firmy Unimetal
Na początku maja bieżącego roku firma Unimetal otworzyła w Złotowie własną okręgową stację kontroli pojazdów.
Obiekt stacji jest położony na terenie zakładu z bezpośrednim dostępem do drogi Złotów – Więcbork. Pod względem architektonicznym bryła budynku stacji jest bardzo efektowna i składa się z dwóch oddzielnych części: hali stacji diagnostycznej oraz biura diagnosty wraz z niezbędnym wyposażeniem użytkowym. Od strony drogi budynek jest półokrągły i piętrowy (fot. 1). Na piętrze umieszczono bibliotekę diagnosty i zaplecze socjalne. Stacja kontroli pojazdów została wyposażona w najnowocześniejsze urządzenia diagnostyczne produkowane zarówno przez firmę Unimetal, jak i przez innych wytwórców (Precyzja, Atal, Fudim, Space itd.). Do badania toru pomiarowego podwozia pojazdu służą dwie linie diagnostyczne: osobowa i uniwersalna (fot. 2). W skład linii osobowej Uniline 2000 firmy
Fot. 1. Widok od strony drogi budynku okręgowej SKP firmy Unimetal w Złotowie.
Unimetal wchodzą:
- centralna jednostka sterująca CJS,
- tester płytowy UNO-2A do wstępnej oceny ustawienia kół jezdnych,
- urządzenie TUZ-1 do sprawdzania skuteczności tłumienia zawieszenia,
- stanowisko rolkowe RHO-6 do badania układu hamulcowego,
- podnośnik nożycowy (firmy Space) z urządzeniem do wymuszania szarpnięć kół jezdnych (fot. 3).
Fot. 2. Widok stanowisk kontrolnych stacji (linia osobowa i uniwersalna).
Urządzenia do diagnozowania podwozia zostały zagłębione w posadzkę stanowiska kontrolnego. Płyty najazdowe podnośnika są wypoziomowane, co pozwala na pomiary i regulację kątów ustawienia kół i osi pojazdu.
Urządzenia pomiarowe linii uniwersalnej Uniline 5000 firmy Unimetal (fot. 4) zostały rozmieszczone na obrzeżach kanału przeglądowego. Linię uniwersalną tworzą niżej wymienione urządzenia kontrolne:
- centralna jednostka sterująca CJS,
- uniwersalny tester płytowy UNC-8 do wstępnej oceny ustawienia kół jezdnych,
- urządzenie TUZ-1 do badania skuteczności tłumienia zawieszenia w samochodach o dmc do 3,5 t (z pokrywami ochronnymi),
- uniwersalne urządzenie rolkowe RHE-30/6S do kontroli układu hamulcowego,
- ciężarowe urządzenie rolkowe RHC-30 do badania układu hamulcowego,
- uniwersalne urządzenie szarpiące SZ-16 z napędem hydraulicznym.
Fot. 3. Podnośnik nożycowy (fragment osobowej linii diagnostycznej).
Centralna jednostka sterująca umożliwia połączenie w linię urządzeń diagnostycznych do badania podwozia. Program komputerowy jednostki sterującej realizuje następujące funkcje:
- steruje pracą urządzeń wchodzących w skład linii,
- przetwarza sygnały z elektronicznych układów pomiarowych,
- umożliwia wizualizację prowadzonych badań oraz dokonanie oceny stanu technicznego.
Okręgowa stacja kontroli pojazdów firmy Unimetal pozwala na wykonanie oceny stanu technicznego pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej zarówno do, jak i powyżej 3,5 t, motocykli, ciągników rolniczych, pojazdów z napędem 4x4 i autobusów. Program komputerowy umożliwia prowadzenie bazy danych pojazdów i uzyskanych wyników badań oraz uzyskanie protokołu z kontroli. Zdalne sterowanie drogą radiową gwarantuje sprawną i bezpieczną obsługę linii diagnostycznych. Urządzenia diagnostyczne posiadają certyfikat Instytutu Transportu Samochodowego oraz certyfikat CE (deklarację zgodności WE).
Fot. 4. Widok linii uniwersalnej Uniline 5000 z urządzeniami rozmieszczonymi na obrzeżach kanału przeglądowego.
W stacji diagnostycznej zatrudniono diagnostów z wyższym wykształceniem technicznym o kierunku samochodowym. Dla firmy Unimetal, znanego wytwórcy urządzeń diagnostycznych, okręgowa stacja kontroli pojazdów ma również duże znaczenie badawcze i marketingowe.
dr inż. Kazimierz Sitek
Komentarze (0)