![STAG 500 GO - nowa filozofia w praktyce [TEST]](https://warsztat.pl/img/artykuly/79240_stag-500-go-nowa-filozofia-w-praktyce-test_1.jpg?dta=1753780761)
Fot. Piotr Łukaszewicz
Prosta w montażu instalacja gazowa do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz duże korzyści finansowe dla właściciela auta, związane z niskim zużyciem benzyny - tak reklamowany jest nowy sterownik STAG 500 GO, który kilka miesięcy temu miał swoją oficjalną premierę. Mieliśmy okazję sprawdzić obie te deklaracje producenta podczas tygodniowego testu samochodu MG HS wyposażonego w tę instalację.
Pojazd do testów dostarczyła nam firma AC S.A. z Białegostoku, producent marki STAG.
Od kilku miesięcy STAG 500 GO jest już montowany w serwisach w całej Polsce. W nasze ręce trafił SUV chińskiej produkcji, obecnie jedno z najlepiej sprzedających się w tym segmencie aut, model MG HS. Jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów oraz benzynowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 170 koni z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przyjemny w prowadzeniu, dobrze wyposażony, naszpikowany elektroniką model pozwolił nam poznać bliżej chińską motoryzację, ale oczywiście nasza uwaga skupiona była głównie na skutkach konwersji gazowej.
Zarówno w mieście, jak i na autostradzie, testowaliśmy auto napędzane czystą benzyną, jak i mieszanką gazu oraz benzyny. Z punktu widzenia kierowcy, zero różnic. Dokładnie ta sama dynamika, przyspieszenie, komfort jazdy. Tu raczej bez zaskoczenia, bo czasy w których instalacja gazowa ograniczała nieco moc auta dawno już minęły. Dzisiejsze, nowoczesne rozwiązania gwarantują tę samą dynamikę, niezależnie od paliwa.
Zużycie paliwa
Szybki przegląd forów internetowych pozwala na równie szybki wniosek - coraz bardziej popularne w Polsce chińskie samochody raczej nie są oszczędne w kwestiach zużycia paliwa. W przypadku modelu MG HS jest to wręcz przez posiadaczy tych aut wymieniane jako ich największa wada. Chiński producent deklaruje zużycie na poziomie 7,5 l/100 km, natomiast doświadczenia kierowców wskazują na wyższe zużycie - od 8 do 10 litrów benzyny w skrajnych przypadkach. Same samochody dostępne są natomiast w cenach bardzo atrakcyjnych (obecnie trwają promocje, nawet 110 tysięcy złotych). Instalacja gazowa wydaje się być więc bardzo dobrym rozwiązaniem dla takiego auta.
Zbiornik gazowy zamontowany jest we wnęce pod bagażnikiem. Nie ogranicza miejsca na bagaże. W MG HS nie ma koła zapasowego, jest zestaw naprawczy. Zbiornik ma pojemność 82 litrów, który możemy napełnić do 80% objętości.
1200 kilometrów - taki przebieg zrealizowaliśmy podczas testowego tygodnia. Wyniki, które prezentujemy poniżej, oparte są o kilkukrotne tankowanie. Można więc z dużą dozą pewności przyjąć ich wiarygodność.
Na każde 100 kilometrów MG HS zużył 10 litrów gazu oraz 1 litr benzyny. Szczególnie ta druga informacja, o zużytej benzynie, jest interesująca. To niewiele, biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z silnikiem z wtryskiem bezpośrednim.
Trafiliśmy na dobry z punktu widzenia fanów autogazu czas testów - ceny LPG są stosunkowo niskie. Tankowaliśmy nawet po 2,50 zł za litr. Średnia cena benzyny podczas naszych testów to 5,81 zł. Przy takich liczbach można założyć, że:
- koszt przejechania 100 km na gazie to koszt ok. 31 zł
- koszt przejechania 100 km na samej benzynie wyniesie ok. 51 zł *
* przy zużyciu benzyny na poziomie 8,5 l/100 km (zużycie czystej benzyny w MG HS jest bardzo mocno uzależnione od stylu i warunków jazdy).
Różnica w kosztach jazdy na LPG oraz czystej benzynie jest istotna i z pewnością zachęca do zgłębienia tematu instalacji gazowej. Oczywiście, instalacja jest jednorazową stosunkowo dużą inwestycją, ale wiąże się też ze stałymi kosztami (serwis, wymiana filtrów, droższe badanie techniczne). Im większy przebieg miesięczny czy roczny, tym bardziej inwestycja ta będzie opłacalna. STAG udostępnia na swojej stronie kalkulator, który pozwala oszacować koszty i czas zwrotu (m.in. na podstawie deklarowanych przebiegów).
- STAG 500 GO to rozwiązanie do nowoczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Cały czas rozszerza się lista aut, w których tę instalację już przetestowaliśmy. Można ją znaleźć na stronie STAG 500 GO. Mówiąc najkrócej, nowy sterownik to zupełnie inna filozofia pracy. Sterownik przejmuje sterowanie nad pompą wysokiego ciśnienia. Możemy ustawić ciśnienie na dowolnym poziomie. Ważne jest to, że wtryskiwacze pracują cały czas, są więc chronione - przybliżył nam nowy produkt w ofercie Adam Badowiec, doradca techniczny STAG.
STAG 500 GO w warsztacie
Pierwsze montaże STAG 500 GO ma za sobą Bartłomiej Grudny z Alltop przy ulicy Niedotrzymskiej 1 w Warszawie. Pytamy o deklarowaną przez producenta prostotę montażu.
- Potwierdzam, jest to zdecydowanie ułatwione. Proces autokalibracji dobiera praktycznie samodzielnie większość parametrów. W naszym zakresie pozostaje tylko dobór mieszanki. Wtryskiwacze gazowe zamontowane są na górze, pod obudową, natomiast wtryskiwaczy benzynowych nie rozcinamy. To także bardzo skraca i ułatwia montaż. Jesteśmy w stanie zainstalować cały system w aucie osobowym w ciągu 1-1,5 dnia. Można to porównać do montażu Q-generacji z wtryskiem pośrednim - opowiada Bartłomiej Grudny.
W Alltop w Warszawie ceny montażu instalacji gazowej STAG 500 GO zaczynają się od 5,5 tysiąca złotych.
Podczas montażu ważna jest lokalizacja poszczególnych elementów, która później wpływa na łatwość serwisu. Chodzi m.in. o dostęp do filtrów fazy ciekłej i lotnej. W przypadku MG HS serwis gazowy można przeprowadzić, jak zapewnia Bartłomiej Grudny, w ciągu 30-45 minut.
Przeprowadzony test potwierdził deklarowane przez producenta założenia, związane zarówno z niskim zużyciem benzyny, jak i ułatwieniami w montażu. Wiele serwisów montujących instalacje gazowe dotychczas niechętnie zajmowało się silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa. STAG 500 GO może realnie zmienić podejście warsztatów do tej grupy aut.
Więcej informacji na tematnowego sterownika znajdziecie na stronie www.stag500go.com.
Tekst i zdjęcia
Piotr Łukaszewicz
Komentarze (0)