Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Sprzęgła alternatora OAP/OAD
O co w tym wszystkim chodzi, czyli jak powstaje problem?

Nierównomierność obrotów wału korbowego spowodowana suwami pracy i sprężania oraz zmianą prędkości obrotowej silnika (szybkie przyspieszanie, zmiana biegów, hamowanie silnikiem itp.) powoduje nierównomierną pracę paska pomocniczego – gwałtowne jego wyhamowanie lub przyspieszanie. Takie działanie powoduje, że wszystkie elementy napędzane paskiem pracują nierównomiernie, jakby skokowo. Także na bieżni koła pasowego alternatora, w wyniku działania dużej siły bezwładności (ciężki wirnik alternatora), wzrasta opór i następuje poślizg paska, co w konsekwencji może prowadzić do zatarcia łożysk (wzrost temperatury), zwiększenia wibracji, hałasu i niekorzystnych naprężeń w układzie.


Do czego służy „sprzęgło” alternatora?
W celu wyeliminowania tego problemu w większości nowoczesnych rozwiązań napędu alternatora zastosowano specjalne rozwiązania konstrukcyjne: wolne (jednokierunkowe) koło alternatora OAP (ang. overrunning alternator pulley) lub rozłączne sprzęgło alternatora OAD (ang. overrunning alternator decouplers). Wolne koło alternatora, mając możliwość obrotu tylko w jedną stronę, napędza alternator, a w przypadku, gdy pasek nagle zwalnia, koło na zasadzie „wolnobiegu” zostaje pozbawione obciążenia wynikającego z bezwładności alternatora. Rozłączne sprzęgło alternatora działa na podobnej zasadzie jak OAP z tym, że poza wysprzęgleniem alternatora system zintegrowanych sprężyn przejmuje również rolę tłumienia drgań skrętnych, pochłaniając część energii „szarpnięcia koła” wywołaną nieregularną pracą napędu (najczęściej do 1500 obr./min.), a przez to uruchomienie napędu alternatora jest łagodniejsze.

Typowe objawy uszkodzeń OAP i OAD:
- brak działania alternatora – napęd rozłączony;
- zwiększone wibracje paska;
- nadmierne wychylanie się napinacza poza normalny zakres działania;
- zwiększony, często nierównomierny hałas;
- zatarte i przegrzane rolki prowadzące i napinające;
- pęknięcia wsporników napinaczy;
- wycieki z tłumików hydraulicznych napinaczy;
- szybkie zużycie paska pomocniczego i/lub jego przegrzanie;
- uszkodzenia układu rozrządu (spotykane sporadycznie).

Zalety stosowania OAP i OAD:
- redukcja drgań układu;
- zapobieganie poślizgom paska pomocniczego;
- redukcja hałasu;
- możliwość stosowania alternatorów większej mocy;
- wydłużenie żywotności kompletnego układu;
- bezpieczeństwo montażu (optymalne dopasowanie kół oraz pasków).

Zalecenia przy wymianie:
- wymieniając sprzęgło alternatora, należy wymień pozostałe elementy układu pomocniczego;
- wymieniając alternator na nowy, wymień także sprzęgło;
- wymieniając pasek pomocniczy, sprawdź, czy sprzęgło nie nosi śladów uszkodzeń i w razie konieczności także je wymień;
- wymieniaj sprzęgła po przekroczeniu dopuszczalnego przebiegu lub czasu eksploatacji zalecanego przez producenta;
- wymiany dokonuj zawsze za pomocą odpowiednich narzędzi specjalnych.

W systematycznie rozszerzanej ofercie ContiTech znajdziecie Państwo obecnie ok. 100 referencji kompletnych sprzęgieł OAP/OAD. Dopełniając całości oferty serwisowej, ContiTech oferuje również profesjonalny, 12-elementowy zestaw narzędzi specjalnych gwarantujący poprawną wymianę stosowanych obecnie sprzęgieł alternatora OAP i OAD.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony