Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Sprzęgło nie rozłącza

Przyczyny
Przyczyną braku rozłączania sprzęgła nie musi być samo sprzęgło. Często jest to spowodowane wadą układu wysprzęglania, zablokowaniem się łożyska pilotującego lub nieprzestrzeganiem ważnych wskazówek montażowych.

Dlatego należy sprawdzić:
- Czy przestrzegano wszystkich fachowych kryteriów?
- Układ wysprzęglania.

Czy części są zużyte? Linka, układ hydrauliczny, punkty łożyskowania.
Czy ustawienie jest prawidłowe?

Zbyt duże bicie boczne tarczy sprzęgła
Przyczyna:
- Odkształcenie przy transporcie lub montażu.
- Bicie boczne jest większe niż ok. 0,5 mm.
Rezultat:
- Podniesienie płyty dociskowej jest niedostateczne, aby całkowicie rozłączyć sprzęgło.
Adnotacja:
- Przed montażem tarczy sprzęgła należy zawsze sprawdzić ją na bicie boczne.




Korozja wielowypustu piasty
Przyczyna:
- Nieodpowiednie nasmarowanie podczas montażu.
Rezultat:
- Tarcza sprzęgła nie przesuwa się na wałku sprzęgłowym, jest zablokowana. Okładzina sprzęgła ma nadal kontakt z powierzchnią cierną koła zamachowego. W początkowym stadium może to objawiać się szarpaniem.
Adnotacja:
- Stosować zawsze smar wysokowydajny SACHS nr 4200 080 050.




Uszkodzony wielowypust piasty
Przyczyna:
- Montaż wałka sprzęgłowego i piasty sprzęgła na siłę.
Rezultat:
- Tarcza sprzęgła nie przesuwa się na wałku sprzęgłowym, jest zablokowana.
Adnotacja:
- Przy montażu wyśrodkować tarczę sprzęgła odpowiednimi narzędziami!
- Wałek sprzęgłowy wprowadzać ostrożnie.




Odkształcona (wypukła) tarcza sprzęgła
Przyczyna:
- Przy montażu wałek sprzęgłowy mocno uderzył w piastę tarczy sprzęgła.
- Odkształcenie na skutek silnego przegrzania (stalowe elementy zrobiły się niebieskie).
Rezultat:
- Podniesienie płyty dociskowej jest niedostateczne, aby całkowicie rozłączyć sprzęgło.
Adnotacja:
- Powoduje również problemy z rozłączaniem na skutek zbyt małego podniesienia płyty dociskowej.




Złamane sprężyny okładzin lub blacha zabieraka
Przyczyna:
- Opuszczono silnik lub skrzynię biegów, mimo że wałek sprzęgłowy znajdował się jeszcze w piaście tarczy sprzęgła. Wyłamanie na skutek podważenia.
- Przesunięcie równoległe lub kątowe.
Rezultat:
- Zbyt duże bicie boczne tarczy sprzęgła.




Wybity wielowypust piasty/zadziory
Przyczyna:
- Obudowa skrzyni biegów i kołnierz skrzyni korbowej niewyśrodkowane względem siebie, nierówna praca na skutek przesunięcia kątowego lub równoległego.
- Brak łożyska pilotującego.
- Zbyt duży luz lub brak prowadzenia wałka sprzęgłowego.
Rezultat:
- Piasta zablokowana na wałku sprzęgłowym.
Adnotacja:
- Może również powodować hałas.




Okładzina poddana zbyt wysokim obrotom/pęknięta
Przyczyna:
- Jazda z dużą prędkością z wciśniętym pedałem sprzęgła i włączonym niskim biegiem; tarcza sprzęgła przekracza dopuszczalne obroty.
- Zbyt mocna redukcja biegu.
Rezultat:
- Odłamane kawałki okładziny blokują się w kole zamachowym i docisku sprzęgła.
Adnotacja:
- Nie dotyczy to w żaden sposób silnika! Obroty rozrywające okładzin są o 1,7 – 2 razy wyższe od maksymalnych obrotów silnika. Przegrzane okładziny ulegają rozerwaniu już wcześniej.




Tłumik drgań skrętnych zniszczony na skutek przeciążenia
Przyczyna:
- Jazda na niskich obrotach. Jazda na wysokim biegu przy małej prędkości i na pełnym obciążeniu.
- Bardzo nierówna praca silnika.
- Wybite przeguby w układzie przeniesienia napędu.
Rezultat:
Odłamane fragmenty wyrzucane są na zewnątrz i klinują się w okładzinach.




Załamane lub odkształcone styczne sprężyny płytkowe
Przyczyna:
- Ekstremalne hamowanie silnikiem na skutek:
- błędnej redukcji biegu,
- nieprawidłowego holowania,
- błędnej obsługi na hamowni podwoziowej.
- Luz w układzie przeniesienia napędu.
- Odkształcenie przy montażu.
Rezultat:
- Niedostateczne uniesienie płyty dociskowej.




Sprężyna talerzowa ociera przy wysprzęglaniu o tłumik drgań skrętnych
Przyczyna:
- Przekroczenie dopuszczalnego skoku wysprzęglika.
- Montaż nieprawidłowej tarczy.
Rezultat:
- Sprężyna talerzowa zabiera ze sobą tarczę sprzęgła.
Adnotacja:
- Powoduje również hałas.




Wytarte listki sprężyny talerzowej/widełki wyłączające
Przyczyna:
- Odkształcona tuleja prowadząca wysprzęglika.
- Niepoprawne scentrowanie silnika i skrzyni biegów.
Rezultat:
- Stałe mimośrodowe dosuwanie wysprzęglika do listków sprężyny talerzowej wykraczające poza wymiar samośrodkowania powoduje ruch względny, a tym samym zużycie części. To samo może dotyczyć widełek wyłączających.




Złamana/ekstremalnie przegrzana płyta dociskowa
Przyczyna:
- Ciągła jazda na ślizgu sprzęgła.
- Zbyt słaba siła docisku.
- Wady układu wysprzęglania, np. brak luzu sprzęgła, ciężka praca.
- Olej/smar na okładzinie.
- Zbyt duże zużycie powierzchni koła zamachowego.
Rezultat:
- Niedostateczne uniesienie płyty dociskowej.




Zdeformowana pokrywa sprzęgła (docisk sprzęgła typu MX – VW, Audi, Seat, Skoda)
Przyczyna:
- Montaż nieprawidłowego docisku sprzęgła.
- Docisk sprzęgła nieprawidłowo ustawiony względem trzpieni centrujących koła zamachowego.
Rezultat:
- Obudowa odkształca się na tyle, że tarcza dociskowa nie może dostatecznie się podnieść.




Całkowicie zniszczony wstępny tłumik drgań
Przyczyna:
- Przy montażu wałek sprzęgłowy mocno uderzył w piastę tarczy sprzęgła.
Rezultat:
- Poważne uszkodzenia powodują całkowitą awarię.
Adnotacja:
- Wielostopniowe układy tłumienia drgań skrętnych mają złożoną, delikatną konstrukcję. Dlatego montaż należy przeprowadzać szczególnie ostrożnie.


B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony