
Sprzęgłem nazywamy zespół elementów służący do połączenia dwóch obrotowo niezależnie osadzonych elementów kompresora sprężarki.
W systemach klimatyzacji samochodowej używane są dwa rodzaje sprzęgieł:
1. Sprzęgło elektromagnetyczne – załączane jest przez cewkę elektromagnetyczną o napięciu 12 V lub 24 V. Przy tego typu sprzęgle kompresor załączany jest za pomocą cewki elektromagnetycznej. Bardzo ważnym elementem, na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest przerwa pomiędzy kołem napędowym a tarczą dociskową, popularnie nazywaną zabierakiem. Niewłaściwa szczelina może doprowadzić do trwałego uszkodzenia sprzęgła kompresora. Uszkodzeniu ulec mogą: cewka sprzęgła kompresora oraz zabierak i koło pasowe. Wielkość szczelin zależy od producenta sprężarek kompresorów.
2. Sprzęgło sztywne – łączy kompresor klimatyzacji na stałe. Po uruchomieniu silnika zaczyna pracować również kompresor, który jest sterowany przez zawór elektromagnetyczny sterujący. Zawór ten dostaje impuls z modułu komputera odpowiedzialnego za działanie układu klimatyzacji automatycznej. Zawór ten steruje wydajnością sprężarki w zależności od zapotrzebowania na zimne powietrze w kabinie auta. Typowym kompresorem tego typu jest sprężarka PX16. Sprzęgło sprężarki jest tak skonstruowane, aby chronić kompresor przed zniszczeniem – zatarciem. Komplet sprzęgła to zespół elementów połączonych gumkami amortyzującymi, które mają za zadanie zamortyzować moment załączania kompresora przez zawór sterujący i uchronić sprężarkę przed zniszczeniem lub zatarciem.
W klimatyzacji samochodowej części do sprężarek wchodzące w skład sprzęgła kompletnego są ogólnodostępne i nawet uszkodzone sprzęgło można wymienić we własnym zakresie, co jednak wiąże się z poniesieniem dodatkowych kosztów, więc lepiej wcześniej zadbać o właściwą szczelinę. Rysunek nr 1 przedstawia elementy sprzęgła sztywnego, natomiast rysunek nr 2 przedstawia schemat budowy oraz zasadę działania sprzęgła elektromagnetycznego.
Elementy sprzęgła sztywnego
1 – koło pasowe
2 – zabierak
3 – gumki amortyzujące
Schemat budowy oraz zasada działania sprzęgła elektromagnetycznego
a - sprzęgło włączone b - sprzęgło wyłączone
1 – koło pasowe
2 – elektromagnes
3 – zabierak/tarcza dociskowa
4 – sprężyna zabieraka
5 – piasta
6 – wałek napędowy
7 – łożyska toczne
8 – obudowa sprężarki
Elementy sprzęgła elektromagnetycznego
1 – zabierak / tarcza dociskowa
2 – koło pasowe z łożyskiem
3 – cewka elektromagnetyczna
Źródło: www.laser-sinex.pl
Komentarze (0)