
W marcu 2025 roku sektor motoryzacyjny w Polsce stabilnie wzrósł i wrócił do równowagi po okresie dynamicznych zmian wywołanych pandemią i kryzysem komponentowym. Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP.
Marzec w porównaniu do lutego zakończył się 10-procentowym wzrostem rejestracji samochodów, a największy wzrost (o 18%) odnotowany został w przypadku samochodów nowych. Również na OTOMOTO widać było wyraźny wzrost zainteresowania nowymi samochodami – liczba kupujących była aż o 32 p.p. wyższa niż przed rokiem. W ujęciu rocznym w segmencie aut nowych widać przesunięcie preferencji kupujących w kierunku aut hybrydowych (+8,3 p.p.) i plug-in (+1,9 p.p.), przy jednoczesnym spadku udziału aut benzynowych (-7,5 p.p.) i elektrycznych (-3,5 p.p). Sezonowe ożywienie widoczne jest również w kategorii motocykli (wzrost liczby ogłoszeń o 26% m/m) i maszyn ciężkich, gdzie liczba użytkowników wzrosła o 12 p.p. m/m.
Polski konsument nadal oszczędza
W lutym 2025 roku odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,5% w ujęciu rocznym. Pomimo rosnących wynagrodzeń i odbudowanych w ubiegłym roku oszczędności, konsumenci wykazali ostrożność w wydatkach, koncentrując się na gromadzeniu środków – wartość depozytów gospodarstw domowych wzrosła o 28 mld zł, czyli o 1,45% m/m.
Wskaźnik ufności konsumenckiej w marcu 2025 wyniósł -15,2, notując spadek o 0,4 p.p. w porównaniu do lutego. Z kolei wyprzedzający wskaźnik koniunktury konsumenckiej wzrósł o 1 p.p. do poziomu -9,8.
W marcu br. średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń aut używanych wzrosła o 4% w porównaniu z lutym, a wskaźnik MDS nieznacznie wydłużył się do 66 dni (z 63 dni na dzień 28 lutego). Pomimo większej podaży, stabilność średniego czasu aktywności ogłoszeń potwierdza utrzymujący się popyt, zwłaszcza w segmencie klientów indywidualnych.
Choć liczba ogłoszeń aut nowych spadła nieznacznie w porównaniu do lutego 2025 (-0,5%), to w ujęciu rocznym wzrosła o 15%. Jeszcze wyraźniej widać poprawę w liczbie kupujących – zanotowano wzrost o 32 p.p. r/r. Kupujący coraz częściej wybierają auta hybrydowe i plug-in, co przekłada się na znaczące zmiany w strukturze ofert. Spada natomiast udział samochodów benzynowych i elektrycznych.
Motocykle: wiosna rozpoczęty z impetem
Sezonowy wzrost zainteresowania motocyklami rozpoczął się dynamicznie – liczba ogłoszeń wzrosła o 26% m/m. Wskaźnik liczby kupujących osiągnął poziom 225% względem stycznia 2025, przewyższając wynik sprzed roku o 35 p.p. Dane te potwierdzają silną korelację sezonową i duży potencjał kategorii w najbliższych miesiącach. Wysoki sezon motocyklowy trwa aż do końca września.
W marcu odnotowano 2,2% wzrost liczby ogłoszeń maszyn ciężkich m/m, przy jednoczesnym spadku r/r. Ruch w tej kategorii wzrósł o 12 p.p., potwierdzając rozpoczęcie sezonu. Wyraźny wzrost średniej ceny ogłoszeń dotyczy przede wszystkim maszyn rolniczych.
Rosnąca aktywność na OTOMOTO
Platforma OTOMOTO odnotowała w marcu 14,7 mln unikalnych użytkowników – wzrost o 9% m/m. Wskaźnik liczby wizyt był o 13 p.p. wyższy niż w marcu 2024, a średni czas wizyty wzrósł o 6%. Ponad 74% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, co podkreśla rosnące znaczenie wygodnego dostępu do ogłoszeń. Największą grupę użytkowników pod względem płci stanowili mężczyźni (66%). Z kolei najistotniejsza grupa wiekowa to 35-44 lata - użytkownicy ci stanowili 26% całego ruchu na OTOMOTO.
Fot. OTOMOTO
Komentarze (0)