Wydarzenia

ponad rok temu  28.04.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej

Przedstawiamy kolejne informacje pozyskane od EGEA (European Garage Equipment Association) z siedzibą w Brukseli, stowarzyszenia zrzeszającego producentów i dystrybutorów wyposażenia warsztatowego (www.egea-association.eu).

Trzeba przyznać, że mimo panującej w Europie epidemii prace legislacyjne nabierają coraz większego tempa. W bieżącym artykule zamieszczamy informacje o pracach nad normą dotyczącą urządzeń do montażu i demontażu opon samochodowych, o kupowaniu danych RMI od producentów samochodów oraz o standardach bezpieczeństwa rolek hamulcowych dla pojazdów powyżej 3,5 t.

- Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn do montażu i demontażu opon pojazdów
Z informacji uzyskanych z EGEA wynika, że oficjalne głosowanie na temat projektu normy FprEN 17347 Pojazdy drogowe – Maszyny do montażu i demontażu opon pojazdów – Wymagania bezpieczeństwa zakończono 28 stycznia br. Warunkiem przyjęcia normy było, aby 55% krajów zrzeszonych w Unii Europejskiej oddało głosy za i jednocześnie liczba ludności krajów, które głosowały pozytywnie, stanowiła 65% lub więcej ludności krajów, które głosowały. Wyniki głosowania są pozytywne. Za zatwierdzeniem projektu normy głosowały następujące państwa: Bułgaria, Finlandia, Grecja, Holandia, Litwa, Niemcy, Polska, Słowenia, Szwecja, Węgry i Włochy. Norma ma zostać udostępniona organom krajowym pod koniec marca 2021 r.

- Poziom opłat za dostęp do informacji o naprawach i utrzymaniu pojazdu RMI dla niezależnych operatorów
Sąd okręgowy w Kolonii w ciągu najbliższych 4-5 tygodni podejmie decyzję w sprawie poziomu opłat żądanych przez producentów pojazdów za dostęp do RMI (Repair and Maintenance Information). Najprawdopodobniej organ zawiesi postępowanie i skieruje kluczowe pytania w tej sprawie do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Będą one dotyczyły kwestii wyjaśnienia, czy producenci pojazdów mogą traktować niezależnych operatorów inaczej niż innych, czy mogą stworzyć oddzielne umowy licencyjne na korzystanie z danych oraz czy producenci mają prawo uzyskiwać (znaczące) zyski z opłat za dostęp do RMI, czy też opłaty powinny zostać oparte na kosztach.
Decyzja Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości będzie wiążąca dla wszystkich sądów krajowych państw Unii Europejskiej. Jeżeli ETS orzeknie, że producenci maszyn mogą żądać jedynie opłat opartych na kosztach w dostarczaniu RMI do wszystkich niezależnych operatorów, będzie to miało wielki wpływ na branżę. Takie orzeczenie może sprawić, że niezależni operatorzy uzyskają podstawę prawną do żądania zwrotu nadmiernych opłat zapłaconych producentom w przeszłości.

- Bezpieczeństwo urządzeń rolkowych do mierzenia sił hamowania w pojazdach powyżej 3,5 t
STM otrzymał informację z EGEA, że dyskutowany od paru lat projekt normy dotyczącej wymagań bezpieczeństwa dla urządzeń rolkowych dla pojazdów o dmc powyżej 3,5 t w ostatecznej formie przesłany został do CEN (Europejski Komitet Normalizacyjny) z prośbą o rozpoczęcie formalnego głosowania.

- Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Przed oddaniem niniejszego materiału do druku uzyskaliśmy informację, że 19 marca br. na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt nowej ustawy o PRD. Zainteresowani mogą zapoznać się z ostatnią modyfikacją projektu, korzystając z linku: 
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12339453/katalog/12729652#12729652

Zredagował: Sławomir Kocznur

Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl

GALERIA ZDJĘĆ

Czy nowe wymagania bezpieczeństwa zmienią konstrukcje urządzeń do montażu i demontażu opon?

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony