Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Spojrzenie w przyszłość

– lakiery utwardzane promieniami UV

Aby w dzisiejszych czasach perfekcyjnie funkcjonował warsztat lakierniczy, trzeba poświęcić na to wiele wysiłku. Zmieniają się przepisy, na rynek wchodzą nowe produkty, klienci mają coraz większe wymagania itd. To wszystko powoduje, że również i firmy lakiernicze muszą zaskakiwać nowymi produktami, które nie tylko poprawią jakość usługi, ale również wpłyną korzystnie na rentowność warsztatu, co przy obecnej konkurencji jest bardzo ważne. Taki produkt o nazwie Sikkens Autoclear UV wprowadziła ostatnio na rynek firma Akzo Nobel. Prezentacja nowego lakieru bezbarwnego odbyła się 9 lipca br. w Rawie Mazowieckiej.



Sikkens Autoclear UV to nowy, innowacyjny lakier bezbarwny firmy Akzo Nobel.

Innowacyjny produkt
Niektóre lakiery bezbarwne potrzebują nawet do 45 minut, aby uzyskać pełną twardość. Dłuższy czas suszenia oznacza dłuższy pobyt pojazdu w kabinie, co zdecydowanie zmniejsza wydajność i rentowność serwisu. W tym czasie można by było przecież wykonywać kolejne zlecenia dla klientów, a stojące auto w kabinie lakierniczej powoduje zastój. Sposób na to znalazła firma Akzo Nobel, która rozumie wymagania serwisów i rozwija nowe innowacyjne technologie zwiększające wydajność serwisów. Koncern wprowadził na rynek nowy lakier bezbarwny Sikkens Autoclear UV, który może skrócić czas suszenia o ponad 70 proc.



Praktycznie po 6 minutach naświetlania promieniami UV przy użyciu specjalnej lampy lakierowany obiekt jest suchy.

- Autoclear UV to system składający się z trzech komponentów, podobnie jak w systemach konwencjonalnych: produktu podstawowego – lakieru, utwardzacza i specjalnego aktywatora, inicjującego proces schnięcia. Proces aplikacji wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku lakierów konwencjonalnych stosowanych regularnie w serwisach lakierniczych. Istotną różnicą jest fakt, iż proces suszenia jest wzbudzany dopiero w momencie naświetlania promieniami UV – mówi Sławomir Bugajski, dyrektor ds. technicznych Akzo Nobel Car Refinishes Polska Sp. z o.o.




Sławomir Bugajski, dyrektor ds. technicznych Akzo Nobel Car Refinishes Polska Sp. z o.o.
Spoglądając na rozwój motoryzacji w ostatnich latach, obserwujemy nieustanne zmiany podyktowane najnowszymi osiągnięciami obecnej technologii. W ślad za niekończącymi się zmianami widocznymi w szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej, dostrzegamy pojawiające się nowe trendy i rozwiązania stosowane przy renowacyjnych naprawach lakierniczo-blacharskich. Wielu lakierników zadaje sobie pytanie, jak będzie wyglądał proces naprawy lakierniczej w przyszłości? Czy producenci systemów lakierniczych dalej będą trwali w poszukiwaniu nowszych, szybszych i bardziej wydajnych technologii lakierniczych? Na tak postawione pytanie niełatwo znaleźć jednoznaczną odpowiedź, ale… Już dzisiaj wiodący producent farb i lakierów, firma Akzo Nobel Car Refinishes, wprowadza na rynek technologie lakierów utwardzanych promieniami UV. Pierwszy produkt z tej grupy to innowacyjny, charakteryzujący się bardzo krótkim czasem schnięcia, lakier bezbarwny – Sikkens Autoclear UV.
Autoclear UV to produkt wprowadzany na nasz rynek, którego podstawowym celem jest zwiększenie przepustowości lakierni oraz przyspieszenie procesu naprawy. Odpowiadając na potrzeby naszych klientów, w niedługim czasie wprowadzimy kolejny produkt – podkład wypełniający – również utwardzany promieniami UV.

Same korzyści
Sikkens Autoclear UV potrzebuje zaledwie 6 minut do utwardzenia, przy czasie odparowania 3 minut przed suszeniem i 30 sekund odparowania między kolejnymi warstwami. Nie ma strat związanych z podgrzewaniem i chłodzeniem kabiny lakierniczej, zaś proces utwardzania rozpoczyna się z chwilą włączenia lampy UV. - W przypadku średniej naprawy lakierniczej, po 6 minutach naświetlania promieni UV przy użyciu specjalnej lampy, z odległości 20 cm na polakierowaną powierzchnię, lakierowany obiekt jest suchy i nadaje się do dalszej obróbki. Uzbrojenie lakierowanej części pojazdu oraz prace wykończeniowe są możliwe praktycznie natychmiast po wysuszeniu. Stosowane w dzisiejszych serwisach lakiery nawierzchniowe, również bezbarwne, zazwyczaj wymagają około 30-minutowego suszenia w temperaturze 60°C, aby osiągnąć całkowitą twardość – mówi Sławomir Bugajski, dyrektor ds. technicznych Akzo Nobel Car Refinishes Polska Sp. z o.o. Stosując nowy lakier bezbarwny oszczędzamy ponad 60 proc. energii dla każdej naprawy, gdyż utwardzanie w promieniach UV zaczyna się od razu. Nie musimy ogrzewać kabiny lakierniczej, a następnie dokonywać jej schłodzenia, tak jak to jest w przypadku konwencjonalnego utwardzania.



Stosując Sikkens Autoclear UV zwiększamy wydajność kabiny lakierniczej o około 80-90 proc.

- Dodatkowe korzyści wynikają z braku potrzeby przełączania kabiny w cykl suszenia. Tym sposobem zyskujemy jeszcze średnio ok. 10 minut. Oznacza to, że serwis, w którym kabina lakiernicza jest wykorzystana już do granic swoich możliwości, zyskuje dodatkowe zwiększenie przepustowości. Praktycznie wydajność kabiny można zwiększyć o około 80-90 proc. – dodaje Sławomir Bugajski. Kolejną zaletą jest długi czas przydatności do użycia po zmieszaniu nowego lakieru, bo aż do 8 godzin. Wpływa to pozytywnie na efektywniejsze wykorzystanie lakieru, wynikające z mniejszych strat oraz redukcję czasu potrzebnego do wymieszania lakieru.



Nowy lakier bezbarwny Sikkens Autoclear UV skraca czas suszenia o ponad 70 procent.

- Na uwagę zasługuje fakt, iż lakier bezbarwny Sikkens Autoclear UV charakteryzuje się wydłużonym czasem przydatności do użycia. Innymi słowy, po zmieszaniu lakieru z utwardzaczem i aktywatorem, uzyskaną mieszaninę można wykorzystać w czasie aż do 8 godzin, jeżeli pojemnik zawierający przygotowany lakier nie będzie narażony na działanie światła dziennego. Dla porównania przypomnę, iż lakiery dostępne obecnie na rynku posiadają zazwyczaj 30- minutowy czas przydatności do użycia. Po tym okresie produkt zaczyna żelować i nie nadaje się do dalszego użytku.



Podczas spotkania w Rawie Mazowieckiej nowy lakier wzbudził zainteresowanie zaproszonych właścicieli serwisów.

Oczywiście, aplikacja lakieru bezbarwnego nie zajmuje profesjonaliście więcej niż 30 minut, ale po zakończonej pracy pozostałość lakieru musi zostać usunięta, jako że nie nadaje się do dalszego wykorzystania. Przy zastosowaniu produktu Autoclear UV nie ma takiej konieczności. Pozostałą część lakieru można ponownie użyć w trakcie lakierowania kolejnego pojazdu – powiedział Sławomir Bugajski.



Uczestnicy prezentacji dowiedzieli się również więcej o firmie Akzo Nobel.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony