Części i regeneracja

ponad rok temu  10.11.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Sprawdź piastę koła

Uszkodzona piasta koła nie tylko obniża komfort jazdy samochodem, ale może też wydłużyć drogę hamowania. Dlatego podczas sezonowej wymiany opon pracownik warsztatu powinien sprawdzić działanie również tego podzespołu.

Wymiana opon powinna być dla mechanika pretekstem do obejrzenia układu hamulcowego i zawieszenia. Wszak od sprawności tych elementów przede wszystkim zależy poziom bezpieczeństwa na drodze. O ile przegląd klocków, tarcz czy amortyzatorów staje się już normą, warto też sprawdzić piasty koła. Już najmniejsza nieprawidłowość w ich działaniu powinna być sygnałem do kompleksowej diagnozy.
– Przyczyn uszkodzenia piasty koła może być wiele: od nierówności na drodze, poprzez niekorzystne czynniki atmosferyczne, do niewłaściwej eksploatacji samochodu – przestrzega Tomasz Ochman z działu wsparcia technicznego SKF. – Dalsza jazda w takim stanie nie tylko pogarsza trakcję pojazdu, ale wpływa też na szybsze zużycie opon, a w konsekwencji doprowadzi do większej i kosztownej naprawy. Dlatego tak ważne są jej oględziny przy każdej sposobności. Podczas sezonowej wymiany opon wystarczy przecież na podnośniku obrócić kołem i posłuchać, czy nie ma niepokojących odgłosów bądź wyczuwalnego oporu.
Wymiana piasty jest zajęciem pracochłonnym, ale jeśli do dyspozycji są odpowiednie narzędzia i wiedza, poradzi sobie z tym każdy mechanik. Może on ponadto liczyć na wsparcie ze strony jednego z producentów – firmę SKF. Każde opakowanie z piastą zawiera wszystkie elementy potrzebne do jej zamontowania oraz instrukcję. W przystępny sposób przedstawiają to również filmy szkoleniowe zamieszczone na kanale YouTube producenta.
– Z koncernami samochodowymi współpracujemy już na etapie projektowania danego modelu, do którego później dostarczamy gotowe podzespoły – dodaje Tomasz Ochman z SKF. – Nabyte w ten sposób know-how przekładamy na produkcję części przeznaczonych na aftermarket. Dzięki temu mechanik i kierowca zawsze mają pewność, że wymieniany element jest tej samej jakości co zamontowany fabrycznie.
Obecnie SKF oferuje cztery rozwiązania: HBU 1 (przystosowane do współpracy z aktywnymi czujnikami prędkości obrotowej koła wykorzystywanymi przez m.in. ABS i ESP), HBU 2 i 2.1 (łożysko HBU 1 z zamontowaną na stałe piastą) oraz HBU 3 (zintegrowane rozwiązanie, w którym montaż polega na przykręceniu śrub mocujących do zwrotnicy i podłączeniu wtyczki czujnika ABS). W sumie dają one blisko 100-proc. pokrycie parku samochodowego na całym świecie.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony