Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  09.10.2018, ~ Administrator   

Solidny kolor solidowy – nie tylko w motoryzacji

Replika samochodu CWS z lat 20.

Mianem solidowych określa się kolory bez efektów, czyli te jednolite. Na samochodach coraz rzadziej spotkamy tego typu barwy, nie licząc pojazdów dostawczych. Możliwości, jakie oferują dostawcy nowoczesnych lakierów nawierzchniowych, często przyprawiają o kolorowy zawrót głowy. Kolory typu solid to jednak ciągle domena dwukomponentowych akrylowych systemów kolorystycznych.

Po czym poznasz lakier akrylowy?
Powierzchnie akrylowe, które możemy spotkać w wielu samochodach, zwłaszcza ciężarowych, są jednowarstwową powierzchnią, na którą składa się lakier akrylowy w połączeniu z utwardzaczem. Po zmieszaniu tych produktów otrzymujemy mieszaninę natryskową nakładaną na przygotowaną wcześniej powierzchnię. To właściwości, takie jak elastyczność i twardość, a przede wszystkim szybki czas aplikacji, wpływają na jego popularność. Dzięki oszczędności czasu i sporej odporności lakieru na czynniki pogodowe i chemiczne technologia ta ciągle znajduje zastosowanie w malowaniu dużych powierzchni, gdzie ważny jest czas, a podstawowa paleta nie jest przeszkodą.
Czym jest akryl? Najprościej określić ten produkt jako lakiery, których spoiwem są żywice poliakrylowe. To materiał lakierniczy, który jest stosowany w celu otrzymania gładkiej powierzchni w określonym kolorze i zabezpieczenia jej przed działaniem czynników zewnętrznych. To właśnie akryle były częścią ewolucji systemów lakierniczych. Pigmenty i żywice wpływają na ciągły rozwój tych produktów.

Zmierzch akrylu?
Wielu specjalistów twierdzi, że lakier akrylowy już nie jest na czasie, bo w fabrykach i serwisach wyparły go bazy wodne. Te informacje wprowadzają w błąd, wystarczy spojrzeć na półki warsztatów lakierniczych, gdzie lakiery akrylowe mają stałe miejsce od wielu lat i nic nie wskazuje na to, aby się to wkrótce zmieniło. Potwierdzają to statystyki, które dowodzą, że sprzedaż lakierów akrylowych rośnie globalnie o 2% rok do roku. Szacuje się, że 25% wykonanych usług lakierniczych przeprowadzana jest w tej technologii. Prawdopodobnie statystyki dla akrylu byłyby lepsze, gdyby nie restrykcyjne prawo dotyczące lotnych związków organicznych (ang. VOC), które „zmusiło” lakierników do używania lakierów wodorozcieńczalnych, jednocześnie spychając akryl w cień.
Lakier akrylowy wydaje się niedoceniany. Uniwersalność akrylu, ilość elementów, na który może być stosowany, przyprawia o zawrót głowy. Lakiery tego typu mają zastosowanie w motoryzacji, przy malowaniu maszyn przemysłowych, ale mało osób wie, że to za pomocą akrylu malujemy tramwaje czy autobusy, które jeżdżą po polskich ulicach. Malowanie autobusu z wykorzystaniem lakierów akrylowych jest dużo szybsze w stosunku do lakierownia renowacyjnego z wykorzystaniem systemów bazowych. Mniejsza liczba warstw lakieru w znaczy sposób skraca czas naprawy. 
Bardzo często dostajemy zapytania od osób wytwarzających meble, które chcą stosować materiały lakiernicze przeznaczone dla motoryzacji, ponieważ charakteryzują się lepszą kolorystyką i połyskiem. To właśnie w tej dziedzinie akryl wiedzie prym nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Jak już to branża pogrzebowa
Bardzo bogata gama kolorystyczna systemów akrylowych znajduje zastosowanie dużo szersze niż lakierowanie samochodów i przemysł lekki. Akryl gości w wielu nietypowych miejscach, jak manekiny wykorzystywane na wystawach sklepowych czy np. w branży funeralnej. Urny i designerskie trumny doczekały się nawet własnych targów. Zainteresowanie najnowszymi trendami estetycznymi i technologicznymi w tej niszowej branży jest ogromne. Na tego typu targach dominują przepych, bogactwo i ekstrawagancja. Za niektóre trumny trzeba zapłacić równowartość nawet 100 tysięcy złotych.
Wysoka odporność lakierów akrylowych na działanie czynników chemicznych czy mechanicznych docenili nawet surferzy. Nie ma co wspominać o branży renowacji starych pojazdów, gdzie lakiery akrylowe solidowe stanowią dominujący trend, w starych samochodach nie używano innych kolorów.
Wraz ze wzrostem sprzedaży farb akrylowych marka Profix dostrzegła potrzebę stworzenia linii LV CRYL. Nowy akryl swoją nazwę zawdzięcza obniżonej zawartości lotnych związków organicznych (< 420 g/l VOC) i nie jest to czcze „pisanie”. Najnowsza linia akrylowa LV CRYL, która w porównaniu do innych lakierów akrylowych ma większą odporność na działanie środków czyszczących i czynników pogodowych, charakteryzuje się większą głębią kolorów i nasyceniem.

Kilka porad
Warto przypomnieć, jak prawidłowo aplikować akryl. Należy stosować lakier i utwardzacz jednej firmy, aby uniknąć możliwych wad lakierniczych. Często mając do pomalowania duże powierzchnie (jak autobusy), trzeba zastosować odpowiedni rozcieńczalnik przedłużający czas do zużycia mieszanki. Na właściwie przygotowaną powierzchnię nakładamy pierwszą warstwę, która nie może być za gruba, następnie stosujemy kolejne w zależności od krycia. Pamiętajmy o odparowaniu między warstwami, dzięki temu uzyskamy odpowiednią przyczepność akrylu. Pamiętajmy też o odpowiedniej dyszy pistoletu, która musi być większa niż do zwykłej bazy, ponieważ mieszanka natryskowa jest gęstsza. 
A skoro mówimy o lakierowaniu, wspomnijmy o możliwych wadach, jakie mogą powstać. Pierwszym problemem może być zastosowanie rozpuszczalnika nieprzeznaczonego do danego lakieru. Z racji innego czasu odparowania może dojść do uszkodzenia powłoki poprzez gazowanie. Pamiętajmy, że nakładanie zbyt gęstej mieszanki bez rozcieńczalnika sprawi problemy w czasie natryskiwania i spowoduje powstanie niepożądanej struktury. 

Jakub Tomaszewski
konsultant ds. produktów i systemów kolorystycznych Multichem Sp. z o.o., producent lakierów marki Profix

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Lakier akrylowy najlepiej oddaje oryginalny wygląd powłoki
Aplikacja lakierów akrylowych
Produkt zgodny z wymogami UE

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony