyraźne oznaki zużycia (fot. 2) powinna zostać od razu wymieniona na nową. Również tarcza sprzęgła musi łatwo przesuwać się na profilu wałka sprzęgłowego. W przypadku braku smarowania profili w krótkim czasie wytworzy się rdza, która spowoduje trudności w wyłączaniu sprzęgła. Szczególnie istotne jest prawidłowe smarowanie wielowypustu piasty. Ten ostatni element należy nasmarować, następnie poruszyć tarczę sprzęgła w jedną i drugą stronę, a na koniec usunąć nadmiar smary z wielowypustu piasty i wałka sprzęgłowego. Przedostanie się nadmiaru smaru na okładzinę powoduje szarpanie i ślizganie się sprzęgła.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Bejbik Zwei 2 ponad rok temu Połowa mechaników o tym nie wie!
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Bejbik Zwei 1 ponad rok temu Połowa mechaników o tym nie wie!
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony