W marcowym wydaniu „Nowoczesnego Warsztatu” informowaliśmy, że w trakcie Targów Techniki Motoryzacyjnej nasze stowarzyszenie będzie obchodziło 20-lecie działalności. Z tej okazji zmieniliśmy nieco nasze logo oraz nagłówek działu. Mamy nadzieję, że te modyfikacje spodobają się Państwu.
Targi Techniki Motoryzacyjnej
TTM wracają po 4 latach przerwy. To długo wyczekiwane spotkanie branży motoryzacyjnej odbędzie się 7-10 kwietnia br. w Poznaniu. Serdecznie zapraszamy wszystkich fanów i profesjonalistów związanych z branżą do odwiedzenia tej imprezy i stoisk firm zrzeszonych w STM, które będą prezentować swoje wyroby w pawilonie nr 3.
Podczas targów odbędzie się szereg imprez towarzyszących. Swój finał będzie miał Ogólnopolski Turniej Wiedzy Samochodowej, który już po raz 28. wyłoni najlepszych uczniów szkół samochodowych. Ogłoszeni zostaną również zwycięzcy IV edycji plebiscytu na najlepszego dziennikarza motoryzacyjnego – Trade Press Award.
Stacje Kontroli Pojazdów w CEP
Centralna Ewidencja Pojazdów dysponuje już danymi związanymi z badaniami technicznymi pojazdów przeprowadzonymi w roku 2021. Prezes PISKP Marcin Barankiewicz uzyskał z tej bazy następujące informacje:
1. Liczba badań przeprowadzonych w roku 2021: 19 516 315, w tym:
- liczba badań negatywnych: 441 927 (2,26%),
- liczba badań z usterką drobną: 1 402 659,
- ogólna liczba badań z usterkami: 1 844 586 (9,5%).
2. Liczba czynnych diagnostów w roku 2021: 14 760.
Przedstawione dane świadczą o tym, że w 9,5% badanych pojazdów wykryto usterki. Oznacza to, że w prawie co dziesiątym badanym pojeździe jakiś mechanizm lub podzespół nie był w pełni sprawny. Prezentowane dane są najlepszym argumentem za wprowadzeniem obowiązkowych badań technicznych, wszak chodzi w nich o zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom ruchu drogowego. Dlatego należy dążyć do sytuacji, w której diagnosta będzie obiektywny, niepoddawany naciskom „wbicia” do dowodu rejestracyjnego pieczątki bez względu na stan pojazdu. Jednym z czynników mogących to zapewnić jest obiektywizacja badania poprzez wprowadzenie obowiązku rejestrowania i udostępniania danych pomiarowych. Nie będzie można wówczas zignorować np. zbyt dużej różnicy sił hamowania czy nadmiernego zadymienia spalin.
Warto w tym miejscu przywołać dane z badań technicznych prowadzonych na obszarze Niemiec. Z raportu TÜV 2019, który obejmował badania wykonane w okresie od lipca 2017 do czerwca 2018 r. i dotyczył ponad 8,8 mln pojazdów, wynika, że co piąty samochód przechodzący w Niemczech badania techniczne uzyskuje wynik negatywny. Dotyczy to 21,2% badanych pojazdów. Przypominam, że w Polsce takich przypadków było 2,26%, czyli co 44 samochód, i to mimo znacznie starszego średniego wieku badanych pojazdów. Podkreślić jednak należy, że liczba badań z usterkami w Polsce w ciągu ostatnich lat wyraźnie wzrasta.
Stałym problemem SKP jest brak waloryzacji ceny za badania techniczne. W ciągu ostatnich 18 lat nastąpił wzrost kosztów prowadzenia tej działalności, na który składają się m.in. wynagrodzenie pracowników, koszty podatków, energii, zużycia urządzeń i wiele innych. W międzyczasie zlikwidowano badanie techniczne pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Zważywszy, że co roku sprowadza się do Polski około miliona pojazdów używanych, stanowi to znaczące uszczuplenie dochodów sektora SKP. Urealnienie opłat za badania techniczne pojazdów zdecydowanie pomoże stacjom ograniczyć dramatyczną „walkę” o klienta i skupić się na rzetelnym wykonywaniu obowiązków.
Zredagował: Sławomir Kocznur
Pytania i uwagi: sekretariat@stm.org.pl
Komentarze (0)