30 lat temu Bosch jako pierwszy producent wprowadził sondy lambda do produkcji seryjnej. Do tej pory wyprodukowano ich ponad 400 milionów. W tym roku przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek dwie nowe uniwersalne sondy lambda przeznaczone do samochodów nowszych generacji.
Nowoczesne systemy wtryskowe, oprócz minimalizowania zużycia paliwa i optymalizacji pracy silnika, umożliwiają także redukcję emitowanych spalin. Szeroko stosowanym rozwiązaniem, które pozwala na zmniejszenie ilości szkodliwych substancji w spalinach, jest użycie trójdrożnego katalizatora. Jego prawidłowe działanie wiąże się nierozerwalnie z ciągłą regulacją i pomiarami współczynnika lambda. Czujnikiem, który dokonuje tych pomiarów jest umieszczona w kolektorze wydechowym sonda lambda. Regularna kontrola i wymiana sondy powoduje redukcję zużycia paliwa nawet do 15 proc., co przy średnim przebiegu 15 tys. km rocznie daje oszczędność około 1 tys. zł, i co więcej, zapobiega przedwczesnemu zużyciu katalizatora. Sprawna sonda zapewnia ponadto równomierną pracę silnika, dzięki czemu jazda staje się przyjemniejsza, a samochód jest bardziej dynamiczny. Dlatego powinno się zwracać większą uwagę na ten element układu wtryskowego podczas przeglądu pojazdu. Aby wyjść naprzeciw wymaganiom rynku, firma Bosch jako pierwsza opatentowała tzw. uniwersalną sondę lambda, która w 2003 r. otrzymała Grand Prix podczas targów Equip Auto w Paryżu i Automechanika 2004 we Frankfurcie, w kategorii innowacji. Dzięki takim rozwiązaniom wystarczy tylko 7 typów sond, aby zapewnić 60 proc. pokrycia rynku, co jest istotne dla sklepów i warsztatów ze względu na mniejsze koszty.
W styczniu 2006 r. Bosch rozszerzył program uniwersalny o dwie nowe, wykonane w technice planarnej sondy, przeznaczone do samochodów nowszej generacji. Są one używane jako sondy regulujące, znajdujące się przed katalizatorem, lub jako sondy kontrolujące, umieszczone za katalizatorem, będące elementem w układzie diagnostyki pokładowej EOBD. Uniwersalna sonda podłączana jest do instalacji auta poprzez oryginalną wtyczkę zużytej, wymienianej sondy. Montaż Uniwersalnej Sondy Lambda odbywa się poprzez zastosowanie dodatkowej opatentowanej złączki. Jest ona wodoodporna, wytrzymała na wysokie temperatury oraz obciążenia wibracyjne, całkowicie spełnia wymagania producentów samochodów i daje 100 proc. pewności prawidłowego i trwałego podłączenia. W przeciwieństwie do innych rozwiązań oferowanych na rynku, instalowanie uniwersalnej sondy nie wymaga dodatkowych specjalistycznych narzędzi. Czas jej wymiany jest podobny jak w przypadku sondy standardowej, a w razie pomyłki przy połączeniu przewodów, wtyczkę można z łatwością zdemontować i złączyć ponownie bez obniżenia jakości połączenia. Wszystkie oryginalne sondy Boscha mają na korpusach wygrawerowane logo Bosch i numer katalogowy. Sondy z programu uniwersalnego dostarczane są z instrukcjami w języku polskim.
W styczniu 2006 r. Bosch rozszerzył program uniwersalny o dwie nowe, wykonane w technice planarnej sondy, przeznaczone do samochodów nowszej generacji. Fot. Bosch
Komentarze (0)