Punkt Obsługi Klienta w Bosch Car Service Wysocki
Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały czy duży serwis samochodowy, prędzej czy później zmierzysz się z oceną jakości świadczonych usług. Jak i po co ją weryfikować w warsztacie? Kiedy warto wprowadzić standaryzację procesów?
Jakość oferowanych usług jest jednym z kluczowych parametrów weryfikujących działalność warsztatu samochodowego. Od jej poziomu zależy, czy klienci będą powracali i go polecali, czy też nie. Warto więc zbadać procesy zachodzące w przedsiębiorstwie, poprawiając elementy, które do tej pory bagatelizowano.
Nie chodzi o badanie opinii klientów po wykonanej usłudze czy komentarzy zamieszczanych przy wizytówce firmy w internecie. Te elementy są ważne, jednak mogą zniekształcić faktyczną ocenę procesów zachodzących w warsztacie.
Chcąc sprawdzić poziom jakości oferowanych usług, należy przede wszystkim:
- przeprowadzić kompleksowy audyt procesów zachodzących w serwisie,
- wdrożyć standardy jakości,
- zdefiniować i zrealizować plan naprawczy.
Kiedy warto wprowadzić standardy jakości?
Właściciele, którym zależy na rozwoju serwisu, najczęściej decydują się na przystąpienie do sieci, posiadającej najlepsze praktyki w tym zakresie. Jak wygląda to w Bosch Car Service? Sieć posiada renomę zarówno na rynku polskim, jak i światowym. Potwierdzają to liczne badania i samo doświadczenie. Dzięki blisko 100-letniej działalności na arenie światowej, a także ugruntowanej prawie 30-letniej pozycji na rynku polskim Bosch Car Service wyróżnia się standardami jakości, a także najlepszymi praktykami w tej dziedzinie. Wdrożenie ich w życie prowadzi do poprawy w obszarach, tj.: obsługi klienta, naprawy, działania warsztatu, oraz wzrostu przychodów, sprzedaży części zamiennych i usług.
Na czym polega weryfikacja standardów jakości?
W sieci Bosch Car Service prowadzone są audyty, które przekrojowo badają każdą strefę funkcjonowania warsztatu. Podczas wizyty audytor ocenia:
- procesy zachodzące w serwisie,
- stopień zorganizowania warsztatu,
- komunikację między punktem obsługi klienta i halą napraw,
- wyposażenie serwisu, wyszkolenie pracowników hali warsztatowej i punktu obsługi klienta,
- uporządkowanie i czystość przestrzeni warsztatowej,
- dopasowanie serwisu do wytycznych sieci.
Wskazane elementy, utrzymywane i kompleksowo usprawniane, tworzą efekt synergii i wpływają na jakość obsługi, jakiej doświadczają klienci. Budują również wizerunek serwisu i jego renomę na rynku.
Dlaczego warto spełniać standardy jakości?
Warsztat spełniający standardy jakości postrzegany jest jako działający profesjonalnie. Praca w nim jest zoptymalizowana i usystematyzowana. Znając wynik audytu, można poprawić te obszary, które tego wymagają, w celu zwiększenia zysków i satysfakcji klienta.
Standardy a zwiększenie zyskowności serwisu
Standardy jakości wspomagają serwis w zwiększaniu zyskowności biznesu. Wskazują możliwości poszukiwania dodatkowej sprzedaży np. poprzez:
- realizację aktywnego przyjęcia;
- pracę z listami kontrolnymi;
- optymalizację wykorzystania potencjału serwisu;
- proaktywną postawę doradcy serwisowego, który korzysta z danych klientów i ich pojazdów, nie czeka biernie na przyjazd klienta, ale próbuje zaprosić go do serwisu.
Standardy jakości sieci Bosch Car Service badają również aktywność w kwestiach marketingowych i budowania lokalnych ofert usług.
Standardy a budowanie relacji z klientami
Analiza etapu przyjęcia i wydania pojazdu w serwisie pokazuje, ile ważnych kroków jest do realizacji w celu zbudowania i utrzymania relacji z klientem. Wdrożenie odpowiednich standardów jakości to również możliwość kompleksowej obsługi klientów z różnych grup rynku (zarówno tych indywidualnych, jak i flotowych; pojazdów wielu marek, nowych, a także tych w okresie gwarancyjnym).
Cykl audytowy
Efektywność i skuteczność audytu zależy od ciągłości procesu zarządzania jakością. Powinien on mieć postać cyklu. Okres między audytami to czas pracy nad działaniami naprawczymi i otwartymi zaleceniami poaudytowymi:
- wdrażanie zmian,
- modyfikacje,
- wprowadzanie ulepszeń.
Bieżąca praca z działaniami naprawczymi, ich realizacja i wypełnianie kryteriów standardów jakości to baza do bardziej zaawansowanych przemian. Warsztat pracujący w oparciu o standardy jakości to miejsce przygotowane na kompleksową obsługę klienta.
Przyłączenie się do sieci Bosch Car Service związane jest m.in. z:
- promocją serwisu dzięki wykorzystaniu najbardziej rozpoznawanej marki wśród sieci serwisowych na rynku wtórnym;
- wzrostem jakości ze względu na wdrażane standardy,
- optymalizacją działań i wzrostem zyskowności serwisu w oparciu m.in. o analizę warsztatową;
- rozpoznawalnością serwisu, należącego do światowej sieci warsztatowej;
- szerokim wsparciem marketingowym, szkoleniowym i technicznym.
Opracował: Wojciech Komorowski
dział rozwoju koncepcji serwisowych
Planujesz rozwój swojego serwisu samochodowego wraz z podniesieniem jakości? Skontaktuj się z nami:
Warsztatybosch.pl
Robert Dzierżanowski
kierownik ds. rozwoju koncepcji serwisowych firmy Robert Bosch
e-mail: Robert.Dzierzanowski@pl.bosch.com
Komentarze (0)