Paliwa i oleje

2 miesiące temu  21.10.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Spełniają wymagania czy mają aprobaty? Syntetyczne oleje silnikowe

Posługiwanie się odpowiednimi określeniami ma w branży olejowej bardzo duże znaczenie. Dzięki użyciu kilku słów można zupełnie zmienić znaczenie poziomu jakości danego produktu. Mowa oczywiście o aprobatach. Przejdźmy więc szybko do meritum, tłumacząc zależności, które definiują ich posiadanie.

Posłużymy się przykładem najpopularniejszych aprobat – VW 504.00/507.00. Te specyficzne normy jakości oleju silnikowego zostały opracowane przez Grupę Volkswagen (obejmują marki: VW, Audi, Seat, Škoda) dla swoich pojazdów. Określają one wymagania dotyczące wydajności oleju, ochrony silnika i jego wpływu na układ wydechowy, zwłaszcza w kontekście pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF).
Aprobata VW 504.00 odnosi się do silników benzynowych, które spełniają normy emisji spalin Euro 4, 5 i 6. Oleje realizujące pierwszą aprobatę VW są przeznaczone do wydłużonych okresów między wymianami (tzw. long life). Z kolei norma 507.00 dotyczy silników Diesla, w tym tych wyposażonych w filtry cząstek stałych. Oleje ją spełniające zapewniają odpowiednią ochronę filtra przed zatkaniem, zapobiegają także zanieczyszczeniom spalin, co jest niezwykle istotne dla emisji i trwałości układów wydechowych.
Kluczowe właściwości olejów zgodnych z normami VW 504.00/507.00 to przede wszystkim niskopopiołowość, co zmniejsza emisję popiołów i chroni DPF przed szybkim zużyciem. Oleje te charakteryzują się także wysoką stabilnością termiczną, dzięki czemu są odpowiednie do pracy w szerokim zakresie temperatur. Ich formuła pozwala na wydłużone okresy między wymianami, co jest korzystne dla właścicieli pojazdów wyposażonych w system long life. Ponadto skutecznie chronią silnik, zabezpieczając go przed zużyciem i osadami nawet w trudnych warunkach.
Oleje spełniające te normy są zazwyczaj klasy SAE 5W-30 lub 0W-30 (takie jak Revline Ultra Force C3), jednak zawsze warto sprawdzić w instrukcji pojazdu, jaką specyfikację oleju zaleca producent, aby zapewnić optymalną wydajność i ochronę silnika.
Przygotowanie oleju silnikowego spełniającego normy, takie jak VW 504.00/507.00, jest procesem skomplikowanym, wymaga zaawansowanej technologii oraz rygorystycznych standardów kontroli jakości. Olej taki składa się z bazy i pakietu dodatków, które wspólnie spełniają specyficzne wymagania producentów pojazdów. Jego podstawą jest olej bazowy, który może pochodzić z różnych źródeł, takich jak olej mineralny przetworzony z ropy naftowej lub olej syntetyczny uzyskiwany w wyniku chemicznej syntezy. W przypadku norm VW 504.00/507.00 najczęściej stosuje się oleje syntetyczne, ponieważ zapewniają lepszą stabilność i właściwości w ekstremalnych warunkach oraz niższe zużycie paliwa.
Oprócz bazy olejowej kluczowym elementem są dodatki, poprawiające wydajność i ochronę silnika. Detergenty pomagają utrzymać jego czystość, zapobiegając odkładaniu się osadów, natomiast dyspergatory utrzymują zanieczyszczenia w zawiesinie, aby nie osadzały się w silniku. Inhibitory korozji chronią metalowe elementy przed rdzą, a modyfikatory tarcia redukują tarcie, co poprawia efektywność pracy silnika. Ważną rolę odgrywają także przeciwutleniacze, zapobiegające degradacji oleju w wyniku utleniania w wysokich temperaturach, oraz dodatki przeciwdziałające zużyciu, które chronią elementy, takie jak wałki rozrządu i łożyska. Dodatki niskopopiołowe (low SAPS) zmniejszają ilość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki, co chroni DPF.
Kontrola lepkości oleju jest kluczowa, aby zapewnić właściwe smarowanie w różnych temperaturach. Musi on być płynny w niskich temperaturach, ponieważ pozwala to na szybkie smarowanie podczas zimnego rozruchu, a także utrzymywać stabilną warstwę ochronną w wysokich temperaturach pracy. Oleje spełniające normy VW 504.00/507.00 najczęściej mają klasy lepkości SAE 5W-30 lub 0W-30 (Revline Ultra Force C3 5W-30).
Każdy olej musi przejść rygorystyczne testy laboratoryjne i silnikowe, aby spełniać wszystkie wymagania techniczne i środowiskowe określone przez normy VW. Testy te obejmują ochronę przed zużyciem i korozją, stabilność w wysokich i niskich temperaturach, zgodność z DPF-ami i katalizatorami spalinowymi oraz wydłużone okresy wymiany (long life).
Po zatwierdzeniu formuły oleje bazowe i dodatki są mieszane w odpowiednich proporcjach w specjalistycznych zakładach produkcyjnych, a cały proces musi być precyzyjnie kontrolowany, aby zapewnić jednolitą jakość produktu końcowego. Gotowy olej jest następnie pakowany i dystrybuowany do punktów sprzedaży detalicznej, serwisów samochodowych lub bezpośrednio do producentów pojazdów.
Podsumowując, produkcja oleju zgodnego z normami VW 504.00/507.00 to zaawansowany proces, który wymaga odpowiednich surowców, wiedzy z zakresu chemii i technologii. Producenci muszą spełniać surowe wymagania, aby zapewnić bezpieczeństwo i wydajność pracy silnika, a także zgodność z normami emisji spalin.
Takie postawienie sprawy pozwala nazwać produkt olejem aprobowanym, natomiast spełnienie wymagań klasy jakości i lepkości omija wiele opisanych wcześniej etapów, ryzyko leży po stronie użytkownika silnika – pytanie, czy będzie chciał je podjąć.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony