Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Stanowiska przygotowawcze

w lakierni samochodowej

Poniżej prezentujemy stanowiska przygotowawcze firmy Faf Di Francesco Favaloro. Są one dostępne w ofercie firmy Pronet Color®.


Obieg powietrza
Obieg powietrza w stanowisku przygotowawczym obrazuje rysunek 1. Panel sterujący stanowiska przygotowawczego pozwala zmieniać nastawy przysłony regulacyjnej. Zanieczyszczone powietrze po przefiltrowaniu może być w całości wydalane poza warsztat za pomocą kanału wylotowego. Istnieje także możliwość recyrkulacji części powietrza, które jest wtłaczane do plenum sufitowego i poprzez filtry syntetyczne nawiewane jest z sufitu na przygotowywany lub malowany element

Zespół wentylacji
Stanowisko przygotowawcze wyposażone jest w urządzenie wentylacyjne, podobne do ekstraktora kabiny lakierniczej. Wyposażone może być w filtry syntetyczne lub wkłady z węglem aktywnym.

Charakterystyki filtrów:
I stopień filtracji - filtry typu “Paint stop”:
Umiejscowienie – urządzenie wyciągowe
Rodzaj włókniny – długie włókno szklane impregnowane żywicą,
Początkowy stopień filtracji kurzu syntetycznego – 86,0 proc.
Średni stopień filtracji kurzu syntetycznego – 93,0 proc.
Chłonność pyłowa – 3500 - 4700 g/m2
Klasa filtracji według EN 779 (DIN 24185) - EU3 (G3)



Rys. 1. Obieg powietrza.

II a) stopień filtracji - filtr syntetyczny:
Umiejscowienie – urządzenie wyciągowe
Rodzaj włókniny – 100 proc. poliester
Początkowy stopień filtracji kurzu syntetycznego – 92,0 proc.
Chłonność pyłowa – 570 g/m2
Klasa filtracji wg EN 779 (DIN 24185) - EU4 (G4)

II b) stopień filtracji (w zależności od wymagań ochrony środowiska)
Węgiel aktywny (stosowany w kabinach lakierniczych wg PN -90/C - 97554) w postaci granulatu umiejscowionego w ekstraktorze w specjalnych pojemnikach,
Chłonność dynamiczna par benzenu min – 85 g/dm3
Chłonność statyczna par benzenu min– 125 g/dm3
Wskaźnik filtracji oparów 90-98 proc.
Chłonność efektywna 25-40 proc. wagi całkowitej



Rys. 2. Zestaw wentylacji.

Plenum sufitowe
W zależności od potrzeb plenum sufitowe może być podparte czterema słupami lub podwieszone do konstrukcji warsztatu za pomocą podciągów. W drugim wariancie otrzymuje się możliwość manewrowania pojazdami w poprzek stanowiska.
Plenum sufitowe wyposażone jest w filtry sufitowe, dokładne:
Umiejscowienie – sufit stanowiska
Rodzaj włókniny – włókno poliestrowe syntetyczne
Przeciętny stopień filtracji kurzu atmosferycznego (10µm) – 97,0 proc.
Chłonność pyłowa – 370 g/m2
Klasa filtracji wg EN 779 (DIN 24185) - EU5 (G5)

Oświetlenie
Punkty świetlne zostały zaprojektowane i dobrane w sposób zapewniający odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy. Stanowisko przygotowawcze wyposażone jest w oświetlenie górne w skosach plenum sufitowego. Wszystkie punkty świetlne wyposażone są w osłony ze szkła hartowanego, umieszczonego w uszczelkach. Zapewniają stopień ochrony przed porażeniem IP55.

Wymiary stanowiska
Stanowiska przygotowawcze oferowane są w dowolnych wymiarach. Standardowo stosuje się wymiary: 6 m x 4 m; 6,5 m x 4 m; 7 m x 4 m.
Ustawienie pojazdów na stanowisku przygotowawczym jest zależne od potrzeb kupującego. Proponujemy dwa warianty:
1.) Jeden pojazd wzdłuż jednego stanowiska.
2.) Dwa pojazdy w poprzek stanowiska (zalecane jedynie przy 100-proc. okratowaniu podłogi).

Kraty podłogowe
Niezależnie od wybranego wariantu wykonania podstawy stanowiska, można ją wyposażyć w kilka układów krat odprowadzających.

- Odciąg powietrza odbywa się poprzez dwa kanały po bokach pojazdu. Pozostała powierzchnia podłogi wykonana z terakoty (w przypadku wykonania podstawy przez kupującego) lub blachy perforowanej (w przypadku stanowiska z podpiwniczeniem).

- Odciąg powietrza poprzez kraty w kształcie ringu pod pojazdem. Pozostała
powierzchnia podłogi wykonana z terakoty (w przypadku wykonania podstawy przez kupującego) lub blachy perforowanej (w przypadku stanowiska z podpiwniczeniem).

- Kraty są na całej powierzchni podłogi. Odciąg powietrza znajduje się na środku na większości powierzchni okratowanej.

Doświadczenia naszych klientów pozwalają sądzić, iż najbardziej korzystne pod kątem utrzymania czystości jest rozwiązanie z pkt. 3. Okratowanie 100 proc. powierzchni podłogi ma niewielki wpływ na cenę stanowiska, zapobiegając unoszeniu się pyłów przy ruchach w jego wnętrzu.



Rys. 3 Oświetlenie.

Podstawa stanowiska
Podobnie jak w przypadku kabin samochodowych, na stanowiskach przygotowawczych stosowane są dwa rodzaje rozwiązań posadowienia. Pierwszy wariant to wykonanie kanałów wylotowych powietrza ze stanowiska bezpośrednio w posadzce według rysunków technicznych, dostarczonych z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. Wariant drugi polega na dostarczeniu wraz ze stanowiskiem metalowego podpiwniczenia o wysokości około 30 cm, które zawiera w sobie wszelkie kanały wymagane do prawidłowej pracy kabiny lakierniczej. O ile to możliwe, zaleca się wybór wariantu pierwszego, ponieważ dla optymalnego przepływu powietrza głębokość kanałów powinna wynosić co najmniej 80 cm. Rozwiązanie drugie nie wpływa negatywnie na pracę stanowiska, jednak powinno się je stosować jako alternatywę, w sytuacjach uniemożliwiających wykonanie kanałów w posadzce.

Dział kabin i ciągów lakierniczych
PRONET COLOR®
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony