Paliwa i oleje

ponad rok temu  26.11.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Sposób na nagar w silniku benzynowym?

Czyszczenie wtryskiwaczy powinno być wykonywane przynajmniej raz na 2000 km

Zapychające się wtryskiwacze wydają się domeną silników Diesla, jednak szkodliwe zanieczyszczenia są także w stanie zaburzać pracę jednostek benzynowych. Podatne na problemy spowodowane przez nagar są zarówno silniki z pośrednim, jak i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Aby uniknąć generalnego remontu silnika, warto jeszcze przed lub od razu po zauważeniu pierwszych niepokojących objawów zastosować jedną prostą metodę.

Dlaczego w silnikach z wtryskiem bezpośrednim zbiera się nagar?
Niemal wszyscy producenci samochodów odchodzą już od konstruowania silników benzynowych z pośrednim wtryskiem paliwa. Technologia bezpośredniego wtrysku ma swoje zalety, ale także mankamenty, jednym z nich jest podatność układu na osadzanie się w nim zanieczyszczeń. W silnikach z wtryskiem bezpośrednim odpowiednia dawka paliwa jest podawana przez wtryskiwacz bezpośrednio do komory spalania. Rozwiązanie to na dobre zastąpiło stosowany wcześniej wielopunktowy wtrysk paliwa. Silniki z wtryskiem bezpośrednim, w porównaniu do starszych konstrukcji, pozwalają na spalanie bardzo ubogich mieszanek paliwowo-powietrznych, przy jednoczesnym niewielkim obciążaniu silnika. Wpływa to na obniżenie zużycia paliwa i wyższy stopień sprężania skutkujący wyższą sprawnością silnika. Niestety, silniki te wykazują także ponadprzeciętną skłonność do produkcji nagaru, który ogranicza dostęp powietrza do komory spalania, co z czasem wpływa negatywnie na jakość pracy silnika – spadek mocy i wzrost zapotrzebowania na paliwo.

W silnikach z wtryskiem pośrednim cząsteczki olejowe skraplające się na ścianach kanałów dolotowych i trzonkach zaworów wymywane są mieszanką paliwowo-powietrzną. Mimo to z czasem niektóre cząstki – pod wpływem wysokiej temperatury – twardnieją i zamieniają się w szkodliwy nagar. W silnikach z wtryskiem bezpośrednim sytuacja jest jeszcze trudniejsza, bowiem ze względu na konstrukcję układu mieszanka nie wymywa ścianek kanałów. Kumulujące się złogi nagaru zalegają w kanałach, a z czasem na trzonkach zaworów.

Niepoprawna praca układu wtryskowego w silniku benzynowym – od czego zacząć?
Zauważalny spadek mocy silnika bądź podwyższone spalanie może być symptomem obecności zanieczyszczeń. Regeneracja lub wymiana wtryskiwaczy czy zaworów w silniku benzynowym jest zabiegiem kosztownym, dlatego warto zacząć od prostszej, o wiele tańszej, ale często bardzo skutecznej metody. Jest nią zastosowanie oczyszczacza wtryskiwaczy Injection Reiniger (1971) marki Liqui Moly. Preparat ten dzięki swoim właściwościom znakomicie rozpuszcza złogi nagaru, usuwa koks i osad nie tylko z wtryskiwaczy, ale z wszystkich części układu paliwowego, zaworów dolotowych, świec zapłonowych i komory spalania. Dzięki temu stanowi znakomite rozwiązanie nie tylko dla silników z pośrednim, ale i bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Użycie preparatu jest niezwykle proste. Zawartość pojemnika należy wlać do baku wypełnionego paliwem przynajmniej w 75%. Preparat zmieszany z paliwem, podawanym do komory spalania, będzie czyścił elementy układu paliwowego w czasie normalnej pracy silnika oraz zapobiegał ponownemu powstawaniu osadów. Następne czyszczenie warto zaplanować po kolejnych 5000 km. Większość użytkowników zauważa poprawę w jakości pracy silnika już po pierwszym zastosowaniu preparatu. Przekłada się ono na równiejszą pracę silnika, obniżenie spalania, brak problemów z rozruchem. Efekty zależne są oczywiście od początkowego poziomu zabrudzenia układu.

Liqui Moly Injection Reiniger – pierwsza pomoc na osady w silniku
Preparat jest polecany także w ramach profilaktyki. Regularne stosowanie pozwala na uniknięcie ewentualnych problemów z nagarem, przytkanymi wtryskiwaczami i zmniejszoną wydajnością pracy silnika. Chroni wszystkie komponenty układu wtryskowego i cały układ paliwowy przed korozją. Poprawia kompresję i osiągi silnika, optymalizuje ilość szkodliwych substancji.
Oczywiście w samochodach z wtryskiem bezpośrednim zawory mogą zostać skutecznie oczyszczone przez natryskiwanie do układu dolotowego preparatu Oczyszczacz przepustnic nr 5111. Wystarczy uruchomić silnik i podczas pracy natryskiwać preparat przez dowolny króciec podciśnienia znajdujący się za przepustnicą. Oczyszczanie układu dolotowego najlepiej przeprowadzić przed planowaną wymianą oleju. Na koniec warto pamiętać o wypłukaniu układu. Wystarczy wlać do starego oleju środek Engine Flush nr 2662 i uruchomić silnik na 10 minut. Można w tym czasie przeprowadzić czyszczenie układu dolotowego.
Oczyszczacz wtryskiwaczy Injection Reiniger (1971) od Liqui Moly jest polecany do silników benzynowych zarówno z pośrednim, jak i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Więcej informacji na temat tego preparatu i innych dodatków do paliwa Liqui Moly można znaleźć na stronie www.liqui-moly.pl.

Piotr Mering
Liqui Moly

GALERIA ZDJĘĆ

Silnik to system naczyń połączonych, dlatego oprócz czyszczenia układu wtryskowego przy każdej wymianie oleju należy płukać silnik
W dieslu najwięcej kłopotu sprawiają klapki. Te bez demontażu można oczyścić preparatem Liqui Moly nr 5168
Zmywacz do przepustnic poradzi sobie z czyszczeniem całego układu dolotowego

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony