Vesna Di Tommaso
Rozmawiamy z Vesną Di Tommaso, dyrektor generalną Castrol Europe.
Jak ocenia Pani perspektywy Castrol w sektorze motoryzacyjnym, biorąc pod uwagę nasilającą się globalną konkurencję na rynku środków smarnych i odchodzenie od silników spalinowych?
W ostatnich latach obserwujemy wzrost globalnej konkurencji na rynku olejów i smarów, zarówno w Europie, jak i na głównych rynkach rozwijających się, takich jak Chiny czy Indie. Mimo to kierowcy w Europie nadal korzystają z wysokiej jakości środków smarnych i marek, do których mają zaufanie ze względu na ich doskonałą wydajność, ochronę oraz trwałość.
W sytuacji gdy dochody gospodarstw domowych są ograniczone w związku z trwającym kryzysem wywołanym rosnącymi kosztami utrzymania, niektórzy kierowcy zatrzymują obecne pojazdy na dłużej, zamiast ponosić koszty ich wymiany. W takich przypadkach polegają na wysokiej jakości produktach, które chronią ich inwestycje. Dzięki 125-letniemu doświadczeniu w opracowywaniu zaawansowanych olejów i środków smarnych Castrol, jako zaufany globalny dostawca dla wielu renomowanych producentów pojazdów, jest marką, której można zaufać.
Świat mobilności szybko się zmienia, a my przy okazji również. W miarę jak społeczeństwo zmierza w kierunku elektryfikacji, zajmujemy się opracowywaniem i formułowaniem najnowocześniejszych płynów do pojazdów napędzanych nową energią, w szczególności nowej gamy produktów Castrol ON. Należą do nich płyny przekładniowe do pojazdów elektrycznych, które zapewniają lepszą ochronę układu napędowego przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności, płyny chłodzące do pojazdów elektrycznych, które pomagają utrzymać niską temperaturę akumulatorów, umożliwiając ultraszybkie ładowanie nawet w ekstremalnych warunkach, oraz smary do pojazdów elektrycznych, odgrywające istotną rolę w utrzymaniu optymalnej wydajności przy jednoczesnym wydłużeniu żywotności podzespołów.
Dzięki dalszym inwestycjom w rozwój środków smarnych do pojazdów z silnikami spalinowymi, które jeszcze przez szereg lat będą stanowić znaczną część europejskiego parku samochodowego, a także płynów zaprojektowanych specjalnie dla pojazdów elektrycznych, jestem przekonana, że perspektywy Castrol pozostaną świetlane jeszcze przez długi czas.
Czy aspiracją Castrol jest osiągnięcie pozycji lidera w rozwoju i sprzedaży płynów do pojazdów elektrycznych, a jeśli tak, to w jaki sposób zamierzacie ją osiągnąć i utrzymać?
Castrol od dawna jest najchętniej wybieranym dostawcą w globalnym sektorze środków smarnych dla motoryzacji, chcemy to wykorzystać, w miarę jak branża zmierza ku elektryfikacji. Jesteśmy pewni, że posiadamy możliwości techniczne, globalny zasięg, siłę oraz długotrwałe relacje z producentami OEM i dostawcami niezbędne do ustanowienia i utrzymania pozycji lidera na szybko rozwijającym się rynku płynów do pojazdów elektrycznych.
Nasze relacje z producentami OEM są kluczowe – to jeden z powodów, dla których dwóch z trzech głównych światowych producentów samochodów elektrycznych wybiera Castrol ON do fabrycznego napełniania¹.
Jednym ze sposobów, w jaki Castrol może utrzymać pozycję lidera w erze pojazdów elektrycznych, jest ścisła współpraca z globalnymi producentami samochodów. Jest to coś, co robimy z powodzeniem od samego początku naszej działalności i będzie to miało kluczowe znaczenie dla naszej przyszłości. Obecnie opracowywane są samochody i technologie na kolejne 5-10 lat, a nasza wiedza specjalistyczna z zakresu rozwoju płynów jest wykorzystywana przez producentów OEM w opracowywaniu pojazdów elektrycznych nowej generacji.
Jednym z przykładów tej współpracy jest nasze partnerstwo z BMW w ramach wspieranego przez rząd Wielkiej Brytanii projektu mającego na celu opracowanie ultraszybkich ogniw ładujących oraz akumulatorów do pojazdów elektrycznych i hybrydowych pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi (FCHEV). Wykorzystując płyny chłodzące Castrol ON EV do chłodzenia poszczególnych ogniw akumulatora, pracujemy nad zwiększeniem powierzchni kontroli termicznej, aby umożliwić szybsze ładowanie. Naszym celem jest zapewnienie 80% naładowania w zaledwie 12 minut, dzięki czemu pojazdy elektryczne staną się jeszcze bardziej realną alternatywą dla tych, którzy rozważają przejście na ten rodzaj napędu.
Przesuwanie granic w sportach motorowych to kolejny świetny sposób, w jaki możemy zdobyć wiedzę, która pomoże nam opracować środki smarne sprawdzające się w ekstremalnych warunkach. Jako oficjalny partner w zakresie płynów do pojazdów elektrycznych dla zespołu Jaguar TCS Racing w Formule E pracujemy nad współtworzeniem płynów i środków smarnych do pojazdów elektrycznych w celu poprawy wydajności i dostarczania bardziej zrównoważonych rozwiązań, które wspierają przyszłość wydajności tych pojazdów.
Niedawno zespół Jaguar TCS Racing zdobył Formula E Climate Champion Award za pionierskie wykorzystanie płynów przekładniowych Castrol o bardziej zamkniętym obiegu w swoich elektrycznych samochodach wyścigowych podczas Monaco E-Prix 2023. Współpraca z zespołem jest kamieniem milowym w podróży Castrol w kierunku obiegu zamkniętego, ponieważ nie tylko uznaje potencjał bardziej zamkniętego cyklu życia środków smarnych, ale także pokazuje, że możemy pomóc w opracowywaniu coraz bardziej zrównoważonych płynów, które mogą być stosowane w wymagających warunkach bez uszczerbku dla wydajności i efektywności.
W jaki sposób – oprócz sprzedaży płynów do pojazdów elektrycznych – Castrol wspiera producentów OEM w przechodzeniu na elektryczną mobilność?
Castrol zainwestuje do 50 mln funtów (około 60 mln dolarów) w nowe, zaawansowane centrum testowania akumulatorów do pojazdów elektrycznych oraz laboratorium analityczne w globalnej i europejskiej siedzibie Castrol w Pangbourne w Wielkiej Brytanii. Nowe obiekty, których otwarcie planowane jest na koniec 2024 roku, będą wspierać technologię, inżynierię i naukę, a te leżą u podstaw naszych działań w zakresie rozwoju produktów. Zakład prowadzi już badania i rozwój w zakresie paliw, smarów i płynów do pojazdów elektrycznych, a naszym celem jest, aby stał się jednym z wiodących ośrodków technologii płynów oraz inżynierii w Europie.
Nowe obiekty pomogą przyspieszyć rozwój technologii płynów i inżynierii dla pojazdów hybrydowych oraz w pełni elektrycznych, pomagając zrealizować kluczowe założenia dla powszechnego przyjęcia pojazdów elektrycznych.
Ponadto zamierzamy wykorzystać te obiekty do kontynuowania współpracy z producentami samochodów i dostawcami w celu wspólnego projektowania przyszłych technologii akumulatorów i związanych z nimi płynów chłodzących. Będziemy również dążyć do opracowania technologii niezbędnych do umożliwienia ultraszybkiego ładowania, które stanowi podstawę strategii wzrostu naszego partnera bp pulse.
Castrol niedawno odświeżył wizerunek marki, wprowadzając nowe logo i etykiety produktów. Co było tego powodem?
Branża szybko się zmienia, podobnie jak Castrol. Dajemy temu wyraz poprzez odświeżenie naszej marki. Przed wprowadzeniem zmian wizualnych przeprowadziliśmy kompleksowy proces strategii marki, który obejmował szeroko zakrojone badania, analizy oraz zgromadzenie informacji od interesariuszy i klientów. Wraz z odświeżonym logo, które charakteryzuje się nowocześniejszym, bardziej dynamicznym i żywym designem z kultową czerwono-zielono-białą kolorystyką Castrol, nowa tożsamość marki wprowadza nowe etykiety w całej podstawowej gamie produktów.
Odświeżenie marki ma na celu lepsze odzwierciedlenie wyjątkowej pozycji Castrol na rynku i możliwości, jakie widzimy w zaspokajaniu zmieniających się potrzeb klientów. Wykracza to daleko poza bycie dostawcą środków smarnych, ponieważ obejmuje również ofertę usług dla warsztatów oraz współpracę z producentami OEM i innymi branżami. Na przykład nasze zanurzeniowe płyny chłodzące są coraz częściej wykorzystywane przez sektor IT do chłodzenia centrów danych. Uprościliśmy etykiety, aby ułatwić klientom przeglądanie danych dotyczących lepkości i innych kluczowych informacji.
Chociaż dopiero niedawno dołączyłam do Castrol – wcześniej pełniłam różne role w bp – szybko zrozumiałam, jak wiele tożsamość marki Castrol znaczy dla ludzi w całej globalnej działalności. Ewolucja tożsamości tak kultowej marki jest prawdziwym wyzwaniem, ale jestem przekonana, że nowe podejście pomoże nam zaangażować wielu zewnętrznych odbiorców na nowe sposoby.
W jaki sposób Castrol wspiera bardziej zrównoważoną przyszłość?
W 2021 r. określiliśmy naszą strategię zrównoważonego rozwoju PATH360. Skupiamy się na redukcji emisji dwutlenku węgla, ograniczeniu odpadów i poprawie jakości życia ludzi na całym świecie. Naszym celem jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. lub wcześniej.
We wrześniu 2023 r. zaprezentowaliśmy nowe projekty naszej gamy butelek do uzupełniania środków smarnych w Europie, które wykorzystują nawet do 20% mniej plastiku wagowo, jak w przypadku popularnej pięciolitrowej butelki, w porównaniu z poprzednimi opakowaniami. Nowe butelki zostały wprowadzone na kilku naszych kluczowych rynkach międzynarodowych, w tym w Chinach i Indiach w 2019 r., co oznaczało, że zużyliśmy o 4000 ton mniej plastiku w porównaniu z poprzednimi wzorami małych butelek. Szacujemy, że w Europie nowe butelki pozwolą zaoszczędzić rocznie około 1000 ton plastiku w porównaniu z dostępnymi wcześniej modelami małych butelek w całym asortymencie tych opakowań².
Jakie są Pani zdaniem największe wyzwania stojące przed niezależnymi i autoryzowanymi serwisami w ciągu najbliższych 5 lat? Co robi Castrol, aby im pomóc?
W mediach dużo mówi się o tym, jak przejście z pojazdów spalinowych na elektryczne zmienia sposób działania producentów OEM, ale niezależne i autoryzowane serwisy również muszą dostosować się do nowej ery mobilności.
Mechanicy pojazdów muszą nauczyć się nowych umiejętności i procesów, aby serwisować pojazdy elektryczne w bezpieczny i skuteczny sposób. Oznacza to, że firmy muszą sprostać nowym wymaganiom szkoleniowym, a także inwestować w nowe technologie warsztatowe. Jest wiele do zrobienia, zwłaszcza w czasie, gdy presja inflacyjna rośnie.
W pojazdach spalinowych silniki stają się coraz bardziej zaawansowane i w wielu przypadkach przyjmują nowe poziomy hybrydyzacji, co wiąże się ze wzrostem liczby specjalistycznych lepkości olejów.
Aby pomóc warsztatom w tym przejściu, na początku tego roku uruchomiliśmy usługę wsparcia technicznego, aby zapewnić personelowi warsztatowemu dedykowany zespół specjalistów, którzy udzielą wskazówek technicznych i zaleceń dotyczących odpowiednich środków smarnych. Nowa usługa będzie dostępna dla aktualnych i przyszłych klientów Castrol, serwisów niezależnych i autoryzowanych, dystrybutorów, sprzedawców detalicznych oraz serwisów partnerskich w całej Wielkiej Brytanii³.
Wprowadziliśmy również Castrol Learning Campus, platformę cyfrową, która zawiera szereg modułów odpowiednich dla pracowników różnych działów: od doradców serwisowych po techników warsztatowych. Służy ona doskonaleniu umiejętności, umożliwia nawiązywanie kontaktów z osobami z branży, zwiększa perspektywy kariery i poprawia wyniki biznesowe. Jest interaktywna, a jej użytkownicy mogą uczyć się we własnym tempie, w dogodnym dla siebie czasie i miejscu.
Jakie są kolejne kroki Castrol w celu przyspieszenia rozwoju sieci Castrol SERVICE4 w całej Europie?
Zależy nam na tym, aby Castrol rozwijał się jako firma skoncentrowana na usługach, a nie przedsiębiorstwo, które polega wyłącznie na sprzedaży produktów. Sieć Castrol SERVICE jest doskonałym przykładem tej strategii w działaniu – odniosła sukces na kluczowych rynkach w całej Europie. Wyznaczyliśmy sobie cel, aby zostać liderem na rynku markowych warsztatów. W Europie działa obecnie ponad 6000 warsztatów Castrol SERVICE, a liczba ta stale rośnie.
Warsztaty uczestniczące w programie w niektórych krajach zyskują kompleksową paletę korzyści, w tym ograniczoną gwarancję na silnik Castrol, gdy olej Castrol jest używany w pojazdach klientów, markową odzież dla techników, a także wsparcie marketingowe i szkolenia, które mają na celu pozyskanie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych.
Kontynuujemy ulepszanie oferty warsztatowej Castrol SERVICE, aby przyspieszyć rozwój programu. Wprowadziliśmy możliwość uzyskania przez warsztaty niezależnej certyfikacji z ramienia TÜV Rheinland, światowego lidera w dziedzinie zewnętrznych testów i certyfikacji. Ten program certyfikacji powstał po to, aby pomóc firmom optymalizować standardy działania i zdobywać zaufanie klientów.
Co najbardziej podoba się Pani w nowej roli?
Prawdziwą radością było spotkać utalentowanych i pełnych pasji ludzi w naszej firmie, którym bardzo zależy na Castrol i strategii, jaką realizujemy, aby pomóc branży dostosować się do bezprecedensowego tempa zmian. Ich entuzjazm jest zaraźliwy i daje mi pewność, że Castrol pozostanie w centrum rozwoju sektora mobilności.
Dowiedziałam się również o kilku naprawdę inspirujących nowych projektach, obejmujących innowacje techniczne, które przyniosą korzyści daleko wykraczające poza sektor motoryzacyjny. Nie mogę sobie wyobrazić bardziej ekscytującego momentu na dołączenie do firmy.
Castrol korzysta z niezwykle silnego wizerunku marki dzięki bogatemu dziedzictwu oraz ciągłej koncentracji na rozwoju produktów i innowacjach. Podczas gdy marka Castrol jest wyjątkowo pozytywnie postrzegana zarówno przez branżę, jak i klientów, z niecierpliwością czekam na współpracę z zespołem, aby jeszcze bardziej ją wzmocnić.
Dziękujemy za rozmowę.
1 Na podstawie danych LMCA dotyczących 20 producentów OEM o największej sprzedaży nowych samochodów w 2019 r.
2 W porównaniu z równoważną liczbą i asortymentem poprzednich małych butelek sprzedanych w 2022 r.
3 Castrol zapewnia w Polsce bezpłatne wsparcie techniczne, które umożliwia serwisom i klientom indywidualnym komunikowanie się z wyspecjalizowanym zespołem ekspertów ds. technicznych. Technicy Castrol są dostępni przez 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. Można się z nimi kontaktować pod adresem e-mail: PolandTechInfo@castrol.com.
4 W Polsce sieć serwisów działa pod nazwą Q Service Castrol. Jest w niej zrzeszonych 600 niezależnych warsztatów samochodowych.
Komentarze (0)