Wydarzenia

ponad rok temu  10.01.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej

W grudniowym numerze „Nowoczesnego Warsztatu” omówiliśmy temat braku od 17 lat waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. W bieżącym materiale kontynuujemy temat. Branża motoryzacyjna od wielu lat bezskutecznie zwraca uwagę na ten problem.

Protest! Akcja waloryzacja!
18 listopada 2021 r. w Warszawie Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów zorganizowała ogólnopolski protest diagnostów i przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów. Wzięło w nim udział około 300 osób, które przemaszerowały z parkingu przy Hali Torwar, przy ul. Łazienkowskiej pod Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w Alejach Ujazdowskich. Protestujący złożyli petycję wraz z 3384 deklaracjami poparcia działań na rzecz waloryzacji opłat za badania techniczne. Prezentujemy zdjęcia z tego protestu.

Zapytania i interpelacje poselskie
Tematem braku waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów w ostatnich miesiącach zainteresowali się także posłowie. Na stronach Sejmu RP znaleźliśmy m.in. zapytanie nr 4424 z 21 października 2021 r. posłanki Moniki Wielichowskiej, która zadała następujące pytanie: „Czy Minister Infrastruktury zamierza zmienić wysokość opłat za badania techniczne pojazdów?”. 12 listopada 2021 r. odpowiedział jej sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, który stwierdził m.in.: „Obecnie Ministerstwo Infrastruktury nie planuje podwyższenia opłat za badania techniczne pojazdów. (...) Pragnę podkreślić, że prace legislacyjne nad aktami wykonawczymi z zakresu badań technicznych pojazdów, w tym regulującymi wysokość opłat za badania techniczne pojazdów, będą mogły zostać podjęte po prawidłowym wdrożeniu wyżej wymienionej dyrektywy do polskiego porządku prawnego.”. Minister przywołał oczywiście dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z 3 kwietnia 2014 r. w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep.

Z kolei 5 listopada ubiegłego roku interpelację nr 28127 złożył poseł Tomasz Kostuś, który skierował do ministra infrastruktury trzy pytania:
1. Czy resort pracuje nad zmianą wysokości opłat za badania techniczne pojazdów?
2. Czy Pan Minister dostrzega konieczność dostosowania opłat za badania techniczne do aktualnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie?
3. Kiedy ewentualnie taka zmiana mogłaby nastąpić?

W imieniu ministra infrastruktury 2 grudnia 2021 r. odpowiedzi ponownie udzielił sekretarz stanu Rafał Weber. Poza drobnymi zmianami redakcyjnymi, była ona identyczna jak ta udzielona posłance Monice Wielichowskiej. Również w niej znalazło się zdanie: „Przedsiębiorca planujący rozpocząć taką działalność, musi zaakceptować przyjęte ustawowe warunki jej prowadzenia, w tym dotyczące dochodowości takiej działalności”.
Z kolei 18 listopada 2021 r., również do ministra infrastruktury, poseł Paweł Kukiz złożył interpelację nr 28462. Zadał następujące trzy pytania:
1. Czy Pan Minister przewiduje waloryzację, czyli dostosowanie wysokości opłat za badania techniczne do aktualnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie?
2. Kiedy ewentualnie taka zmiana mogłaby nastąpić?
3. Czy przewiduje się wprowadzenie kar za poruszanie się pojazdem bez ważnych badań technicznych?

Do momentu oddania tego materiału do druku nie pojawiła się odpowiedź.
Można odnieść wrażenie, że problem dotyczy tylko przedsiębiorców prowadzących SKP. Jednak rzeczywistość jest zdecydowanie bardziej złożona. Oczywiście przedsiębiorcy są jedną ze stron zainteresowanych waloryzacją. Kolejną są diagności. Brak zmiany opłat powoduje, że właścicieli nie stać na podniesienie wynagrodzeń pracownikom. Wręcz przeciwnie, niektórzy z nich zamykają stacje i w ten sposób zmniejsza się liczba miejsc pracy. Część diagnostów odchodzi z SKP do warsztatów naprawczych, gdzie płace są zdecydowanie wyższe. Młodzi adepci szkół samochodowych nie garną się do zawodu diagnosty, w związku z czym ten traci na prestiżu. W ostatecznym rozrachunku mamy coraz mniej stacji wykonujących przeglądy, ogromne braki w możliwości zatrudnienia diagnostów, a zamiast poprawy systemu badań technicznych ich poziom od pewnego czasu stale spada. Jeśli wciąż będziemy czekać na zmianę opłat za badanie techniczne, wdrożenie dyrektywy nie przyniesie zakładanej poprawy, bo nie będzie co poprawiać. System upadnie.
Niestety polska rzeczywistość jest taka, że bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego jest warte tylko niecałe 100 zł rocznie!

Plebiscyt Trade Press Award 2022
W tym roku po raz czwarty STM i Grupa MTP organizują plebiscyt na Najlepszego Dziennikarza Motoryzacyjnego Polski. Konkurs będzie prowadzony w następujących kategoriach:

  • dziennikarz roku w branży techniki motoryzacyjnej; w tej kategorii wyboru dokona kapituła, nagroda zostanie przyznana za całokształt pracy,
  • reportaż roku,
  • test roku,
  • diagnostyka i naprawy,
  • materiał audiowizualny.

Przypominamy, że w dotychczasowych edycjach plebiscytu Dziennikarzem Roku zostali redaktorzy: Jerzy Dyszy, Robert Przybylski i Roman Popkiewicz. Serdecznie zapraszamy do zgłaszania kandydatów.

Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej
Targi TTM 2022 zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi kolejny, już 28. Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej (OTWS). Jak zwykle (nie licząc wyjątkowych edycji online w 2020 i 2021 r.) zapraszamy uczniów do Poznania na finał OTWS 2022, który odbędzie się 8 kwietnia. Dzięki firmom zrzeszonym w Stowarzyszeniu Techniki Motoryzacyjnej (STM) na zwycięzców w poszczególnych kategoriach oraz w klasyfikacji generalnej czekają bardzo atrakcyjne nagrody. Organizatorzy – Zespół Szkół Samochodowych w Gdańsku, Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej, Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz „Nowoczesny Warsztat” – dokładają wszelkich starań, aby w tych trudnych dla edukacji czasach wspomóc nauczycieli w przekazywaniu wiedzy. Już dzisiaj zapraszają i obiecują jak zwykle mnóstwo emocji.

Zredagował: 
Sławomir Kocznur
Zdjęcia: STM
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony