Jedną z wielu specjalizacji w branży motoryzacyjnej, przeżywających w ostatnich kilku latach ogromne zmiany, a wręcz można powiedzieć, że swego rodzaju przeobrażenie, jest serwis ogumienia samochodowego.
W przypadku tej konkretnej specjalizacji warsztaty praktycznie całkowicie zmieniły zakres świadczonych usług, choć cały czas (zarówno w przeszłości, jak również i obecnie) wszelkie prace w nich prowadzone dotyczą głównie opon samochodowych. Jeszcze w niedalekiej przeszłości, bo przecież kilkanaście lat wstecz, placówki zajmujące się serwisem ogumienia samochodowego nosiły miano zakładów wulkanizacyjnych i miało to swoje praktyczne uzasadnienie, bo przecież faktycznie wykonywane były w nich głównie naprawy wulkanizacyjne ogumienia (wówczas jeszcze w zdecydowanej większości dętkowego). Wiele się przez te ostatnie kilkanaście lat zmieniło zarówno w produkcji, jak i w eksploatacji ogumienia samochodowego, a w związku z tym również i w samej jego obsłudze technicznej. W przeszłości właściciele pojazdów nie przykładali aż tak dużej wagi do stanu technicznego ogumienia. Wynikało to, przynajmniej po części, z faktu deficytu tego produktu na naszym rynku. Jednak na szczęście, i to z pewnością dla wszystkich użytkowników dróg, w ostatnich kilku latach świadomość kierowców znacznie się polepszyła. Obecnie, zwłaszcza ze względu na prędkości rozwijane przez współczesne samochody, już każdy niemal kierowca zdaje sobie sprawę z zagrożeń wywoływanych przez niewłaściwy stan techniczny ogumienia. Świadomość właścicieli aut wzrosła do tego stopnia, że poza aspektem bezpieczeństwa i komfortu jazdy zdają oni sobie również sprawę z tego, że należyta dbałość o obsługę techniczną opon ma również wymierne skutki ekonomiczne (zmniejszone zużycie paliwa, zwiększona żywotność samych opon i całego układu zawieszenia). Obecnie serwis ogumienia w rzeczywistości w ogóle już się nie zajmuje działalnością wulkanizacyjną, a do czynności naprawczych można zaliczyć jedynie wypełnianie punktowych przebić opon bezdętkowych grzybkami naprawczymi oraz ewentualnie, bardzo już sporadycznie, klejenie dętek łatkami gumowymi. Funkcjonujące dzisiaj serwisy ogumienia w rzeczywistości są firmami świadczącymi usługi zarówno o profilu technicznym, jak również (w coraz większym zakresie) handlowym. Współczesny, dobrze prosperujący serwis ogumienia, z ugruntowaną pozycją na rynku, jest lokalnym przedstawicielem wielu znanych krajowych i zagranicznych producentów i dystrybutorów opon, obręczy i pozostałego asortymentu produktów związanych bezpośrednio z ogumieniem samochodowym.
Przy profesjonalnie prowadzonej usłudze napełniania kół azotem konieczne jest zastosowanie wytwornicy azotu.
W ostatnich kilku latach nastąpił gwałtowny wzrost ilości nowo powstających warsztatów świadczących usługi w zakresie serwisu ogumienia. Wynikało to z faktu nagłego zwiększenia się liczby samochodów poruszających się po naszych drogach. Wpływ na to miało zwiększenie się liczby sprzedawanych nowych aut, jak również pojazdów używanych sprowadzanych zza naszej zachodniej granicy. To właśnie napływ znacznej liczby pojazdów na polskie drogi, jak również i wzrastająca ciągle świadomość kierowców w zakresie bezpieczeństwa jazdy, wywołały istotny rozwój w zakresie techniki warsztatowej dotyczącej obsługi ogumienia. Dodatkowym czynnikiem nasilającym to zjawisko było jednoczesne wprowadzanie coraz nowszych rozwiązań konstrukcyjnych opon i obręczy (zwłaszcza ze stopów lekkich) oraz upowszechnienie się wśród użytkowników aut opon sezonowych (letnich i zimowych). Biorąc pod uwagę częstotliwość wizyt przeciętnego pojazdu w jakimkolwiek warsztacie, należy przyjąć, że czynności związane ogólnie z obsługą ogumienia są obecnie chyba najczęściej wykonywanymi operacjami technicznymi. Widząc te tendencje na rynku, coraz więcej właścicieli warsztatów decyduje się na rozszerzenie zakresu działalności, właśnie o serwis ogumienia lub całkowicie się na niego przestawia. W zakresie wyposażenia warsztatu zajmującego się serwisem technicznym ogumienia samochodowego największe zmiany wywołało wprowadzenie obręczy ze stopów lekkich oraz opon niskoprofilowych. Wymusiło to na właścicielach tego typu placówek konieczność wyposażenia warsztatu w specjalistyczne montażownice z dodatkowym dociskowym ramieniem pneumatycznym, umożliwiającym bezpieczny dla obu elementów demontaż i montaż opony na obręczy. Coraz częściej warsztaty zajmujące się serwisem ogumienia rozszerzają zakres swojej działalności, wprowadzając nowe usługi, wynikające najczęściej z aktualnych trendów powstających w ogólnoświatowej motoryzacji. Jeszcze kilka lat temu zupełną nowością była usługa napełniania kół azotem, który dzięki swym właściwościom wpływa pozytywnie na stabilność ciśnienia w oponie w trakcie dłuższego okresu eksploatacji oraz eliminuje występowanie wilgoci, która jak wiadomo niekorzystnie wpływa na stalową obręcz i opasanie wewnętrzne opony w razie ewentualnych drobnych uszkodzeń wewnętrznych. Dzięki niezaprzeczalnym zaletom stosowania azotu do napełniania kół samochodowych, widoczne jest wśród właścicieli pojazdów coraz większe zainteresowanie tego typu usługą. Do świadczenia tej usługi na w pełni profesjonalnym poziomie niezbędne jest posiadanie wytwornicy azotu, która na bieżąco odseparowuje azot zawarty w powietrzu atmosferycznym i gromadzi pod ciśnieniem w zbiorniku wewnętrznym urządzenia. Zdarza się często, że właściciele serwisów ogumienia, chcąc zminimalizować nakłady finansowe na zakup wytwornicy, stosują do napełniania kół azot z butli pod ciśnieniem, rozprowadzany jako gaz techniczny, używany w celach spawalniczych.
Do obsługi opon niskoprofilowych konieczne jest stosowanie montażownicy z dodatkowym specjalnym ramieniem pneumatycznym.
Należy mieć tu jednak świadomość, że jest to tylko półśrodek przy osiąganiu celu, którym jest wypełnianie kół azotem z wytwornicy, ponieważ istotne jest uzyskanie w oponie jak najwyższej procentowej zawartości azotu. W przypadku stosowania wytwornicy zawartość ta sięga wartości nawet 95 proc., a jest to możliwe tylko dzięki wykorzystaniu znajdującej się w wytwornicy pompy próżniowej i zastosowaniu specjalnego pistoletu dozującego. Kolejną cechą charakterystyczną, która zmieniła wizerunek serwisu ogumienia na przełomie ostatnich lat, jest świadczona coraz częściej usługa prostowania obręczy kół zarówno stalowych, jak również aluminiowych. Duże liczące się na regionalnym rynku serwisy ogumienia posiadają w swojej ofercie właśnie tego typu usługę. Coraz większy nacisk w placówkach zajmujących się ogólnie serwisem ogumienia kładzie się na sprawy związane ze sprzedażą nowych, coraz to ciekawszych i modnych wśród użytkowników aut obręczy kół i opon. Pomimo faktu, iż nowe opony sprzedawane są również w sklepach motoryzacyjnych i dużych marketach wielobranżowych, to właśnie obecne serwisy ogumienia są głównym źródłem dystrybucji ogumienia samochodowego. W rzeczywistości wygląda to tak, że przeważnie cena opon w marketach jest zbliżona do ceny opony zakupionej w serwisie ogumienia, z tą jednak ogromną różnicą, że w serwisie w cenie opony zawarty jest również demontaż starego ogumienia, montaż nowego oraz wyważenie koła. Opony kupione poza serwisem ogumienia i tak muszą być do niego dostarczone w celu demontażu starego ogumienia, montażu nowego, wyważenia kompletu kół. W przypadku amatorskiej próby montażu opon na obręczach ze stopów lekkich we własnym zakresie bez użycia profesjonalnego sprzętu można z całą pewnością liczyć się z uszkodzeniem obręczy, a montaż opon niskoprofilowych poza serwisem ogumienia jest po prostu niemożliwy. Ponadto, w serwisie ogumienia klient liczyć może na fachową pomoc i doradztwo przy wyborze konkretnego modelu opony, czego nie ma w marketach. Dodatkowym argumentem przemawiającym za zakupem opon w serwisie ogumienia jest zdecydowanie większy ich wybór niż w przypadku marketów czy sklepów motoryzacyjnych. W serwisie ogumienia każdy rozmiar i rodzaj opony (typ rzeźby bieżnika) reprezentowany jest przez co najmniej kilku różnych producentów. Z tego też powodu, współczesny serwis ogumienia charakteryzuje się bardzo rozbudowaną ekspozycją różnych marek i modeli opon oraz obręczy, a jednym z podstawowych narzędzi pracy poza sprzętem służącym do montażu, demontażu i wyważania opon jest system internetowych połączeń z magazynami dystrybutorów opon i obręczy. Często zdarza się również, że serwisy ogumienia posiadają w swojej ofercie również opony używane. Ze względu na stale rosnący poziom kultury technicznej uczestników ruchu drogowego używane opony oferowane w serwisach ogumienia nadają się do dalszej eksploatacji. Rosnąca wśród kierowców świadomość wpływu jakości opon na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem powoduje, że coraz większa ich rzesza w trosce o własne bezpieczeństwo dokonuje wymiany opon na nowe na długo przed osiągnięciem stanu zużycia dopuszczalnego przez przyjęte normy techniczne. Spora liczba używanych opon pochodzących ze złomowanych samochodów trafia ponownie do użytku właśnie poprzez serwisy ogumienia. Nierzadko również podczas coraz powszechniejszych wśród kierowców wymian sezonowych ogumienia klient decyduje się na zakup nowych opon, pozostawiając nadające się jeszcze do dalszej eksploatacji opony używane. Serwisy ogumienia mają ułatwione zadanie przy wprowadzaniu do powtórnego użytku używanego ogumienia, ponieważ mają bezpośredni kontakt z klientami o bardzo zróżnicowanych wymaganiach, zatrudniają specjalistów zdolnych określić jakość i cenę używanej opony oraz są w stanie łączyć poszczególne używane opony w pary i komplety spełniające wymagania techniczne i oczekiwania klientów.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)