Części i regeneracja

ponad rok temu  25.11.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Stawiamy na wiedzę

Z Magdaleną Broszkiewicz, Manager Channel Marketing, Johnson Controls Power Solutions EMEA, rozmawia red. Mirosław Giecewicz.

- VARTA to cała gama akumulatorów – od samochodów osobowych począwszy, poprzez motocykle, łodzie, na pojazdach użytkowych kończąc. Jedna z Waszych pozycji to akumulatory przeznaczone do pojazdów z systemem Start-Stop. Czym się one charakteryzują?
Rzeczywiście, oferujemy akumulatory do wielu różnych zastosowań. Dzięki bardzo wysokiej jakości naszych produktów, zaawansowanym technologiom i nowatorskim rozwiązaniom zyskaliśmy zaufanie wszystkich wiodących producentów samochodów (OEM), a także zaufanie klientów na rynku wtórnym na całym świecie. Akumulator Start-Stop musi być dostosowany do częstego uruchamiania silnika bez znacznej utraty energii. Jego sprawność widoczna jest przede wszystkim w ruchu miejskim, w którym ze względu na np. sygnalizację świetlną czy korki (będące zmorą kierowców w dużych miastach) ilość uruchomień silnika jest bardzo duża. Akumulator poddawany jest wówczas cyklicznym obciążeniom i musi niezawodnie pracować nawet przy częściowym stanie naładowania. Poza tym musi szybko akumulować energię z alternatora lub z odzyskanej energii hamowania w procesie rekuperacji. Dlatego tak istotne jest, aby akumulator odpowiadał zaleceniom producenta, w przeciwnym wypadku może dojść do niesprawnego funkcjonowania systemu Start-Stop oraz odbiorników energii elektrycznej. Należy zaznaczyć, że akumulatory konwencjonalne nie nadają się do samochodów Start-Stop, ponieważ nie są wystarczająco wytrzymałe na obciążenia cykliczne, a ich użycie może spowodować przedwczesną awarię nie tylko akumulatora, ale również elektroniki pojazdu.
Samochody mogą być wyposażone w podstawowy lub zaawansowany system Start-Stop. W obydwu przypadkach prawidłowe jego działanie zależy od wielu czynników, m.in. od temperatury otoczenia, temperatury silnika, zadanej temperatury wewnątrz pojazdu, ale najważniejszym czynnikiem jest poziom naładowania akumulatora. Akumulator połączony jest z elektroniką pokładową poprzez system zarządzania akumulatora (BMS) lub inteligentny sensor (IBS), które dokładnie monitorują jego stan oraz „współpracę” z pozostałymi systemami pokładowymi. Johnson Controls proponuje dwa rodzaje akumulatorów: akumulatory VARTA Start- -Stop (EFB) dedykowane samochodom z podstawowym systemem Start-Stop oraz VARTA Start-Stop Plus (AGM) stworzone dla zaawansowanych systemów Start-Stop w pojazdach, głównie tych, gdzie zastosowano rekuperację. Zacznijmy od VARTA Start Stop (EFB). EFB oznacza „Enhanced Flooded Battery”, czyli akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności. Płyty w akumulatorze EFB są grubsze w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami kwasowymi i wzmocnione specjalną powłoką z poliestru, która pomaga lepiej utrzymać masę czynną w płycie. Poza tym ma dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych i może być rozładowywany bez utraty funkcjonalności. Drugi rodzaj akumulatorów to VARTA Start-Stop Plus. Wykonany w technologii AGM, wyposażony w separatory z włókna szklanego całkowicie absorbujące elektrolit, to idealne rozwiązanie dla samochodów stosujących zaawansowaną technologię Start-Stop, która pozwala na oszczędność paliwa, na odzyskiwanie energii hamowania w procesie rekuperacji lub ograniczanie ładowania akumulatora w procesie przyspieszania pojazdu. To także 3-4 razy większa wytrzymałość cykliczna w porównaniu do konwencjonalnych akumulatorów i bardzo duża moc rozruchowa, także przy niskim stanie naładowania.


- Obecnie wiele firm nastawia się na docieranie ze swoją ofertą do flot. VARTA Promotive: Silver, Blue i Black to trzy linie oferowane przez Was m.in. firmom z tego właśnie segmentu. Jakie rozwiązania zastosowano w tych akumulatorach, aby zwiększyć ich wytrzymałość, bo przecież w ciężkim transporcie właśnie o to m.in. chodzi.
Tak, to prawda – akumulatory wykorzystywane w pojazdach ciężarowych powinny być wytrzymałe i bezawaryjne. W ostatnim czasie pojazdy ciężarowe wyposażone są w coraz większą ilość urządzeń podnoszących komfort i bezpieczeństwo kierowców. A co za tym idzie, rośnie zapotrzebowanie na energię niezbędną tym urządzeniom do prawidłowego funkcjonowania. Dlatego wyzwania stawiane akumulatorom są również coraz wyższe. Muszą one dostarczyć odpowiednią ilość energii nie tylko do rozruchu silnika, ale również zasilić wszystkie rozbudowane systemy pokładowe. Pamiętajmy o tym, że samochody ciężarowe muszą na siebie „zarabiać”. Każda awaria akumulatora powoduje przestój samochodu, a to jest strata pieniędzy dla firmy. Dlatego coraz więcej z nich zdaje sobie sprawę z tego, że zakup akumulatorów z najniższej półki jest całkowicie nieopłacalny. Oszczędność w momencie zakupu rzadko przekłada się na obniżenie kosztów długoterminowych. Zwykle zapominamy o kosztach przestojów pojazdów i konieczności konserwacji tradycyjnych akumulatorów, co w rzeczywistości znacznie zwiększa koszty produktu. Akumulatory VARTA, niewymagające konserwacji i obsługi, praktycznie wykluczają koszty ewentualnych przestojów pojazdów. Jak zawsze stawiamy na jakość i zaawansowaną technologię, dlatego w akumulatorach VARTA Promotive zastosowana jest kratka PowerFrame (od lat stosowana w naszej linii VARTA dynamic trio, przeznaczonej do samochodów osobowych), która powstaje w precyzyjnym i kilkuetapowym procesie sztancowania. Dzięki takiej technologii unikamy wytapiania, rozciągania i odlewania kratki, niwelując powstawanie mikropęknięć, czyli miejsc, w których kratka może szybko korodować, a tym samym doprowadzić do niesprawności akumulatora. Ten zaawansowany proces produkcji gwarantuje najbardziej optymalną geometrię kratki, dzięki której zapewniamy większą odporność na wstrząsy i wibracje, a precyzyjnie wykonane oczka kratki umożliwiają doskonałą przyczepność masy czynnej, co znacznie wydłuża żywotność akumulatora. Kolejnym atutem akumulatorów VARTA Promotive jest wykorzystanie technologii pokrywy labiryntowej obejmującej system labiryntowy, zawory bezpieczeństwa, zabezpieczenie przed zapłonem wstecznym i centralne odgazowanie. Pokrywa labiryntowa gwarantuje nam stuprocentową ochronę przed wyciekami, nawet przy przechyleniu pod kątem 90°. Zintegrowane z nią centralne odgazowanie pozwala na bezpieczne uwalnianie gazów gromadzących się w akumulatorze, a zabezpieczenie przed zapłonem wstecznym chroni akumulator przed iskrami i płomieniami. Z kolei technologia Super Heavy Duty (SHD), również zastosowana w akumulatorach VARTA Promotive, wykorzystuje zoptymalizowaną konstrukcję kratki oraz separator z włókna szklanego. Separator zapewnia trzykrotnie większą wytrzymałość cykliczną oraz dziesięciokrotnie większą odporność na drgania w porównaniu do akumulatorów tradycyjnych. Dzięki takiej konstrukcji elektrolit jest zawsze w bliskim kontakcie z kratką, co pozwala na osiągnięcie wysokiej wydajności nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Nasze akumulatory są całkowicie bezobsługowe, co gwarantuje duże oszczędności związane z kosztami serwisowania i minimalizuje ewentualne okresy przestoju pojazdów. Za pomocą kalkulatora oszczędnościowego znajdującego się na naszej stronie internetowej można sprawdzić, ile dokładnie jesteśmy w stanie zaoszczędzić, wymieniając w pojazdach konwencjonalne akumulatory na akumulatory VARTA Promotive.


- Motocykle są coraz bardziej popularne na naszych drogach. Jaki powinien być nowoczesny akumulator do motocykla?
Akumulator to jedna z najważniejszych części nie tylko w samochodzie, ale również w motocyklu, quadzie czy skuterze. O tym, jak ogromną rolę pełni, przekonał się każdy, kto po długiej, zimowej przerwie nie mógł wybrać się na długo wyczekiwaną przejażdżkę motocyklową z powodu złego stanu technicznego akumulatora. Dlatego tak ważny jest nie tylko dobór odpowiedniego akumulatora, ale również jego jakość, technologia wykonania i niezawodność. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, oferujemy trzy linie akumulatorów do motocykli, w sumie 65 typów, nie tylko o standardowym napięciu 12 V, ale również akumulatory 6 V. Nasze linie to: Powersports Freshpack, Powersports AGM i Powersports Gel. Akumulatory Freshpack i AGM są dostarczane uformowane. Opakowanie zawiera również pojemnik z kwasem. Przed rozpoczęciem użytkowania należy napełnić akumulator elektrolitem. Proces jest łatwy i szybki – wszystkie instrukcje znajdują się na naszej stronie internetowej, a także w katalogach produktowych. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne dla użytkownika akumulatora, ponieważ nie musi on dodatkowo kupować elektrolitu, a akumulator może napełnić bezpośrednio przed montażem.
Dzięki trzem różnym technologiom, w jakich produkowane są akumulatory VARTA Powersports: technologia AGM, technologia żelowa i konwencjonalne akumulatory kwasowe, każdy może znaleźć odpowiedni akumulator do swojego pojazdu. Akumulator do motocykla jest najczęściej użytkowany sezonowo, dlatego bardzo ważna jest jego konserwacja w okresach przestojów w pracy. Należy przechowywać go w czystym i suchym miejscu. Zaleca się także regularne sprawdzanie stanu naładowania akumulatora i w razie potrzeby doładowanie. Podczas rozładowywania akumulatora na płytach odkłada się siarczek ołowiu, który radykalnie może obniżyć wydajność akumulatora lub doprowadzić do jego awarii.

- VARTA Start-Stop Service Program (VSSP) to jeden z elementów Waszej współpracy z niezależnymi serwisami. Co ten program oferuje, kto może do niego przystąpić i jakie korzyści może mieć warsztat z takiej kooperacji?
Program serwisowy VSSP jest idealnym rozwiązaniem na wyzwania, jakie stawia wymiana akumulatora w pojazdach z systemem Start-Stop. W ramach tego programu Johnson Controls oferuje niezależnym warsztatom samochodowym oraz serwisom akumulatory VARTA Start-Stop EFB i AGM, narzędzie diagnostyczne VSSP 2.0, techniczne know-how, szkolenia praktyczne oraz wsparcie marketingowe. Jednym z ważniejszych elementów tego programu jest urządzenie diagnostyczne VSSP 2.0, które poprzez podłączenie do gniazda EOBD umożliwia wykonanie testu systemu Start-Stop, w tym przede wszystkim akumulatora. Urządzenie diagnostyczne wyszukuje również informacje o błędach w działaniu BMS lub IBS. W przypadku konieczności wymiany akumulatora VSSP 2.0 za pomocą komunikatów graficznych przedstawia lokalizację akumulatora oraz przeprowadza krok po kroku przez cały proces wymiany akumulatora Start-Stop. Na końcu drukowany jest raport dokumentujący przeprowadzone testy i wymianę akumulatora.
Program serwisowy VARTA to także techniczne know-how oraz szkolenia, które obejmują program szkoleniowy on-line w dziale dostępnym tylko dla partnerów pod adresem: www.varta-startstop.com oraz praktyczne szkolenia z zakresu technologii Start-Stop.


- W jaki jeszcze inny sposób współpracujecie z warsztatami? Jak wygląda poziom wiedzy polskich mechaników z zakresu akumulatorów?
Oczywiście poziom wiedzy jest bardzo zróżnicowany, dlatego nieustannie staramy się szkolić kolejnych specjalistów od akumulatorów. Chcemy, aby warsztaty były odpowiednio przygotowane do nowych wymagań, jakie stawia przed nimi ciągły rozwój motoryzacji. Wyzwanie stanowią nowe technologie i akumulatory Start-Stop, których proces wymiany jest bardziej skomplikowany i wymagający nie tylko odpowiednich narzędzi, ale również uporządkowanej, a nie tylko fragmentarycznej wiedzy. Dlatego stawiamy na wiedzę, organizując m.in. praktyczne szkolenia podczas licznych imprez motoryzacyjnych, ale przed wszystkim szkolenia dla poszczególnych warsztatów i serwisów organizowane w porozumieniu z naszymi partnerami handlowymi. Przeszkolone punkty sprzedaży detalicznej czy warsztaty otrzymują stosowne certyfikaty.


- Globalny rynek bardzo mocno angażuje się w ochronę środowiska. Johnson Controls jest jednym z tych przedsiębiorstw, którego stanowisko w tej kwestii jest ważną częścią strategii firmy. W czym to się przejawia?
Johnson Controls w każdym aspekcie swojej działalności troszczy się o środowisko naturalne. Jednym z przykładów jest opatentowana technologia produkcji kratki akumulatorowej PowerFrame. W procesie jej produkcji zużywane jest o 20% mniej energii i o 20% mniejsze jest wydzielanie gazów cieplarnianych w porównaniu do innych procesów produkcji kratki. Akumulatory VARTA Start-Stop również przyczyniają się do obniżenia emisji dwutlenku węgla przez pojazdy, w których są montowane. Od lat prowadzimy też szeroko zakrojony program zbiórki i recyklingu akumulatorów ecosteps. Ponosimy pełną odpowiedzialność za nasze akumulatory od momentu ich wyprodukowania, aż do chwili poddania ich recyklingowi. Zabiegamy o to, aby jak największa liczba akumulatorów wprowadzonych na rynek w odpowiednim czasie trafiła do zakładów przerobu złomu akumulatorowego i została poddana recyklingowi. W tym celu we współpracy z partnerem logistycznym – firmą specjalizującą się w zarządzaniu systemami zbiórki m.in. zużytych akumulatorów, odbieramy z punktów sprzedaży detalicznej, hurtowni oraz od dystrybutorów zużyte akumulatory kwasowo-ołowiowe. Uczestniczące w projekcie ecosteps podmioty posiadają specjalistyczne pojemniki typu palox, gdzie składowane są zużyte akumulatory. Za pomocą platformy internetowej, faksu lub e-maila zgłaszają zlecenie odbioru akumulatorów w dogodnym dla nich terminie. Przy odbiorze zużyte akumulatory są ważone i zabierane celem ich przetworzenia. Biorąc pod uwagę, że firma Johnson Controls produkuje jedną trzecią wszystkich akumulatorów rozruchowych na całym świecie, nie ulega wątpliwości, że nasz wkład w proces recyklingu ma niebagatelne znaczenie dla środowiska. Zagwarantowanie przyjaznych dla środowiska utylizacji i recyklingu akumulatorów w dniu dzisiejszym i w przyszłości jest naszym priorytetem. Należy pamiętać, że aktywnie uczestnicząc w projekcie zbiórki ecosteps i przekazując zebrane, zużyte akumulatory do recyclingu, nie tylko dbamy o środowisko naturalne i przyszłość, lecz także mamy wpływ na ograniczenie kosztów związanych z zakupem akumulatora. Niestety, w Polsce wciąż jeszcze duża liczba niebezpiecznych dla środowiska akumulatorów kończy swój żywot w piwnicy, garażu lub na śmietniku. Fakt ten często wynika z niewiedzy na temat prawidłowego postępowania z odpadami oraz braku świadomości o szkodliwości zużytych akumulatorów. Dlatego bardzo ważna jest edukacja oraz pełne zaangażowanie każdego z podmiotów uczestniczących w obrocie akumulatorami w proces zbiórki zużytych akumulatorów.

- Dziękuję za rozmowę.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony